• Maja MK

Fjäder/duntäcke bättre alt än syntettäcke?

Det sägs att spädbarn inte ska sova under täcke med fjäder eller dun med risk för allergier. Hur sant är det påståendet? Finns det nåt bevis, forskning på detta?
    Överallt läser man att spädbarn inte ska sova med täcke med risk att om de hamnar under täcket kan de sluta andas. Det köper jag. Men om man nu bara låter spädbarn sova under syntettäcken (de som väljer att göra det) ja då blir det för varmt, täcket andas ju inte. Kanske därför som många barn sparkar av sig täcket, eftersom det blir så varmt. Jag har sovit under syntettäcke men den ligger nu i garderoben för gäster, bara fjäder/dun i vår säng, vilken skillnad! Behagligt varmt utan svett.
    Nån som låter sitt spädbarn sova under fjäder/duntäcke? Var köpte ni det i så fall?

• Svar på tråden Fjäder/duntäcke bättre alt än syntettäcke?
  • Vickan I

Jag var ett allergibarn och läkaren har sagt till oss att vi bla inte ska använda duntäcken och dunåkpåsar mm just för att bebis kan vara/bli allergisk han med.

Men läkaren visade iofs ingen forskning eller annat på detta. Han sa det som rek och vi väljer att tro honom....Så har inga bevis för detta tyvärr...

google it goddammit!!!!
  • Trojan Rudeboy

Det är helt okej att ha duntäcke till barnen. Jag har jobbat med försäljning av bl.a duntäcken i ett antal år och har fortfarande inte träffat någon som är allergisk mot dun. Anledningen till att många tror sig vara allergiska mot dun är att de har haft dunprodukter av dålig kvalitet eller så har de helt enkelt haft en taskig hygien.

På kroppen lever det naturligt kvalster, dessa kvalster kan om de tar sig in i ett täcke föröka sig. När de blivit tillräckligt många därinne så blir det av naturliga orsaker en hel del avföring efter dom. När kvalsterbajset torkar så kan man andas in det under sömnen, och det är bajset som gör att en del kan få en allergisk reaktion. That´s it! Det har inget med dunet i sig att göra!

För att undvika detta problem så köper man ett täcke av hög kvalitet som har ett så pass tätt bolster att kvalster ej kan ta sig in i täcket. Så strunta i "Dyne-" eller "Dune-"täckena man kan köpa på lågprisvaruhus (anledningen till att de kallas Dyne-/Dunetäcken är att folk ska tro att det är Dun fast med Norsk/Dansk stavning och där igenom bli lurade att köpa täcken med mald fjäder av embarmligt låg kvalitet!)

Bra duntäcken kostar från nån/några tusenlappar och uppåt och det är de väl värda! Sköter man om det rätt så kan man ha det 15-20 år... Några favoriter jag har är Canada Goose, Engmo Dun och Hästens. Och det finns även som barntäcken (140x200 eller liknande storlekar)

Lycka till och sov gott!

Svar på tråden Fjäder/duntäcke bättre alt än syntettäcke?