• fairyfloss

Nån som är dagmamma?

Jag funderar på att bli dagmamma. Jag undrar om det är nån som är dagmamma som kan svara på lite frågor .

Bland annat undrar jag hur det fungerar med blandade åldersgrupper, flexibitet, hur en normal dag ser ut, när hinner man laga lunch osv.

Nån som vill hjälpa till?

• Svar på tråden Nån som är dagmamma?
  • eval

Helt klart världens bästa jobb!

Jag föredrar blandade åldersgrupper i all barnomsorg. Det svåraste jag kan komma på är samlingar, men det funkar det med.
    En normal dag är lång, jag har 6.30-17.15, de flesta kollegor har ungefär lika, men i gengäld ledigt fyra dagar var fjärde vecka. Morgnar och sena eftermiddagar är lugna och mysiga. Vissa dagar finns mer utrymme för flexibilitet än andra, beror på vad vi har för aktiviteter inplanerade (mulle, knytte, femårs, bad, simskola, teater tex) I normala fall träffar jag några kollegor ute varje dag, men ingen tittar snett på mig om jag gör upp egna planer en dag.
    En dag i veckan jobbar vi tillsammans i en lokal.

När man hinner laga lunch beror på vad som ska lagas. Enklast är att göra det mesta på kvällen (när jag lagar middag) så att det går fort att värma/göra klart.
    Räkna med att det går en hel del tid åt jobbet.

Annat att tänka på är att du har familjen med dig, för ditt jobb kommer att inkräkta på deras hem och liv. Har fått en del muttrande ett par gånger... (typ maken febrig och hemma, det blir inte lugn och ro hela dagen, sorry)

fairyfloss skrev 2008-11-20 11:36:39 följande:
    Jag funderar på att bli dagmamma. Jag undrar om det är nån som är dagmamma som kan svara på lite frågor .Bland annat undrar jag hur det fungerar med blandade åldersgrupper, flexibitet, hur en normal dag ser ut, när hinner man laga lunch osv. Nån som vill hjälpa till?
  • fairyfloss

eval: Tack för ditt svar!

Jag inser att det blir långa dagar, jag hade tänkt att jobba kanske 3-4 dagar i veckan bara. Jag bor inte i Sverige och jag vet inte om det är mer flexibelt här (Australien), jag antar att det är lite annorlunda organisation runt det hela. Men maken är i alla fall HELT bakom mig och sonen är så liten så han kan ju inte säga till om nått .

Hur många barn har du på dagarna, och i vilka åldrar? Har ni väldigt mycket inplanerade aktiviteter eller får barnen styra mycket och leka fritt? Går det bra även fast det är blandade åldrar? Jag har funderat på om det bästa är att ha ett par lite äldre barn och så ett par småttingar, så har de äldre ändå en lekkamrat men det blir enklare att hålla ihop gruppen med mindre konflikter (inbillar jag mig i alla fall) och inte alla jättesmåttingar som kräver mer praktisk hantering (blöjbyte osv.). Hur låter det i dina öron? Jag är verkligen ny på området. Har länge velat jobba inom barnomsorg men tycker verkligen inte om dagis och trivdes inte där. Sen kom jag på den brillianta idén att bli dagmamma istället . Men jag vet inte mycket än, så allt du kan berätta om hur det är på dagarna är av värde. Hur klarar man allt själv? När går man på toa?

• Strawberry

Jag har en liten fråga till dig som är dagmamma: I skolan och förskolan finns det läroplaner att följa. Hur ser det ut för dig. Arbetar du som dagmamma utifrån LpFö, eller vilka veksamhetsmål har man som dagmamma. Är bara intresserad av att veta.

• eval

Min dotter sitter och studsar i köksfönstret och väntar på att alla kompisar ska komma på morgnarna, svartsjukan visar sig mest när andra föräldrar är med (typiskt va?) annars är hon hur lycklig som helst åt dagbarnen.
    Jag har upp till åtta barn. (alla nya tycker att det låter galet mycket, men det är ganska lagom) Två 2åringar, två 3åringar och en fyraåring som är "mina" och sen upp till tre vikariebarn när andra dagmammor är lediga eller sjuka.
    I början var det jobbigt, men när gruppen väl jobbat ihop sig så är det härligt med samspelet mellan stora och små!

Med allt för många småttingar kommer du ingenvart! Att de har blöjor och behöver hjälp med olika sysslor är inte alls ett lika stort besvär som att sitta fast hemma! Tre barn i vagn är för tungt annat än ibland och korta sträckor, du behöver mycket packning med också om du tänkte vara ute längre stunder.
    Att vara enda äldre barnet är ganska tråkigt. Funkar här eftersom vi har mycket kontakt med andra dagmammor och deras barn.

