• Pyssilullan

Nån som vet vad VILLEMO betyder eller har namnsdag??

Hej!

Min Gud-dotter heter VILLEMO, (Norskt namn, idén kom från boken isfolket)

Nu vill hennes föräldrar veta vad namnet Villemo betyder eller när hon har namnsdag i Norge?

Någon som vet hur jag kan få reda på detta eller någon som kanske vet mer om det namnet??

HOPPAS!! :)

• Svar på tråden Nån som vet vad VILLEMO betyder eller har namnsdag??
  • Elle76

Hejsan!

Vilket underbart namn! Har oxå läst Sagan om isfolket men Villemo hade jag glömt bort...vill däremot döpa min nästa flicka till Sol!

Nu till det du ville veta...jag kollade på namnarkivet o där stod det att namnet inte hade nån egentlig betydelse o Villemo har inte nån namnsdag heller tyvärr...det är inte så vanligt...

Hoppas det var till nån hjälp!

• skrivglad

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men läste i Vi föräldrar om ett barn som hette det o de blev intervjuade om just namnet. Har du läst det? Det var i mars-april ungefär.

• Hilti

Jeg har sökt på norske sider, men det virker ikke som at Villemo har namsdag i Norge

Jeg sökte også på denne siden: www.ssb.no/emner/00/navn/
    og fikk dette til svar:
    Du søkte på kvinnenavnet: Villemo

Det er 33 kvinner som har Villemo som første fornavn.
    Det er 21 kvinner som har Villemo som enestefornavn.

• Hushi

I sverige har namnet traditionellt använts mest på män. Min gamelfaster heter så och blev inkallad under andra världskriget...
    Strindberg har skrivit en vacker ( men sorglig ) kärleksdikt med namnet i. Där är det just mannen som heter villemo och kvinnan heter Hillevi.

Villemo, villemo
    Vi gick du, gick du?
    Min vilja, min tro
    den fick du, fick du

Hillevi, hillevi
    din tro har du åter
    jag kan icke se
    att du gråter, gråter

Villemo, villemo
    vad hör jag, hör jag?
    En ann med dig bo
    då dör jag, dör jag!

• mooogn

Hushi:

OT, men den dikten är tonsatt. Var bland det första jag sjöng när jag började ta sånglektioner som 16-åring. Ääääntligen förstår jag, när du förklarat att Villemo var ett mansnamn!

• Hushi

moogn: Jag visst är den vakert tonsatt! Och ja! Den är lite knäpp innan man reder ut det där med villemo!

• Zeraphia

det jag läst är att det betyder "vild", "fri", "mo" ("hed") alltså, sammansättningarna.

det är vanligtvis mitt nick (sedan många år tillbaka) det var tyvärr upptaget när jag reggade mig på FL och därför har jag läst på om det, men det var lång tid sedan och jag har tyvärr inga källor kvar nu...

Svar på tråden Nån som vet vad VILLEMO betyder eller har namnsdag??