• Nitrogen

Gravid försäkring

Det är ju rena djungeln att försöka hitta en försäkring, behöver verkligen goda råd om det här. Har kollat mycket på Trygg hansas försäkringar men dom har ju två stycken, en som är gratis och en som kostar. Vilken är det man ska ha? Vad ska man tänka på att det ska ingå i försäkringen? Jag är ju redan försäkrad genom facket så vad är det egentligen jag behöver för försäkring för mig och barnet?

Tack för mig!

• Svar på tråden Gravid försäkring
  • maye

jag tecknade den från trygg hansa som var gratis, tyckte att det räckte. tecknade en ny ganska direkt efter förlossningen, oxå på trygg hansa, med nåt extra skydd för sjukdommar. trygg hansa har väldigt bra försäkringar tycker jag

• hoppasålängtar

fördelen med gravidförsäkringen som kostar är att den täcker förlossningsskador mm. Ingen försäkring du tecknar efter att barnet är fött kan täcka det. Jag ska betala in den snarast!

• viiinter

när ska man teckna en sådan försäkring?

• Nitrogen
    Svar på #2
    Ja det lutar nog mot den faktiskt för den verkar täcka det mesta som man kan behöva.
  • Lakrids

Vi har tecknat gravidförsäkring grundskydd hos Folksam (=gratis). Den gäller från graviditetsvecka 10 tills att barnet är 6 månader. Valde även att teckna till utökat graviditetsskydd för 660 kronor. På så vis täcks det mesta som kan hända in Glad.

Kolla på www.folksam.se/forsakringar/vuxen/gravid där man kan se vad man får gratis och vad man får om man utökar med skyddet.

Misstänker att Trygghansa har som Folksam, dvs en gratisdel + en frivillig del som utökar skyddet.

Vecka 31 (30+0)
  • Fossing

Jag hade Trygg-Hansas som kostade pengar. Fick en förlossningsskada och tack vare försäkringen fick jag ersättning som jag inte hade fått om jag tagit den som var gratis...

• Lakrids
    Fossing skrev 2008-11-20 15:18:08 följande:
    Jag hade Trygg-Hansas som kostade pengar. Fick en förlossningsskada och tack vare försäkringen fick jag ersättning som jag inte hade fått om jag tagit den som var gratis...

Precis! Jag jobbar på försäkringsbolag och förespråkar verkligen den utökade delen i gravidförsäkringen. Den del som bolagen erbjuder gratis är lite fjuttig… och täcker inte alla tänkbara scenarier.

Vecka 31 (30+0)
  • IMLVLM

Vi har också tecknat Folksams utökade, den täcker samma som Trygg-Hansa men är billigare. Min svåger jobbar med försökringar och fick kolla igenom både Folksam och Trygg-Hansa och han sa att det inte var någon större skillnad, så vi gick på Folksams för 660kr.

Man ska ju veta att det är mycket som försäkringarna inte täcker, inget som kan vara medfött utan endast det som sker i och med förlossningen och drabbar mor och barn.

• Wernerliv

Min syster valde att gå oförsäkrad, fick alltså ingenting i ersättning när hennes dotter kom ut med trisomi 18. Fick söka bidrag för att betala gravstenen när dottern dog efter 8 månader. Ingen ville försäkra barnet.

Svar på tråden Gravid försäkring