Ja, vi har mycket inplanerade aktiviteter, mest på förmiddagarna, resten av dagen får barnen bestämma hos mig för det mesta, och vi har mycket fri lek både ute och inne. Jag har ett gäng uteungar, så vi är ute mycket i alla väder.

Man klarar allt själv med förberedelser och genom att ha med barnen. Har ett barn som är lite stökigare, och då får det barnet sysslor av mig, (vilket barnet gillar att få) oftast tillsammans med något annat barn, när jag måste stå vid spisen tex, så att jag har barnet under uppsikt i köket. Man hittar en lösning på allt.

Toa får man klara sig utan :P Nejdå, men man kan få hålla sig. I akuta fall låser jag ytterdörren och har toadörren på glänt så att jag kan prata med de minsta som gärna väntar utanför. Annars så finns chans till toapaus när jag träffar kollegorna ute, och när de minsta vilar.

• eval
    Strawberry skrev 2008-11-22 06:58:44 följande:
    Jag har en liten fråga till dig som är dagmamma: I skolan och förskolan finns det läroplaner att följa. Hur ser det ut för dig. Arbetar du som dagmamma utifrån LpFö, eller vilka veksamhetsmål har man som dagmamma. Är bara intresserad av att veta.
    Förskolans läroplan Lpfö 98 är inte bindande för dagbarnvårdare, men man kanske ska se sig om efter ett annat jobb om man tycker att den är dum... Mina kollegor och jag tycker iallafall att det är självklart att följa läroplanen.
    Sen finns det också ett statligt styrdokumentet med "Allmänna råd för familjedaghem (skolverket 1999)" som vi har som stöd, och kommunens Förskole- och skolplan samt FNs barnkonvention måste följas.
    Utifrån dessa har vi sammanställt en egen verksamhetsplan, och arbetslagsplan med målsättningar och uppföljningsmetoder.
    I januari ska vi också införa kvalitetsgaranti, ska få mer information om vad kommunen menar med det inom kort.

Vi har säkerhetskontroller som en person på kommunen gör i alla familjedaghem, vi gör kvalitetsredovisning, och oberoende kundundersökningar tillsammans med all annan barnomsorg i kommunen. Och så har jag precis skickat in ansökan om godkännande av livsmedelsanläggning, vilket miljö- och hälsoskyddskontoret precis börjat kräva att vi får kontrollerat och godkänt. (våra kök och rutiner kring livsmedelshantering ska kontrolleras)
  • fairyfloss

eval: Tack för att du svarar!! OJ, 8 barn?! Här i min delstat så är det lag på att man inte får ha mer än 4, inklusive de egna barnen, så jag kommer bara kunna ha tre till. Det påverkar naturligtvis lönen, men är ändå bra tycker jag. Är de barn som är över 4 så får man ha 7 stycken, men om nått barn är under 4 så är det 4 stycken som gäller. Och min son är bara 6 månader. Men det skulle vara roligt att ha lite större grupp. Det jag har funderat lite på är att (när jag etabletat mig, har tillräcklgigt stor lokal - måste flytta först) "anställa" en till dagmamma till att jobba tillsammans med mig, hemma hos mig. Alltså nån som inte vill jobba från sitt eget hem. Sen får hon betalt för "sina" barn (fast en liten del går till underhåll av lokal och material och sånt), även fast vi är hos mig. Tycker du det låter som en bra idé, eller är det skönt att vara enda vuxen? Då skulle man ju ha ett par extra ögon när man ska på toa osv, och så kan man få lite roligare med större grupp. Allt är bara på tankeplanet ännu, men vi ska börja gräva i det här på alvar snart, det är därför jag har så många frågor . Om du orkar, skulle du inte kunna skriva hur en typisk dag ser ut? Typ när barnen kommer, när ni äter, sover, osv? Det vore guld värt för mig!

• eval

Det kan ju vara en idé att ha en anställd som jobbar hemma hos dig. Har hört talas om dagmammor som har hjälp på deltid iallafall. Kolla noga upp på förhand var du har för ansvar som arbetsgivare och hur ni gör om en av er blir sjuk - om du blir sjuk kanske hon inte kan jobba alls, men vill nog ändå ha lön tex. Och om hon är sjuk kan ju inte du ta emot alla barn om du får ha max fyra.
    Ett alternativ om du inte vill jobba ensam är att ragga upp någon som vill vara dagmamma hemma hos sig, och så jobbar ni tillsammans helt enkelt, man kan hälsa på hos varandra eller bara ses utomhus. Det ÄR skönt att ha arbetskamrater.

