• Edwina

Är det bara min bebis som vill äta hela tiden?

Är det fler som har bebisar som ständigt verkar vara hungriga? Jag tycket han söker efter mat hela tiden bara jag håller honom i famnen.
    Det har nog aldrig gått mer än 3 timmar mellan målen dagtid men oftast vill han äta varannan om inte varje timme förutom på natten då han sover bra.
    Är det vanligt att bebisar äter så här ofta eller är min pojke extra hungrig?
    Han är snart tre månader och går upp bra i vikt.
    Man är ju lite orolig att han okynnes äter eftersom han kräks väldigt mycket och bara tröstas av bröstet då han gråter.

• Svar på tråden Är det bara min bebis som vill äta hela tiden?
  • melles mamma

sp "lite" snuttade nog inte melle förens han var runt året,hur gammal är din lilla? ammar du?

• Edwina

Han är snart 3 månader och helammas.

• doddit

Min son ammar minst varannan timme på dagarna och har gjort det nästan hela tiden sen han var nyfödd. Nu är han 7,5 mån.

• sundborn

Han kanske kräks så mycket för att han får för mycket mat? Bebisar kan ju äta hur mycket som heelst och löser det genom att kräkas upp överskottet.
    Prova att tillfredsställa sugbehovet med napp delvis. Det är inte alltid lätt att få bebisen att ta napp - de vill ju gärna ha bröstet istället. Men en latexnapp brukar funka bättre än en silikonnapp, eftersom den är mjukare. Sedan finns det ju flera olika former.

Min son är snart tre månader och äter också mycket ibland, ofta varannan timme vid vissa tider på dagen. Han växer så det knakar, väger över 6 kg fast han var liten när han föddes. Men jag har lärt mig att skilja på hungern och snuttbehovet. Nappen funkar bra när han är trött, men såklart inte om han är hungrig!

• melles mamma

amning är såååå mycket mer än bara mat! tänk att för bara 3 månader sedan låg han i mammas trygga mage och fick mat konstant. Din lilla äter inte alls specielt ofta, många i den ålder snuttar KONSTANT, dygnet runt. att barn kräks är också helt normalt

• Vasen

Min 6veckors äter också minst varannan timme på dan. Ännu oftare ibland. Ser det inte som nåt problem dock. Att din bebis tröstas av bröstet och "okynnesäter" behöver väl inte vara ett problem, snarare ett tecken på att amningen fungerar?
    Sen har vi märkt att om vår son smågnäller för att han är trött somnar han snabbt hos pappa, kanske för att han inte luktar mjölk?

• Edwina

Det verkar som om min kille inte är ensam om att äta ofta Jag ser det i och för sig inte som ett är problem att han vill ammas så ofta men jag kan inte låta bli att fundera på om det är vanligt eftersom att många ofta kommer med kommentarer som
    - Ska han äta nu igen? - Inte konstigt att han är stor! - Får han inte för mycket mat? mm jag vet att man inte ska bry sig om andras kommentarer men det känns lite irriterande att folk ska påpeka det får en att bli osäker...

Det svåraste är väl det att han vill gärna somna vid bröstet. Har provat med napp och den kan han ha korta stunder men helst inte då han ska sova då är det bröstet som verkar gälla.
    Kanske att det går över med tiden? Men jag tycker det är lite synd om han inte ska kunna komma till ro hos sin pappa, och hur ska det gå om jag någon kväll inte skulle vara hemma framöver, tårar och tandagnisslan hela natten?

• melles mamma

edwina- de komentarerna gissar jag på att du får från en generation äldre ge då en motfråga- hur länge ammade du? "sinade" din mjölk? tidigare under 1900-talet fick man "veta" att man bara skulle amma var 4:e timma och då gick det som det gick också

• sundborn

Edwina: jag tycker att du resonerar helt korrekt. Det är absolut inget fel i att amma ofta, det är bara när det blir ett problem för mamman som man behöver alternativ.
    I början hade jag problem med såriga bröstvårtor och har senare även haft problem med svamp vilket ger skavsår och har därför haft behov av att begränsa amningen under korta perioder.

Jag tycker också att det vore käckt om min man kunde "amma" sonen om jag behöver komma bort några timmar och har därför börjat introducera flaska med urpumpad mjölk att ta till i nödfall.

Men oftast tycker jag att det är härligt att amma och då är det ju bara att köra på!

• Edwina

Det är sant visst är det de av en äldre generation som hela tiden påpekar, jag får pröva motfrågorna

Jag tycker det är mysigt att amma och jag är glad att det hela tiden fungerat så bra, så vet jag ju att han ÄLSAR det. Jag kommer absolut fortsätta men jag hoppas också att lill killen finner ro och tröst även på andra vis framöver.
    Tack för era svar

• Amine

Har egentligen inget att tillägga mer än att jag också har en som äter - jämnt! En timmes mellanrum mellan målen känns som en enorm lyx på kvällstid. Men det är väl övergående... tror jag!

Svar på tråden Är det bara min bebis som vill äta hela tiden?