Hur gör ni när ni söker jobb, mailar eller ringer ni?
Ja som frågan lyder hur gör ni? E det vanligt att man mailar istället för ringer nu för tiden?
Ja som frågan lyder hur gör ni? E det vanligt att man mailar istället för ringer nu för tiden?
Mailar såklart.
Varför e det så självklart?
Jag mailar enligt de önskemål som har varit på alla de jobben jag har sökt.
mailar
Det beror väl lite på vad du menar. Om jag har frågor om det som står i annonsen och det finns både mailadress och telefonnummer utskrivet så väljer jag att ringa. Ett telefonsamtal ger mig mer i det läget, tycker jag själv. När jag skickar in ansökan gör jag ju det elektroniskt i 99 fall av 100.
Om jag skulle spontansöka ett jobb, dvs skicka in en ansökan någonstans där de inte har en annons ute, så skulle jag maila.
Jag mailar också.
Jag tror också att det beror lite på vilka sorts jobb man söker. Men jag vet att t.ex. på min mans jobb håller de på att rekrytera två nya personer. Hans chef har noterat de personer som ringt och som också verkat intressanta och plockat ut deras ansökningar direkt. De har inte hamnat i den vanliga högen som HR går igenom. Ett mail ger ju inte samma sak då riktigt. Via ett telefonsamtal kan man sälja sig själv på ett annat sätt. Men man ska ju aldrig ringa, bara för att ha ringt, det gäller ju att ha något vettigt att komma med också. Men generellt så är det nog inte fel att ringa.
Att ringa kan vara bra om man är påläst om jobbet och inte arbetsgivaren uttryckligen har undanbett sig ringande.
Om man skickar en ansökan så är det viktigt att vara snabb, för många orkar bara gå igenom en 30-40 ansökningar så har de sina 4-6 kandidater till förstaintervju, vilka ganska säkert kan göra jobbet.
Jag har talat med arbetsgivare som uttryckligen säger att de slänger nästkommande 100+ ansökningar rakt i runda arkivet.
Det jobb jag har sökt som hade flest sökande hade 475 sökande till en tjänst och såna siffror kommer vi nog tyvärr snart att se igen med den här lågkonjunkturen.