• knasfia

    neurologiskt fel vid bred nackspalt

    Nu vet jag inte vad jag ska tro längre...
    gjorde som några vet ett NUPP test som visade 1:2 för kromosonförändring. Moderkakstestet visade inga kromosonfel. Gjorde i veckan ett UL för är det inte kromosonfel kan det vara något på organen typ hjärtfel.
    De hittade INGET fel på hjärtat eller något annat organ och då kröp det fram att bred nackspalt kan tyda på neurologiskt fel, har jag inte hört ett dugg om innan.
    Någon som har erfarenhet av detta?

    Nu skall jag hur som helst göra UL titt som tätt för att följa fosterutveckligen. Känner mig inte ett dugg lättad utan det känns som om det är något som jag inte får reda på..
    Jag vet att UL aldrig är garanti för att allt funkar som det ska när väl barnet är fött bara att de kan se alla organen men ändå...

    förvirrad...

  • Svar på tråden neurologiskt fel vid bred nackspalt
  • Siki

    Jag fick med 1:2 och gick på en massa UL fram till v 20 men de kunde inte hitta något, är nu i v 29.
    Man hoppas ju att allt är ok men kan samtidigt inte riktigt känna sig helt säker. Funderar på att be om ett extra UL kring v 32 ifall de kan se något mer då?
    Jag fick ingen info om att det kunde handla om något neurologiskt fel istället utan fick även höra av den läkaren som gjorde det sista UL'et att det var troligen en infektion som gjorde att jag fick så bred nackspalt och att den infektionen gått över sen??

    Tyvärr lika förvirrad jag.

  • knasfia

    hej Siki,
    Hur bred var nackspalten? vår var 3.7
    jag ska tillbaka i nästa vecka igen, får se om de kan se något mer då. De sa ingenting till mig om infektion, alla verkar få olika information. Det värsta är att jag har så svårt att riktigt känna mig glad för den lille och att jag inte riktigt kan tro att allt ska gå bra, det har ju varit olika bud varenda gång..

    Hör gärna av dig igen om du får ett nytt UL!

  • oOrosamarängerOo

    Fattar inte hur ni kunnde få värder 1:2 på enbart nupp med en nackspalt på 3,7? Det är inte så enormt brett ändå, även om det är över gränsen för "normalvärde". Får inte ihop det när du inte gjort kub?

  • Siki

    Jag hade 9,9 i nackspalt så jag förstår varför jag fick 1:2. Alla andra värden/prover var bra.
    Jag ska till BM nästa vecka, ska föröska tjata till mig ett till UL då, så håll tummarna

  • mallan1973

    knasfia: vilket län bor du? jag bor i sthlm och fick ju oxå 1:2. gjorde fvp. hittade inget. sen extra hjärtultra + vanlig ul, sen inget mer. konstigt. vi fick 5,4 mm i nackspalt. som tur e så e ju vår lille kille född nu och helt frisk. skriver med små bokstäver eftersom att han leker vilt i mitt knä:)

  • Chicchi
    SooJuicy skrev 2008-11-25 10:12:31 följande:
    Fattar inte hur ni kunnde få värder 1:2 på enbart nupp med en nackspalt på 3,7? Det är inte så enormt brett ändå, även om det är över gränsen för "normalvärde". Får inte ihop det när du inte gjort kub?
    Man kollar ju inte enbart nackspalten, man mäter pà fler ställen och tar med resultaten i beräkningen.
  • mallan1973
    Chicchi skrev 2008-11-26 23:23:25 följande:
    Man kollar ju inte enbart nackspalten, man mäter pà fler ställen och tar med resultaten i beräkningen.
    Ja det man mäter mer är åldern i så fall...
  • mallan1973
    SooJuicy skrev 2008-11-25 10:12:31 följande:
    Fattar inte hur ni kunnde få värder 1:2 på enbart nupp med en nackspalt på 3,7? Det är inte så enormt brett ändå, även om det är över gränsen för "normalvärde". Får inte ihop det när du inte gjort kub?
    Ja, nu är det ju snart ett år sen jag gjorde NUPP/KUB. Har för mig att BM, som mätte nackspalten, sa ngt om att så fort man har över 3,5 mm så höjs risken markant. Jag "smygkollade" på datorn, när hon satt och räknade ut vår risk, såg då att på bara blodproverna hade jag risker som 1:29000 och 1:25000 osv. Hon förklarade för oss att även om ålder och blodprover(vi gjorde ju KUB) räknades in så var det så pass brett i nacken att alla resultat överskuggades av det, och att gränsen går däromkring ca 3,5mm-4mm. Vi hade ju 5,4mm...men som sagt, det äro ju bara sannolikhetslära detta...
  • oOrosamarängerOo

    Jo, jag vet hur uträkningasrna ser ut och det va just det jag reagerade på...att det blev 1:2 på enbart nupp för den bredden på spalten ger inte så hög sannolikhet ens om hög ålder.

