flyga med förkyld 5 månaders
Imorgon ska jag flyga med min 5 månaders som är fökyld, snuvig men ingen feber. Flygresan tar en dryg timme.
Hade ni åkt? Kan man ge näsdroppar till en så liten?
Paracet?
Tacksam för svar.
Imorgon ska jag flyga med min 5 månaders som är fökyld, snuvig men ingen feber. Flygresan tar en dryg timme.
Hade ni åkt? Kan man ge näsdroppar till en så liten?
Paracet?
Tacksam för svar.
Kan kan man ju, men jag hade personligen försökt undvika det. Jag vet hur jobbigt jag tycker det är att flyga när jag är förkyld och då kan jag ändå tryckutjämna. En bebis som inte kan tryckutjämna kan få hur ont i öronen som helst.
Koksaltlösning kan man väl ge en så liten. Om barnet kan andas genom näsan så du kan amma (eller få barnet att svälja något annat) så blir det lättare.
Ok, så näsdroppar finns inte för spädbarn?
Nån som har gett paracet till sin bebis?
Menar du paracetamol? Finns stolpiller som är anpassade efter vikt som är ok att ge. Dock ska man väl bara ge vid högfeber till bebisar.
Näsdroppar finns att köpa för bebisar 1-7månader (typ nezeril) och går bra att ge.
Försök amma eller om lillen använder napp vid start och landning då trycket kan ändras en aning i kabinen så minimerar man risk för ont i öron.
Tack för tips, jag springer till apoteket med en gång!
Är inte stolpiller från 1 år?
Jag skulle absolut ge näsdroppar- det gör gräsligt ont i öronen annars. Att ge näsdroppar vid enstaka tillfällen som t ex vid flygresor gör ingen skada. Skönt om barnet slipper ha ont!
mrskensington: stolpiller - eller suppositorium kan man ge till bebisar från att de väger 5 kg ungefär ca 3 månader.
finns i olika styrkor och den svagaste på 60mg (Alvedon - dvs paracetamol) är det som gäller från 5-10kg.
Koksaltdroppar i näsan gör susen. Numera finns även avsvällande receptfritt för barn under 1 år på apoteket, kommer inte ihåg namnet. Kan ara bra om koksaltet ej hjälper.
Jag flög med min dotter när hon var förkyld vid 6 månaders ålder. Jag gav henne nässpray från 7 månader. Läkaren rekommenderade det. Men personligen tycker jag att det hade varit lättare med näsdropparna eftersom hon blev rasande av sprayen som man skulle ta TVÅ ggr i varje näsborre.
Vi själva flygningen ammade jag henne när vi lyfte och landade.
Lycka till!