Det kan ju vara en idé att ha en anställd som jobbar hemma hos dig. Har hört talas om dagmammor som har hjälp på deltid iallafall. Kolla noga upp på förhand var du har för ansvar som arbetsgivare och hur ni gör om en av er blir sjuk - om du blir sjuk kanske hon inte kan jobba alls, men vill nog ändå ha lön tex. Och om hon är sjuk kan ju inte du ta emot alla barn om du får ha max fyra.
Ett alternativ om du inte vill jobba ensam är att ragga upp någon som vill vara dagmamma hemma hos sig, och så jobbar ni tillsammans helt enkelt, man kan hälsa på hos varandra eller bara ses utomhus. Det ÄR skönt att ha arbetskamrater.
En typisk dag:
6.30 första barnet kommer - väcker för det mesta min dotter som blir superglad över att se sin morgonkompis, de myser ihop en stund
7.00 nästa barn kommer, vi äter frukost
7.30 tredje barnet kommer, vi leker en stund
8-9 resten av barnen trillar in, fortsätter leka, kan ha samling om det passar den dagen, och vi gör oss klara att gå ut, (packar vagnen, tar fram lämpliga kläder till alla barn) Kan också hinna med att förbereda lunchen eller någon aktivitet ibland.
9 senast är vi ute. Ute träffar vi några andra dagmammor, har knytte/mulleverksamhet två dagar i veckan, och olika lekplatser övriga dagar. Lämnar över min dotter till hennes dagmamma.
10.30 dags att gå in och göra klart lunchen. Barnen hjälper till eller leker.
11.00 Lunch
12.00 Vila för de små, de större leker på egen hand en stund, jag städar köket och pysslar, leker, bakar sen. När de små vaknar finns tid till samling om vi inte haft det på morgonen.
14.00 Mellanmål
Sen är det upp till de barn som är kvar, vi kan gå ut igen eller dra igång lek eller något projekt inomhus. Klockan 17.15 går mitt sista dagbarn hem.
(Leker = antingen att barnen leker med varandra och leksaker eller pusslar, pärlar, ritar, klipper, klistrar, vattnar blommor, "diskar" (skvätter mycket vatten och vevar med diskborsten) osv)
En stor del av dagen är ju bestämd på förhand hur den ska se ut, tex att vi alltid går ut på förmiddagen, äter lunch, vilar och äter mellanmål. HUR vi gör är lite mer flexibelt, lunch, vila och mellanmål blir ofta utomhus när vädret är bra. (mer efterarbete för mig med all disk på kvällen, men härligt att vara ute och leka hela dagen!) Och är det någon liten som somnar på förmiddagen så är det ju inga problem, en så liten hamnar i vagnen och får sova ute helt enkelt.
Vi gör olika små utflykter när det funkar, och träffar olika dagmammor utomhus, det blir rätt bra med variation.
Oj vad långa inlägg jag gör. Men gillar ju mitt jobb och att berätta om det så att fler förstår att dagmamma är ett superroligt jobb :)