  • Olsson22

    Hej,

    Vi gjorde kub test förra veckan och fick resultatet 1/100 och blev rekomenderade att gå vidare.

    Nackspalten på bebisen var mellan 0.9 och 1.3, samma som förra gången (då vi fick risken 1-drygt 2000), jag är 35 snart och var 32 förra gången men vad jag förstår så är det inte förrän man är runt 37 som risken ökar markant... fattar i dagsläget inget och hoppas att det inte är något att oroa sig över...

    //O

  • knasfia

    "knasfia: vilket län bor du? jag bor i sthlm och fick ju oxå 1:2. gjorde fvp. hittade inget. sen extra hjärtultra + vanlig ul, sen inget mer. konstigt. vi fick 5,4 mm i nackspalt. som tur e så e ju vår lille kille född nu och helt frisk. skriver med små bokstäver eftersom att han leker vilt i mitt knä:)"

    * vi bor i Stockholm!

    OBS, vi gjorde även KUB! men blodprovet var finfint.

    Skönt att höra att det är fler som haft bredare nackspalt och som allt varit OK på. Lillen växer ju precis som den ska och sparkar vilt. lyssnade på hjärtat igår som slog så hårt och fint så det känns lite lugnare nu.

    Olsson22, kan det vara blodprovet som drog upp risken?

    Jag pratade länge med min barnmorska igår ang. min förvirring. Hon sa precis som jag förstått att all denna kontroll är hyffsat ny och mer studier säkert behövs, att man ibland kanske får alldeles för mycket info som i slutändan inte har någon betydelse alls utan bara skapar oro och att alla läkare och sköterskor kanske inte alls har all kunskap som behövs för att bemöte oss på rätt sätt och ge rätt info. När man är lite orolig som jag är just nu så hakar man väl fast vid minsta lilla ord som inte låter bra. ja jag vet inte, ska försöka att inte oroa mig så mycket utan börja njuta lite mer, än så länge verkar ju allt fint trots allt!

  • Siki

    Knasfia; vilken vecka är du i så vi kanske kan följas åt lite fram till BF. Jag är i vecka 30 nu så det återstår ett tag tills man får "facit i hand".
    Bor också Stockholm, Västerort.

  • Olsson22

    Knasfia: Jag har faktiskt ingen aning - men 0.9-1.3 känns ju inte som en särskilt bred nackspalt i sammanhanget... Vi går vidare med fostervattensprov. Det är vad man rekomenderar här i Schweiz där vi bor.

    Jag är skitnervös - men försöker tänka positivt, om det hade varit ett miljonlotteri med samma odds hade jag ju aldrig vunnit... Tack för att du tog dig tid att svara, håller tummarna för att det går bra för dig och de andra i tråden!

  • knasfia

    Siki!
    jag är i vecka 21 nu och jag följer gärna och ser hur det går för oss!
    Du skriver att ni fick 9.9 på nackspalt och sen 5.4 har ni gjort 2 prov eller är det ditt barn i magen som har 5.4 och det som är fött 9.9?

  • Siki

    Hej Knasfia!
    Jag har bara gjort ett test och fick 9,9, det var "mallan1973" som skrev att hon fick 5,4

  • knasfia

    sorry, herregud, jag är så snurrig nu så det är inte klokt! tror jag ska gå och ta en kopp te och bara sätta mig ner

  • Chicchi
    mallan1973 skrev 2008-11-27 01:10:29 följande:
    Ja det man mäter mer är åldern i så fall...
    Man mäter även barnets storlek i övrigt samt tar vikten pà mamman. Iallafall vid mina nupp.
  • moroten91

    Skulle man kunna få lite uppdatering sådär 10år senare (om ni finns kvar här). Hur har det gått för er Siki och knasfia? Friska barn?

Svar på tråden neurologiskt fel vid bred nackspalt