• Miss C

Syskon på dagis när en är sjuk?

Får ni ha syskon på dagis när en blir sjuk? Hos oss kör de stenhårt med omsorgsbehov och alla ska vara hemma när en är sjuk. Hade jag haft en fyraåring och ETT mindre syskon hade det funkat, men hur göra med kanske en yster fyraåring, en lika pigg och en lillebror på knappt två som förstör nyss byggda tågbana och snor pysselgrejer OCH en riktigt sjuk syster som behöver lugn och ro samtidigt?! Dessutom har vi haft storasyster med vattkoppor hemma i en vecka nu - pigg som en mört, inte många koppor och inget kliande. Nu kan de i princip avlösa varandra och hela gänget ska hem igen - är det verkligen att se allas bästa? Storasyster har längtat till dagis och kompisarna igen, men blir småsyskonen dåliga efter varandra nu så ska hon alltså vara hemma två veckor till. 

• Svar på tråden Syskon på dagis när en är sjuk?
  • Pysen

Jag personligen tycker att syskonen kan gå till dagis OM DET INTE HANDLAR OM MAGSJUKA!!!!

För då ska ALLA vara hemma!

• Busbellan

Här får man ha syskonen på dagis om ett barn är sjukt, med undantag för magsjuka då ska alla hållas hemma

Mamma till Nora, August och Ella
  • Rosa Bubbelgum

Detta problemet hade vi med vårat dagis i våras och vi ringde till skolkontoret och rektorn och även vår granne som är rektor på en annan skola. Mina båda systrar jobbar på förskola och de har aldrig hört denna regel.
    Dagis får ej göra så här det friska barnet går på den friska förälderns schema. Så jag tycker att du ska ringa till skolkontoret och prata med dem om det får gå till så här du betalar ändå en tjänst och fröknarna är där för barnen inte något annat. Undantaget är om barnen har maginfluensa.

Lycka till!

• Petra72

Tycker det är från fall till fall. Om jag har en hemma med magsjuka skickar jag naturligtvis inte den andra. Men om det bara handlar om förkylning så är det inga problem.
    Nu är det helt hypotetiskt för våra bebisar har inte kommit än, men det är så jag tolkat vår förskolas policy.

Man får helt enkelt ha lite sunt förnuft och kommunikation med förskolan.

// Petra

• Miss C

Inte magsjuka - det håller jag HELT med om och respekterar fullt ut. När vi hade tre kräkande småbarn med diarré fick jag dessutom ta VAB fast min man var pappaledig. Fk höll med om att det inte är rimligt att en vuxen ska klara tre magsjuka småbarn som inte kan säga till när de mår illa...

Tack för era synpunkter - jag samlar på mig för att ta upp på vår förskola!
  • Miss C

PUFF - Fler som kan berätta om policyn på sitt dagis?!

• levandecharader

Jag kan bara håla med dom andra, vid magsjuka ska syskon vara hemma, annars kan de gå. Det är iallafall vad som gäller på mitt barns förskola och mitt arbete (dagmamma)

• Lykketrollet
    levandecharader skrev 2008-11-20 14:23:23 följande:
    Jag kan bara håla med dom andra, vid magsjuka ska syskon vara hemma, annars kan de gå. Det är iallafall vad som gäller på mitt barns förskola
    Här också. Det blir ju inte bra för det sjuka barnet att ha andra friska syskon hemma (dvs, iaf inte för våra barn). Då får det sjuka barnet inget lugn alls.
  • helge74

Håller med... syskon får gå så länge det inte handlar om magsjuka. Så är det hos oss - annars kan ju barnen bli borta hur länge som helst från förskolan om man har fler barn.

Sen är jag lite bekväm av mig - är lillebror sjuk en fredag tex så har jag nog storasyster hemma oxå. Mest för att jag slipper skjutsa till förskolan.

• CeeJay

Vi FÅR ha syskon på förskolan (om det inte är magsjuka då förståss) men vi väljer alltid ändå att ha båda hemma (pga att det är krångligt att lämna och hämta med ett sjukt barn hemma).

Tycker att det låter "konstigt" att ha omsorgsbehov och "tvinga" en 4-åring att vara hemma när småknattarna är sjuka. På vår förskola ser de gärna att barnen är med så mycket som möjligt i rutinerna, speciellt de större barnen.

Förresten, vinkar glatt till Miss C

• neoaliya

Här är syskonen på dagis (absolut inte magsj) Alla tre går på samma dagis. Mån och tis var jag hemma med sonen (förkyld) då var hans systrar på dagis. I dag har jag varit hemma med mellan tjejen och då var dom andra på dagis.

• violis

Så länge det inte är magsjuka: syskon får gå sina vanliga tider!
    (Och vad det gäller vattkoppor har vi som regel att när barnet är feberfritt och ORKAR en hel dag på fsk får det komma TROTS kliande koppor...vattkoppor smittar ju även INNAN barnet har symptom och har med all säkerhet redan smittat ner kompisarna så varför hålla ett "friskt" barn hemma då?)

• v79

Håller med om magsjukan...

Du ska absolut kunna lämna ditt barn som är friskt. Ring högsta chefen och fråga vilka regler som gäller!

Mvh: Veronica Förskolelärare och Mamma

• tösamajan

Nu har vi bara ett barn, men jag vet att sjukdomspolicyn på vår förskola är "sunt förnuft". Men det är väl en outtalad regel att man vid magsjuka håller syskonen hemma. Jag hoppas att alla föräldrar tänker så iaf!!! Jag skulle aldrig skicka iväg ett syskon till förskolan om någon annan i familjen är magsjuk!

