• Mish

Eftersändning vid flytt- varför?!

Jag fattar verkligen inte- varför ska man betala 400 kr pp för att få posten till sin nya adress "under ett helt år".
    Vad händer efter att året är slut? Kommer inte min post komma då?

Jag brukar ringa upp de företag odyl som jag får post från och säga min nya adress. I många fall kan man ju anmäla ny adress på internet också.

Vad är poängen med eftersändning?

• Svar på tråden Eftersändning vid flytt- varför?!
  • Jasusu

Poängen är att de personer som du glömt ändra din adress till kommer skicka till din gamla adress och då kommer ju inte breven fram utan skickas tillbaka .
    Förutsatt att avsändaren har skrivit sin adress

• Hannah76

Det är väl för att man ska a tid att kontakta alla man vill ge ut den nya adressen till, och fr att man inte ska missa nån post under det året.

• pumpkinhead

eftersänding är till för oss lata jävlar som itne orkar ringa runt till alla o meddela vår nya adress... tack gode gud för den!!

• pumpkinhead

sen behöver du inte beställa det... det går bra att adressändra gratis... bara...

• Cuthalion

För att ifall någon av någon anledning har ens gamla adress skall posten ändå nå fram till rätt adress.

Jag tycker det är jättesmidigt eftersom jag alltid insett att det är någon jag glömt meddela adressändringen till

• blå fisk

Väldigt månag företag och myndigheter uppdaterar ju sina register automatiskt så att post skickas till den adress där man är folkbokförd. Till sådana företag och myndigheter behöver man inte adrssändra, det sker automatiskt, det sker ju inte samma vecka man flyttar, så då är eftersändning bra. Man kan alltså i princip bara adressändra till sina privata kontakter och den avvakta några månader för att se vilka företag som fortafarande använder ens gamla adress. De företag som inte uppdaterar automatiskt gör man då en egen adressändring hos. På ett år bör man ju ha hunnit adressändra dit man behöver och behovet av eftersändning är då över.

• Nattuggla72

Betala!! Jag är skitless på de som bodde i vårt hus före oss, för vi får fortfarande deras post... bland annat inkassobrev! Jag har inte lust att eftersända till dem hela tiden. :(
    Det "lustiga" är att frun jobbar på posten och hon har tydligen ändå inte klarat av att ändra sin adress själv.

• Jagbyttenick
    Nattuggla72 skrev 2008-11-20 14:25:08 följande:
    Betala!! Jag är skitless på de som bodde i vårt hus före oss, för vi får fortfarande deras post... bland annat inkassobrev! Jag har inte lust att eftersända till dem hela tiden. :( Det "lustiga" är att frun jobbar på posten och hon har tydligen ändå inte klarat av att ändra sin adress själv.
    Men det är ju bara att lägga den i brevlådan igen och skriva "Har flyttat" eller liknande på breven som inte ni ska ha, så slutar de komma till er. Ni ska ju inte hålla på att eftersända!
  • Nattuggla72

Jag har gjort det också och de kommer ändå!! Sedan har inte jag vägarna förbi någon postlåda jämt...

• hally
    Nattuggla72 skrev 2008-11-20 14:25:08 följande:
    Betala!! Jag är skitless på de som bodde i vårt hus före oss, för vi får fortfarande deras post... bland annat inkassobrev! Jag har inte lust att eftersända till dem hela tiden. :(Det "lustiga" är att frun jobbar på posten och hon har tydligen ändå inte klarat av att ändra sin adress själv.
    Jag håller med! Vi får också gamla ägarnas post och det är inte kul! Nu har det gått 10 mån sen de flyttade och nu skiter vi i det, vi slänger det som kommer till dem. Vi har ringt dem och de påstår att de har eftersändning men de är på tok för snåla för att betala eftersändning så de får skylla sej själva nu. Vi började med att åka hem till dem med breven eftersom vi trodde att det var försenat, sen la vi dem på gula lådan med "flyttat" men det fortsätter komma ändå. Nu får det vara nog! Vi har satt upp en lapp på vår låda att de inte bor här längre.

Vi har själva valt eftersänding eftersom man alltid glömmer att adressändra nåt och på så vis kan man ju se var adressändringen inte gått igenom.
  • mimmi 1

Men kostar det verkligen att adressändra? vi flyttade för ett par år sedan, och jag gick in på nätet, på adressandring.se inte kostade det nånting?

därifrån meddelas alla myndigheter o liknande om din adressändring. vänner o bekanta kan du ju som sagt meddela själv.

reklam o skit från gammla kundregister, gör väl ingenting om du inte får? och jag skulle nog inte sakna det heller, om de som bor i mitt gamla hus , slängde det!

• johandra

adressändringen kosta ringet,det är eftersändningen som kostar..

och efter det år man betalar för avskrivs posten och ni ser aldrig dom breven igen (om allt funkar som det ska vill säga,jobbar själv som brevbärare ibland)

Själv tycker jag det är lite dumsnålt att inte eftersända sin post...Det är ytterst svårt att ha koll på alla som skickar brev till en under ett år,och som sagt,det är inte kul att få tidigare boendes post..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • ludenben

Klart man ska ha eftersändning av posten. Man kan inte ringa runt till varenda företag och varenda person för att ge ut ny adress. De som inte ha eftersändning stämplar brevbäraren av, alltså åter avsändaren. Även om du flyttar inom samma bostadsområde med samma brevbärare så får man inte dela ut post som inte är eftersänd.

Svar på tråden Eftersändning vid flytt- varför?!