• isvinter

Vilken BRUN nyans..?

Hejsan

Imorgon kl 9 blir jag brunett, hur mörk återstår att se dock :) Jag är för tillfället ljusblond (naturligt "vanlig" blond) och är rätt blek, min hudton är kall/neutral. Dvs jag ser sjuk ifall håret skiftar i gula el röda toner. Undrar nu hur det kommer bli när jag ska färga håret brunt.. Vilka nyanser tror ni kommer klä mig bäst? Och hur mörkt? Har grönblå ögon med ifall det gör någon som helst skillnad :). Ska givetvis rådgöra med frisören imorgon men vill gärna höra era åsikter med. Om ni har några bilder får ni gärna lägga in dem med :).

• Svar på tråden Vilken BRUN nyans..?
  • Imperialiss

Hm, jag är blek, har kall hudton, gråblå ögon, och ser, precis som du, sjuk ut i gula eller röda toner.
    Jag är blond - råttfärgad naturligt men har färgat håret mörkt i flera år.
    och det jag kommit fram till är att jag passar mycket bättre i kalla bruna nyanser, än varma. Egentligen tycker jag varma bruna färger är finast men på mej ser det inte alls bra ut.

Jag brukar köpa chokladbrun när jag färgar håret (färgar själv) och i vissa märken är chokladbrun varm, och i vissa kall. Men är det en kall brun färg så har jag märkt att det inte spelar någon roll om färgen är ljusbrun eller mörkbrun.
    Nu sist råkade det bli mööööörktmörkt brun, men då den var kall så såg det riktigt bra ut ändå. Fick mer färg i ansiktet när håret blev mörkare.

Så.. det var mina tips. Utgår bara från mig själv men eftersom det iaf lät på beskrivningen som att vi har lika hudton så kanske det kan funka för dig också.
    Men om din frisör säger "varma bruna toner ska du ha!" så kör på det. Dom brukar ju veta bäst :)

Hoppas det blir fint, och skriv gärna om du blev nöjd eller inte sen :)

Lycka till!

• Garageänkan

Ladda upp en bild på dig på www.taaz.com så kan du testa många olika kulörer (och frisyrer)

• buqe

då ska du defenitivt inte färga håret mörkt för då ser du ut som ett lik tro mig.
    jag är mellan blond själv men har för tillfället jätte ljusblond hår men min hudton är inte så jätte ljus och ändå för 2 år sen så färgade jag håret brunt o tro mig jag såg katastrofalt ut det var iallafall va jag tyckte jag var tvungen att sola jätte många gånger och använde brun utan sol då efteråt såg jag jätte bra ut.
    lycka till

• Imperialiss

buqe

man behöver verkligen inte se ut som ett lik bara för att man färgar håret brunt och är blek. Okej om håret är svart, då blir det lite spökvarning kanske, men annars handlar det mesta om att få rätt nyans och rätt färgton. Men det gäller ju att frisören är duktig och verkligen ser vad som funkar.

Synd att det inte blev bra på dig.
    Själv är jag väldigt blek men passar mycket bättre i brun hårfärg än blont. När jag är blond måste det vara exakt rätt nyans, annars ser jag mest sjuk och glåmig ut :/
    När mitt hår är brunt ser jag kanske en aning blekare ut, men jag får ändå mer färg o liv i ansiktet :)

• isvinter

Imperialiss- Chokladbrun är den finaste färgen ever enligt mig men tror inte jag kommer passa i det om den är för varm precis som du skriver.

Jag har haft brunt (mellanbrunt, mörkbrunt och "nåt" däremellan :) hår förut så jag vet jag kan ha det men har bara färgat det själv. Aldrig "fått till det" riktigt bra. Då det inte blivit jämnt heller har jag oftast skyndat mig och slingat det ljust igen. Jag har också mörka fransar och ögonbryn naturligt, alltid nåt :). Kommer antagligen se ännu vitare ut men bara jag får rätt nyans så tror jag det kommer bli riktigt bra. Vet inte hur mörkt jag ska ha än riktigt.. Svårt detta!

Har ni fler länkar och bilder så är det mer än välkommet :).

• Imperialiss

westa

jaa man blir såå i valet o kvalet innan man färgar håret. Det är ju inte det allra enklaste att ångra sej liksom.
    Men om du ska färga hos frisör imorgon så kommer det säkert gå bra. Är frisören någon du vart hos förut och vet om han/hon är bra?
    ja även om man ser blekare ut i mörkt hår så kan man ändå få mer liv i ansiktet liksom, om man hittar rätt nyans som sagt.
    Ska hålla en tumme för att det blir fint på dej imorrn!

Jaa det är samma med mej! Jag har jättemörka, nästan svarta, ögonbryn och fransar. Tror det är mycket därför jag inte alls passar i riktigt blonda nyanser. Det ser så tillgjort ut på mig då.
    Jag har nästan funderat på att försöka bleka mina bryn o fransar för att få en mindre kontrast med huden men inte vågat än. Tänk om det blir orange liksom :S haha..

• isvinter

Näe har aldrig varit på den här hårsalongen så jag vet inte vad som väntar mig :). Dina fransar och bryn får du absolut inte röra då blir jag ond haha. Fint med mörka! Tack för tumhållningen =)

• Imperialiss

westa

haha ojdå, ja då är det bäst jag låter dom vara även i framtiden då!

• isvinter

Nu har jag tonat håret igen, fast hemma. Den ljusa chokladbruna färgen jag gjorde hos frissan börja gå ur o blev dassig. Tog wella color touch 6/0 mörkblond. Nu har jag en neutral brun färg. Lie mörkare. Helt ok. Nästa gång blir det någon nyans, vilken får vi se då :). Funderar annars på att köpa en skumtoning. Någon som vet om det kan bli bra på en intensivtoning? Kul med olika nyanser tycker jag. Tröttnar rätt fort :)

• isvinter

För 1 1/2 vecka sen la jag i en ännu mörkare nyans och det blev ännu bättre. Använde loreal casting paris. Gilla den mer än wella faktiskt :). Betydligt mer glans.

Men nu har jag tröttnat på att vara brunett. Har ju gått en hel månad nu :). Det är kul ett tag men är inte "min" färg (vilken brun nyans jag än har) är ju blond i själen hehe. Så imorgon är det dags för ljusa SLINGOR hos frissan. Så kul hihi. Lär få klippa av en del med, blivit rätt slitet nu måste jag medge. Hoppas det blir bra, har ganska mörkt hår nu. Typ mellanbrunt med mörkbruna skiftningar. Har gått förr, hoppas innerligt att det går nu med!

Tvungen att skriva av mig någonstans och det fick bli här :).

• isvinter

Brunt hår med senapsgula slingor blev det. Ingen höjdare alltså.. Dags för ny frisör imorn om jag lyckas få någon tid. Hoppas hoppas :). Vill bli snyggt blond ju!!

• optimisten

Oj du får nog ta det lite försiktigt så att inte håret tar jättemycket skada! Du har inga bilder att lägga upp för man blir ju nyfken

• isvinter

Har gjort slingor en gång till och nu duger det men jag är inte nöjd än. Luggen ser inte klok ut så den har jag uppsatt :). Längtar tills jag får vitblonda slingor istället för gul/guldblonda som jag har nu. Hårets kvalité är ok enligt frisörerna (2 olika), måste vila lite bara innan nästa slingning (nr 3). Verkar ha ett slitstarkt hår :).

Nej jag har ingen usbsladd så kan inte visa några bilder tyvärr :/

Svar på tråden Vilken BRUN nyans..?