• Lilla Smilla

Tycker att det är helt rätt att man inte ska skicka syskon till sjuka barn till barnomsorgen. Hellre nolltolerans än att respektlösa föräldrar skickar med syskon baciller till resten av barngruppen. Särskilt när det gäller extremt smittsamma sjukdomar som magsjuka. (Ja, jag vet att ni redan påpekat att det inte är ok att skicka barn till dagis om det är någon magsjuk hemma, men det finns måååånga som trots allt gör det.) Tyvärr är det ju faktiskt så att vissa personer inte bryr sig om om de smittar andras barn så att det drabbar andra familjer. (Har hört föräldrar säga högt att de ljuger om att barn 1 har magsjuka och hittar på nån annan åkomma så att de kan skicka barn 2 till dagis.) Det lättaste sättet att undvika epidemier är att helt enkelt ha nolltolerans.

(Lite OT:) Jag har faktiskt inte förstått det här med varför man ska skicka syskon till dagis/förskola/dagmamma när man har ett barn hemma, vare sig det är sjukt eller friskt. Jag förstår inte heller vitsen med att ha äldre syskon på dagis när man går hemma med en bebis. Har man möjlighet att ta sig till dagis och lämna det äldre syskonet där, så kan man nog även ta sig till öppna förskolan, lekplatser, sångsamlingar, sagostunden på biblioteket eller var som helst där det äldre barnet kan få träffa andra barn, så det där med att "det äldre syskonet behöver få träffa andra barn och det är därför han/hon är på dagis medan jag är hemma med bebisen" funkar inte som argument för mig. Enda anledningen som jag kan komma på, som jag kan godta som ursäkt, är att man inte vill säga upp sin dagisplats och ställa sig i kön igen eftersom det är lång kötid och att det inte är säkert att man hamnar på samma dagis igen. Mer bra andledningar kommer inte jag på just nu i alla fall. Men jag är ju av den uppfattningen att barnen mår bäst av att vara så mycket som möjligt med sina föräldrar...

Oj, vad det blev långt och OJ! vad jag kommer att få skit för mitt inlägg...

• violis

varför skicka ett friskt syskon till fsk när den andra barnet är sjukt?
    Ja kanske just FÖR att det andra barnet är sjukt och behöver lugn och ro?
    Det är inte ALLA små/stora syskon som klarar av att "låta bli" sitt sjuka syskon utan istället får det sjuka barnet att må ännu sämmre eftersom det inte får vila.

Sedan tycker jag att man får se från fall till fall,
    man känner sina barn man vet vad de orkar och hur de reagerar på sjukdom,endel barn klarar gott och väl av att ha syskonen hemma och leka fast man är sjuk och endel behöver det väldigt lugnt när det är sjukt.
    Samma sak med syskon på fsk när man är hemma med bebis,om man ska ha kvar platsen el inte beror helt på BARNEN man får pröva sig fram det som är rätt för en familj behöver inte vara rätt för en annan familj!

• Miss C
    Lilla Smilla:
    Diskussionen om dagis eller ej i allmänhet tänker jag inte ge mig in på, alla gör det som passar den egna familjen och barnen bäst.  - jag har haft storsyster på 15 tim när tvillingarna kom och nu vill jag iaf ha MÖJLIGHET att ha friska barn på dagis för att få ro med en sjuklingen. Å vad gäller smitta så är ju hela konceptet dagis = smitta. Ska vi skydda våra små får vi stänga helt oktober - mars. ETT förkylt barn är inte samma som att syskonen tar med sig smittan tycker jag. Isf har de redan smittat, juat innan det bryter ut. Och jag pratar alltså inte om magsjuka, där är reglerna solklara.
    Du har kanske också många små barn och klarar det utmärkt, men jag känner att jag inte räcker till för min stora tjej om vi skulle vara hemma en vecka för att lillsyrran är kass. Lillebror är som sagt inte den som alltid låter storasyster vara ifred med sina kritor och klossar och han ger inte precis den kompisstimulans som en jämnårig gör i längden. Sen skulle hon inte gå 7-17 precis, utan iaf få en chans att vara med på ped. aktiviteter och äta lunch t ex. 
    TACK för ALLA synpunkter! Jag tar "statistiken" med mig till min förskola och ska också fråga Fk om de har synpunkter.
  • Kristin24

Den som är frisk får gå till dagis men är den sjuke jätte dålig så stannar även den friska hemma, för att den sjuke ska slippas dras upp ur sängen och ut i kylan, + ev smitta ner på dagis då jag lämnar.

Go och glad Kexchoklad
  • Tjohalia

Här får man ha syskonen på dagis, iaf jag som har 15 timmarsplats. I veckan har jag dock haft jobb må ti on tors, och torsdag var lillkillen sjuk, då fick även storasyster vara hemma eftersom jag tyckte dom haft många timmar på dagis redan, men hon hade fått komma 9-14 eftersom det är hennes ordinarie tiden på torsdagar...

• helge74

Skulle aldrig skicka mitt barn med kliande vattkoppor till förskolan - nä, nä hellre en dag för mycket hemma i lugn o ro! Fattar inte att förskolan säger att det är ok.

violis skrev 2008-11-20 22:01:55 följande:
    Så länge det inte är magsjuka: syskon får gå sina vanliga tider!(Och vad det gäller vattkoppor har vi som regel att när barnet är feberfritt och ORKAR en hel dag på fsk får det komma TROTS kliande koppor...vattkoppor smittar ju även INNAN barnet har symptom och har med all säkerhet redan smittat ner kompisarna så varför hålla ett "friskt" barn hemma då?)
Svar på tråden Syskon på dagis när en är sjuk?