• Kathy1

Någon som tagit m barnvagn och den har gått sönder på flyget??

Jag har letat som en tok på internet, ska åka m MyTravel å Always, men hittar inga regler där det står vad de ersätter om olyckan är framme. Hittade dock en blankett som man ska fylla i som jag har skrivit ut.

Någon?

• Svar på tråden Någon som tagit m barnvagn och den har gått sönder på flyget??
  • UBJ

Undrar också så jag puffar på lite.

• In the summertime

Ja fast det var inte min egen jag reste med utan en kompis och ena däcket blev helt skevt. Men flygbolaget betalde det.

• mossan

jag vet att flygbolaget vi ska åka med inte ersätter ev skador på vagnen o då flyger vi med nouvelair till tunisien, så d e bara o hoppas att det inte blir några skador.

• mossan

men du ring always o my travel o hör med dem då dem ska ju veta om flygbolaget ersätter ev skador på vagn.

• Gottegrisen

Våra kompisar åkte till Turkiet med sin son och de hade med sig sin sulky, den gick sönder så tillvida att alla fyra hjulen är böjda (inte skeva det är för svagt ord) och flygbolaget ersätter inte skadorna trots att de beror på att de släppte ner vagnen genom en fallucka i stället för att gå ner med den till bagageutrymmet.

• Forellen

Ska också resa med My Travel och så här står det på hemsidan:

Skadat / Förkommet bagage
    Om ditt bagage vid ankomsten är skadat eller har kommit på avvägar ska du göra en anmälan om detta på flygplatsen (PIR rapport), denna ska sparas för att du ska kunna få ev. ersättning för skadan.

Hoppas man kan tolka det som att man får ersättning om barnvagnen är skadad!

• Kathy1

forellen: det var den som jag skrev ut, kan vara bra att ha med sig....

• Popsy

En kompis flög till London då suffleten på vagnen gick sönder, hon fick ut en ny av flygbolaget. Vet inte vilket bolag, men det verkade gå smidigt.

• Vombell

Jag har råkat ut för det 2 gånger! Har en kompis som det hände för också.

• sofia23

min kompis flög nu o deras vagn gick sönder så de fick en helt ny,de åkte med sas

• Heather

Har för mig att när vi flög med Ryanair till Prestwick i mars så hade ett par med sig sin vagn hela vägen fram till planet och den lyften sen in i planet, när dom såg. När vi landat var det det första som lyftes ut...blev inte slängt och flängt med utan ordentligt omhändertaget.

JAG skulle ringa MyTravel och Always och kolla!

• mossan

nu oroar jag mig som attans över att vagnen ska gå sönder särskilt då inte flygbolaget ersätter vagnen.. kanske försäkringsbolaget gör det annars lr??

• Kathy1

mossan: ska ringa försäkringsbolaget på måndag å kolla samt mytravel! så att man har svart på vitt

• syster mini

Reser du charter så är det charterbolaget som ska ersätta!!! Alltså Allways. Min erfarenhet är att det är knöligt med MyTravel och deras charterbolag - skyller på varann men det är den du köpt resan av som ska stå för ersättning. Konsumentverket har en hel del bra info.

• Soho

Suffleten till min vagn gick sönder då vi flög med SAS, inrikes.

Det funkade dock väldigt smidigt med reklamationen och vi fick utan trassel en helt ny sufflett.
    I barnvagnbutiken som tog hand om reklamationen (babyplanet) sa de att SAS alltid är lätta att ha o göra med, men andra bolag kan vara hårdare vad gäller vilka reklamationer som godkänns.

Tyvärr verkar det väldigt vanligt att vagnar går sönder. Man kan säkert få ersättning från sitt försäkringsbolag om inte flybolaget ersätter men då måste man ju betala självrisken.

• mrs preggo

Min vagn höll när jag flög med Air France men det kan bero på att jag hade massor med bubbelplast runt den. Drygt att "slå in" den men finfint med en hel vagn!

• invo

Heather:
    Hoppas du läser detta? Vad hade paret som flög med ryan air för vagn?? Superlätt paraplyvagn? Reser med ryanair och undrar om jag får ha med en mellanlätt resevagn med liggläge...?

• Kathy1

Försäkringsbolaget hade inget m det att göra.
    svar från MyTravel, ville ha det skriftligt.

Det är flygbolaget som står för den eventuella skadan. Det är
    mycket viktigt att skadan anmäls på flygplatsen direkt vid
    ankomsten (P.I.R).

Så det är ju bra att skriva ut en sådan blankett.

• Dansaren

Reste nyligen från USA med lufthansa de är ju partners med SAS, vår vagn gick sönder lite grann och vi ska nu få reparationerna betalda av SAS.
    Det är väldigt viktigt att man kontrollerar vagnen direkt när man kliver av och gör en skade anmälan på flygplatsen. Vår vagn blev fast i Frankfurt och kom hem senare än oss men det gick bra att ringa och få hem papprena om skadeanmälan men lättast är som sagt att göra det direkt på flygplatsen, om man nu har turen att få hem vagnen tillsammans med resten av bagaget
    /Eva

Svar på tråden Någon som tagit m barnvagn och den har gått sönder på flyget??