• smugs

Nästäppa - kortisonnässpray

Jag slutade med kortisonnässpray några månader innan jag blev gravid och nu har jag jätteproblem, nyser & snyter mig hela tiden och har ständigt rinnig näsa. Igår var jag hos en ÖNH-läkare och han tyckte jag kunde börja med 1 spray i vardera näsan varannan dag. Jag går in i vecka 9 imorgon. Har någon av er någon erfarenhet av kortisonnäspray innan vecka 12?

• Svar på tråden Nästäppa - kortisonnässpray
  • Mamma Lotta

Jag vill inte skrämma dig men jag läste i fass här på nätet om Nasonex som också är cortison nässpray att den kan ge missbildningar såsom gomspalt på barnet om det används, min dotter som är 2 år föddes med det och kanske kanske kan det bero på at jag använde nasonexen, men jag minns inte om jag använde den i början av grav. Kan inte tro att det är någon fara om du är i v 9 allt ska ju vara klart då. Ville bara berätta vad jag läst, sök du själv på nätet annars under fass.

Life is what happends while making other plans...
  • Flodisen

JAg fick kortisonnässpray utskrovet för ca 2 veckor sen. Jag var nog i v 10 tror jag.

Jag hade haft huvudvärk i en vecka och slemhinnorna i bihållorna var svullna, men jag hade inte fått infektion så dessa varinte varfyllda än. Nässprayen fick jag för att svullnade skulla gå över så att huvudvärken skulle försvinna. Det gick bra för jag skulle använda sprayen så kort tid - högst 3-4 dagar. Sen så var det inte så faligt att ta kortisonspray i näsan för gravida, Min läkare hade dikuterat detta med experter tidigare.
    Problemet är väl att det finns ingen forskning som de kan stödja sig mot och säga bu eller bä. Därav så avråds alltid gravida till dyl läkemedel.

• Jossisen

Jag fick Rhinocort Aqua utskrivet när jag var gravid och jag tror det är kortison i den. Nästäppan blev bättre iallafall och jag använde det resten av graviditeten.

• Mephala the ranger

Jag slutade med nässprayen när jag blev gravid. Det är jättejobbigt ibörjan, men man väjer sig. Använder bara vanlig nässpray vid vissa tillfällen. Vågade aldrig använda kortisonsprayen

• smugs

ÖHS-läkaren sa att det är ok att använda kortisonnässpray efter vecka 12, men jag är i vecka 9 och därför är jag tveksam till att använda den..

• Mamma Lotta

Jag hade nog väntat  och kört vanlig otrivin, den har funkat för mig jag vågar inte cansa...

• Flodisen

Det står att det var i djurförsök där kortikosteroider har anväds som missbildningarna uppstod. Det står inget om hur djuren fått i sig kortison. Om de käkat det eller fått sprutor, jag tror inte att de har använt nässpray. "De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser".

Man vet således ingeting egentligen, mer än att kortison påverkar gravida djur. Det är ju därför man rådgör med sin läkare. hur stort är behovet av detta läkemedel och vilka risker är man beredd att ta.

• Mamma Lotta
    Flodisen skrev 2008-11-20 20:38:28 följande:
    Det står att det var i djurförsök där kortikosteroider har anväds som missbildningarna uppstod. Det står inget om hur djuren fått i sig kortison. Om de käkat det eller fått sprutor, jag tror inte att de har använt nässpray. "De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser".Man vet således ingeting egentligen, mer än att kortison påverkar gravida djur. Det är ju därför man rådgör med sin läkare. hur stort är behovet av detta läkemedel och vilka risker är man beredd att ta.
    Sant, men då jag själv har fött en dotter med gomspalt och ingen av mig eller min sambo har några kända släktingar med gomspalt och det enda jag har använt som kan ha påverkat är nasonex även om jag inte riktigt kommer ihåg om jag använde det i samband med att jag blev gravid så har jag använt det till o från i flera år, sedan är det upp till var och en men JAG personligen undviker det ...
  • emmeluttan

Hej, istället för Nasonex prova Rhinocort Aqua, innehåller också kortison men den kanske är bättre, kolla fass vettja.

• bo74

Jag använde Rhinocort Aqua men gick över till Lomudal när jag fick veta att jag var gravid. Lomudal ska vara ofarligt enligt fass och fungerar NÄSTAN lika bra. Innhåller inte kortison.

Svar på tråden Nästäppa - kortisonnässpray