• Pemman

Katten gömmer sig under soffan...

I lördags fick jag en liten kattunge. Den är ursöt. Det var lite rörigt hos oss lördag, söndag och måndag så jag kan förstå att katten höll sig undan. Nu är det torsdag och katten vågar sig ut, mest när vi inte är hemma. Den äter och går på lådan som den ska. Den kommer dock inte och vill kela med oss utan ligger mest under soffan.

Jag börjar undra om det är något fel. Min kille säger att vi ska hämta ut katten under soffan för att gosa med den så att den förstår att vi är snälla men jag tänker att det är bättre att låta den komma som den vill så att vi inte tvingar den.

Är det någon som har något råd åt mig? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Katten gömmer sig under soffan...
  • Lurvenpajsaren

Var som vanligt bara. Tvinga inte kisse utan ta det lugnt och varsamt så kommer misse fram när modet kommer. Om det varit stressigt så är det extra viktigt att både vara lugn och tålmodig och skapa en lugn atmosfär.

• Ellianda

Kan ni inte locka ut den med nån leksak? Typ papperstuss på snöre, eller genom att röra med fingrarna under en matta (varning för klor dock ). Spontant skulle jag säga att ni kommer få en bättre relation med er katt om ni väntar ut den och låter den vänja sig i sin egen takt.

Att den äter är i alla fall ett gott tecken!

• Pemman

Ok, tack! Ska försöka att övertala killen att låta katten vara.

• Lurvenpajsaren

Jag har varit med kisse sedan 1984 (dock inte samma!) så säg åt honom att lyssna på oss!

• Pemman

Ok, det ska jag göra. Jag vill ju så gärna ha en trygg kisse som är sällskaplig och kelig och jag är rädd att den inte blir det om man jagar den när den är ny...

• PrettyGirl

Vill inte vara elak nu men en ny medlem, såsom en liten kattunge, behöver lite lugn o ro för att bli trygg i sitt nya hem. Man ska inte dra igång med städning o släpa hem folk första dagarna när katten precis kommit...

Läs gärna på lite om katter o hur de ska tas om hand, det kan vara bra. Jag tycker det verkar som om ni inte haft djur förut? Fick du kattungen utan att bli tillfrågad? Vill du själv ha den o ta hand om den?

Allt för många katter hamnar i hem där de tillslut inte får vara kvar av olika anledningar, o jag tycker det är synd. Det är orsaken till att jag frågar, inte för att kritisera dig ts. Nu blev det kanske lite OT här oxå, men jag menar bara väl;)

• gaffsan

Klart den gömmer sig. Liten baby i nytt hem. Den kommer fram, om den får spana i lugn och ro. Jag hoppas att den är 12 veckor. Yngre kattungar ska vara kvar hos mamman. Vet du hur den har haft det i sitt förra hem. ?

• allakantralla

Har två katter, och råder dig att precis som övriga säger: ta det lugnt. Låt katten utforska sitt nya hem i sin egen takt. så länge den äter och kissar/bajsar är det ingen fara. Och skapa lugn och ro runtomkring den, gärna ett ställe den kan "gömma" sig på.

När vi flyttade med mina båda katter, en vuxen och en typ tonåring, satt de gömda bakom sängen som stod upp mot en vägg. Den stora smög sig ut på upptäcksfärder emellanåt, och den lilla ville helst ligga bakom dotterns alla kuddar med huvudet djupt begravet under allt skyddande.

Då byggde vi av en flyttkartong ett litet bo åt dem, där det var ombonat, de hade utsikt och den stod i ett lugnt hörn i lägenheten. Det funkade bra tills de börjat känna sig mer hemma. Kanske något för din lilla unge också?

• Pemman

PrettyGirl: Jag fick katten i födelsedagspresent så jag kan inte riktigt rå för att det var rörigt när den kom. Katten är dock mycket efterlängtad och jag har dessutom haft katt förut flera gånger men jag kommer inte ihåg hur det var när de var helt nya. Min kille har också haft katt förut. Det var lite långtgående slutsatser du drog av ett par inlägg på internet!

Nu är kattungen framme, följer efter oss i huset och kommer och vill bli kelad med när vi tittar på TV. Den är fortfarande skygg men den blir modigare och modigare varje dag. ;.)

Svar på tråden Katten gömmer sig under soffan...