En typisk dag:
    6.30 första barnet kommer - väcker för det mesta min dotter som blir superglad över att se sin morgonkompis, de myser ihop en stund
    7.00 nästa barn kommer, vi äter frukost
    7.30 tredje barnet kommer, vi leker en stund
    8-9 resten av barnen trillar in, fortsätter leka, kan ha samling om det passar den dagen, och vi gör oss klara att gå ut, (packar vagnen, tar fram lämpliga kläder till alla barn) Kan också hinna med att förbereda lunchen eller någon aktivitet ibland.
    9 senast är vi ute. Ute träffar vi några andra dagmammor, har knytte/mulleverksamhet två dagar i veckan, och olika lekplatser övriga dagar. Lämnar över min dotter till hennes dagmamma.
    10.30 dags att gå in och göra klart lunchen. Barnen hjälper till eller leker.
    11.00 Lunch
    12.00 Vila för de små, de större leker på egen hand en stund, jag städar köket och pysslar, leker, bakar sen. När de små vaknar finns tid till samling om vi inte haft det på morgonen.
    14.00 Mellanmål

Sen är det upp till de barn som är kvar, vi kan gå ut igen eller dra igång lek eller något projekt inomhus. Klockan 17.15 går mitt sista dagbarn hem.

(Leker = antingen att barnen leker med varandra och leksaker eller pusslar, pärlar, ritar, klipper, klistrar, vattnar blommor, "diskar" (skvätter mycket vatten och vevar med diskborsten) osv)

En stor del av dagen är ju bestämd på förhand hur den ska se ut, tex att vi alltid går ut på förmiddagen, äter lunch, vilar och äter mellanmål. HUR vi gör är lite mer flexibelt, lunch, vila och mellanmål blir ofta utomhus när vädret är bra. (mer efterarbete för mig med all disk på kvällen, men härligt att vara ute och leka hela dagen!) Och är det någon liten som somnar på förmiddagen så är det ju inga problem, en så liten hamnar i vagnen och får sova ute helt enkelt.
    Vi gör olika små utflykter när det funkar, och träffar olika dagmammor utomhus, det blir rätt bra med variation.

Oj vad långa inlägg jag gör. Men gillar ju mitt jobb och att berätta om det så att fler förstår att dagmamma är ett superroligt jobb :)

• fairyfloss

eval: Tack för att du skriver så detaljerat! Det är verkligen superbra att veta! Och det låter underbart roligt! Ungefär så som jag hade tänkt mig en dag. Är nu ute i alla väder? Och så måste jag fråga, varför har din dotter en annan dagmamma? Jag hade ju tänkt ta hand om mina barn som en del av barngruppen, är det inte så bra? Jag vet att det är vanligt här och det är en av anledningarna till att jag vill vara dagmamma.

Jag ska kolla upp hur det är med att anställa en hjälp, skriver upp det på listan av frågor. Jag ska kontakta komunen här slutligen och fråga en massa saker också . Men först måste jag ju veta vad jag ger mig in på. Det låter väldigt roligt i alla fall (om än mycket jobb)!

• eval

Vi är ute i alla väder som barnen tycker är ok att vara ute i, vilket är i stort sett alltid :)
    Min dotter har en annan dagmamma eftersom jag vill vara mamma i första hand i relationen till henne, och det funkar inte riktigt när jag jobbar. Tenderar kräva mer av henne än av dagbarnen och känner mig elak och orättvis. Men de flesta har som du tänker sina egna barn som dagbarn.

fairyfloss skrev 2008-11-23 23:49:01 följande:
    eval: Tack för att du skriver så detaljerat! Det är verkligen superbra att veta! Och det låter underbart roligt! Ungefär så som jag hade tänkt mig en dag. Är nu ute i alla väder? Och så måste jag fråga, varför har din dotter en annan dagmamma? Jag hade ju tänkt ta hand om mina barn som en del av barngruppen, är det inte så bra? Jag vet att det är vanligt här och det är en av anledningarna till att jag vill vara dagmamma. Jag ska kolla upp hur det är med att anställa en hjälp, skriver upp det på listan av frågor. Jag ska kontakta komunen här slutligen och fråga en massa saker också . Men först måste jag ju veta vad jag ger mig in på. Det låter väldigt roligt i alla fall (om än mycket jobb)!
  • Aurora83

Hej jag är dagmamma i Sthlm.

Mina dagar börjar oftast 7.15 men varierar på eftermiddagarna. Vi jobbar i grupp om fem och har stängningen ute i en parklek där föräldrarna får komma och hämta. Därav slutar vi allt mellan fyra och halv sex.

Jag brukar gå ut till kl 9 och vara ute till halv elva elva.. Beroende på vad jag ska laga för mat.

Vi har alltid någon sorts aktivietet som tex sång stund knytte eller sagostund. Även en föreskole grupp där femåringarna förbereds innan starten av skolan.

På eftermiddagarna brukar vi pyssla läsa lägga pussel eller enbart leka innan mellis medan dem mindre får sova. Sen är vi i parken från fyra..

Vi följer LpFö 98 och jobbar hårt med den på apt och planeringsdagar.

Svar på tråden Nån som är dagmamma?