• Krumelurchen

Dricka vid illamående + cola light

Hej alla glada nästan-mammor!

Jag har två små frågor som någon kanske har lust att svara på:

1. Jag mår nästan konstant illa (är i vecka 7) och har svårt att dricka utan att må ännu sämre. Har någon nåt bra tips på vad man kan dricka och sen få ha kvar i magen?

2. Vet någon hur det är med cola-light, får man dricka det som vanligt när man är gravid?

Kramis från MalmöMarsMamma!

• Svar på tråden Dricka vid illamående + cola light
  • Lejån

jag tipsar om mineralvatten med lite mindre kolsyra i. COOP:s mineralvatten t.ex. funkade för mig och billigt är det ju åxå.

Tror man ska undvika light så gott man kan med tanke på innehållet.

• Seahorse

som beroende av cola light puffar jag upp...........

*puffelipuff*

• stormkatt

Svårt, för det är ju så olika! Vanligt vatten har funkat bäst för mig, men kan du få ner och behålla typ Proviva med nypon elelr vad du föredrar så gör det underverk. Ett plus är att det inte smakar SÅ illa om det ändå kommer upp...

• Lottis77

Jag har druckit cola light under graviditeten, men mycket måttligt. Tycker inte att någon har kunnat ge ett ordentligt besked huruvida det är farligt eller inte, så jag har varit ganska restriktiv. Hellre det än att oroa sig!

• lata kocken Johanna

i sverige har de inte tagit fram några riktlinjer (eftersom det inte är så stor försäljning av lightdrycker än - även om den ökar lavinartat)

men man ska vara lite restriktiv precis som nynni skriver

kolla rekommendationerna för småbarn och följ dom...

• lata kocken Johanna

Hittade detta om accepterat tagligt intag av olika sötningsmedel
    ADI-värde

Acesulfam K
    0-15 mg/kg kroppsvikt/dag

Aspartam
    0-40 mg/kg kroppsvikt/dag

Cyklamat
    0-11 mg/kg kroppsvikt/dag

Sackarin
    0-5 mg/kg kroppsvikt/dag

• Malaya

Inte för att man får i sig så mycket på en gång, men nåt som hjälpte mig när munnen torkade ihop och jag fick kväljningar vid tanken på dryck var att suga på isbitar.

• Saliro

min bm sa att man skulle unvika allt som var light under graviditeten och ammingen:)

• Lajsa82

min bm sa att det e bättre med ligth!!! För jag e överviktig och bör tänka på vad jag stoppar i mig eftersom jag kunde få graviditetsdiabetes....Jag dricker light!!!

• maneten

Jag kan verkligen rekommendera ginger ale (kolsyrad dryck som inte är så supersöt som vanlig läsk). Det var det enda jag drack under mina illamående veckor. Jag hade konstant en flaska med mig, det var socker i så det hjälpde ju blodsockret lite på traven också om det nu är det som gör att man mår illa. Det är gjort på ingefära vet inte om det har nån påverkan men det sägs ju vara bra mot illamående.

Svar på tråden Dricka vid illamående + cola light