• Martina426

obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning

Vill upplysa alla som har fått missfall och är Rh-negativ att man måste få en spruta inom 48 timmar för att inte nästa graviditet ska sluta på samma sätt eller skador!

Om ni inte vet vilken blodgrupp ni har när ni fått besked om missfall. TA REDA på det på en gång, så att ni får eran spruta. Detta är jätte viktigt för nästa graviditet, både för kvinnan och barnet!

Räkna INTE med att läkaren har koll på detta fast det är en sådan otroligt viktig sak.

En som pratar utav egen erfarenhet!

Kramar Martina

• Svar på tråden obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning
  • TazGirl

de ä inte bara vid missfall som man måste få en sån spruta....man måste även få en vid abort och vid en vanlig förlossning.

Vid en förlossning tar dom blodprov på barnet..och om även barnet är rh negativt så behöver man inte nån spruta..men om barnet är positivt så behöver man ta den.

Jag har fått 4 st såna...3 st vid missfall och en när min dotter föddes...behövde ingen när jag fick min son eftersom han blev negativ.

• Manda

Jag är Rh-negativ jag fick ingen spruta efter mitt missfall i april och är gravid i gen i vecka 36+
    De sa till mej att de är bara vid abort och om man får skrapa efter ett missfall.

• Fluffi

Måste man fylla på förråden med sprutan efter varje graviditet/missfall eller räcker de med en?
    Gjorde en abort för några år sedan och fick en sån spruta. Misstänker att jag har haft ett tidigt missfall för inte så länge sedan. Hur gör man då? Nån som vet?

• Anonym

Nu blir jag jätte nervös... jag är rh negativ och jag fick ett missfall i höst som resulterade i en skrapning men jag vet inte om jag fick en spruta eller inte, nu är jag gravid igen i v 12... trodde den mesta av oron skulle lägga sig men nu är jag helt förstörd...
    Ska man ringa bm och höra om hon vet om man fick en spruta eller inte...
    Tänk om det är nått fel på bebben nu...

• TazGirl

jo de stämmer att man får en sån spruta i samband med skrapning..glömde säga de i mitt tidigare inlägg...jag har nämligen blivit skrapad 3 ggr så de ä på grund av de jag har fått dom......men sen efter förlossning så beror de på vad barnet får för blodgrupp...är barnet positivt så får du en spruta..men är de däremot negativt så behöver man ingen.

• Anonym

Anonym 09,34
    Vet inte om jag har rätt men, det blir nog inget fel på barnet, men risken är ju att kroppen stöter ifrån sig barnet när du blir gravid alltså har du blivit gravid ska det nog inte vara någon fara.
    Men ring och kolla om du är orolig.
    Men jag har för mej att de var så, att man kan ha svårt att bli gravid.

• Martina426

Man ska ha sprutan oavsett om man måste göra en skrapning eller inte. Det är en stor spruta som ges i rumpan/skinkan!

• Manda

Jo, jag har fåt en sådan spruta när jag gjorde en abort för några år sen. Men när jag fick missfall som kroppen fixade själv alltså ingen skrapning efter så fick jag ingen spruta.
    Jag trodde att jag då skulle få en spruta och jag ringde upp och frågade ifall de glömt de och berättade också att jag var Rh-negativ men hon sa att jag inte skulle få en, att det inte behövdes.

• Mimmi82

Vad betyder det att man är RH-negativ??

Svar på tråden obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning