• Nalle Puh73

Förkolepersonal. Har ni tystnadsplikt mellan kollegorna?

Om jag tar upp nåt med en i personalstyrkan om en av hennes kollegorna får hon i sin tur berätta det för den vi diskuterat? Skulle vilja fråga lite om en av fröknarna men vill inte än iallafall att den berörda ska veta nåt.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Förkolepersonal. Har ni tystnadsplikt mellan kollegorna?
  • Veladis

Alla på förskolan har samma sekretess utåt. Får vi veta ngt av en förälder som denne i inte vill att vi för vidare ens mellan kolleogor är ju det bästa att hålla det förtroendet, men jag tror inte att det finns samma sekretessregler för det.

• solida

Vi har inte tystnadsplikt sinsimellan oss. Jag är inte skyldig att berätta för min kollega om du säger nåt om henne/honom, men kan själv välja att göra det. T ex om jag tycker att det skulle kunna göra situationen bättre för er och denna person.

Vad är det du vill ta upp?

• solida

nicke nyfiken76 skrev 2008-11-20 20:52:03 följande:

Om du säger att den du pratar med inte få föra det vidare så får h*n inte det.
    Jo, det får man. Emellan kollegor får man föra saker vidare. Men man ska ju självklart inte säga till föräldern att man inte kommer att föra det vidare om man tror att man kanske kommer att göra det ändå. Då får man ju säga innan att det du säger nu kanske jag måste föra vidare för allas bästa.
  • Nalle Puh73
    Svar på #1
    Undra om man kan lita på det. Vill ha mer kött på benen innan den berörda får veta vad det gäller.
  • Nalle Puh73
    Svar på #3
    Hmm lät ju inte bra. Har problem med förskolan och sonen och nu säger han att ena fröken är dum och han är inte den enda som kommit med den infon. (Det vet han såklart inte om.). Vill inte att den som det handlar om ska veta nåt innan jag vet vad saken handlar om mer. Känns som jag har förlite att komma med just nu och att det bara skulle bli fel om hon fick veta.
  • solida

Jag tycker inte du ska sätta en av pedagogerna i den sitsen att gå "bakom ryggen" på sin kollega och höra saker från dig som du tycker att h*n inte ska föra vidare. Det är sanslöst jobbigt när nån förälder bara för att lätta sitt eget hjärta öser ur sig en massa om nån av de andra pedagogerna. Man sitter i en rävsax och vet inte om man ska säga nåt eller hålla tyst. Ska man vara lojal med sin kollega eller med föräldern? nej, vänta i så fall tills du är beredd att prata med den det handlar om direkt.

• solida

Du kanske kan vara med en dag på förskolan och se hur det är med denna pedagog. Hur h*n funkar med barnen, vilket tillvägagångssätt h*n har osv. Sen kanske du har antingen fått mer kött på benen så du kan konfrontera pedagogen själv, eller helt enkelt sett att det är inte så farligt, och väljer att inte ta upp det alls.

• Nalle Puh73
    Svar på #7
    Ville mest höra hur W är runt personalen och om dom sett nåt som kan göra att han säger så. KKänns som jag inte kan komma till den berörda och bara säga att han säger du är dum och inte veta om det kanske bara varit så att hon sagt åt honom. Känns som att hon inte skulle erkänna nåt sånt själv heller.
  • Nalle Puh73

Har varit med och då är hon bra men samtidigt så måste jag ju ta mitt barn på allvar och speciellt när andra barn också signalerar på samma fröken. Känns som hon är en när föräldrar ser och en när man inte är med.

• solida

Jag förstår absolut dilemmat. Du kanske kan säga att han berättat att han varit arg på henne en dag och fråga om det var nåt särskilt som hade hänt. Bara helt apropå; "W sa igår att han hade varit arg på dig, vet du vad det kan ha varit?" Avdramatisera, och inte använda ordet dum för då får du nog ingen reaktion alls förutom förnekelse. Men om man frågar om en specifik situation kanske hon ändå berättar om nåt har hänt, och själv tar till sig att nåt barn har sagt att den varit arg på henne... Eller jag vet inte, det är väldigt svårt men jag vet inte vad du tycker att du skulle få ut genom att prata med de andra pedagogerna? Om nån annan förälder har sagt nåt till dem får de ju inte säga det till dig. Och om de tycker att deras kollega är "dum" mot barnen så säger de ju inte det till dig heller. Så du får nog inte ut så mycket av ett sånt samtal.

• Nalle Puh73
    solida skrev 2008-11-20 21:12:04 följande:
    Jag förstår absolut dilemmat. Du kanske kan säga att han berättat att han varit arg på henne en dag och fråga om det var nåt särskilt som hade hänt. Bara helt apropå; "W sa igår att han hade varit arg på dig, vet du vad det kan ha varit?" Avdramatisera, och inte använda ordet dum för då får du nog ingen reaktion alls förutom förnekelse. Men om man frågar om en specifik situation kanske hon ändå berättar om nåt har hänt, och själv tar till sig att nåt barn har sagt att den varit arg på henne... Eller jag vet inte, det är väldigt svårt men jag vet inte vad du tycker att du skulle få ut genom att prata med de andra pedagogerna? Om nån annan förälder har sagt nåt till dem får de ju inte säga det till dig. Och om de tycker att deras kollega är "dum" mot barnen så säger de ju inte det till dig heller. Så du får nog inte ut så mycket av ett sånt samtal.
    Kan jag inboxa dig och berätta lite mer?
  • solida
    Nalle Puh73 skrev 2008-11-20 21:18:36 följande:
    Kan jag inboxa dig och berätta lite mer?
    Absolut. Jag har tystnadsplikt.
  • Nalle Puh73
    solida skrev 2008-11-20 21:19:18 följande:
    Absolut. Jag har tystnadsplikt.
      Har inboxat dig.
  • mysungarna
    Nalle Puh73 skrev 2008-11-20 21:05:59 följande:
    Känns som hon är en när föräldrar ser och en när man inte är med.
    Jag har jobbat på dagis och det där stämmer verkligen in på endel personal, speciellt en personal som jag arbetat ihop med.
    Hon gjorde allt för att föräldrarna skulle gilla henne och när hon var själv med oss andra och barnen var hon en helt annat person.
  • grisekno
    mysungarna skrev 2008-11-20 23:00:30 följande:
    Jag har jobbat på dagis och det där stämmer verkligen in på endel personal, speciellt en personal som jag arbetat ihop med.Hon gjorde allt för att föräldrarna skulle gilla henne och när hon var själv med oss andra och barnen var hon en helt annat person.
    Har också varit i samma situation. Jättesvårt!
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • pessl

Ett annat alternativ kan vara att ta upp det med rektorn. Jag tycker inte att du ska behöva konfrontera personen direkt om du inte käner dig bekväm med det. Det är ju viktigt att dina misstankar kommer fram så att inte beteendet kan fortskrida.

• solfrost

Alltså det är ju så att personalen har tystnadsplikt om varandra utåt också.
    Jag jobbade på fsk innan jag blev fl , och det var en av fröknarna som inte var snäll mot barnen, det tog vi såklart upåp med henne och rektorn MEN vi skulle självklart inte säga något om detta till föräldrarna, det är ju rektorns sak att åtgärda det.
    Hade jag varit du så hade jag pratat med de andra föräldrarna som också hört samma saker från sina barn och gått i hop till rektorn eller berörd personal.
    Blir bara dumt för alla parter att ta det i ett mellan led som ändå inte kan leda till något.Speciellt om de inte får prata om det.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden Förkolepersonal. Har ni tystnadsplikt mellan kollegorna?