• hilah

Till alla bakkunniga: hur länge håller sig småkakor?

Vi ska ha en familjefest i slutet av december och hade tänkt baka flera sorters småkakor till festen. Hur länge håller sig i allmänhet småkakor utan att man behöver frysa dem? T ex syltkakor, havrerutor, nöttoppar etc. Kan jag baka under hela december eller måste jag vänta tills ca en vecka innan festen?
    Och om man skulle frysa dem, blir de då sämre på något sätt?

Hoppas någon vet!

• Svar på tråden Till alla bakkunniga: hur länge håller sig småkakor?
  • Maria40

Vet inte hur länge de håller. Men, jag har fryst småkakor och det blev bra, märktes ingen skillnad, varken på smak eller utseende.

• raspberryrevolution

jag skulle bakat och fryst dem, tycker inte det är så stor skillnad på just småkakor om de är nybakta eller varit frysta.

• Barletta

Jag hade bakat tidigt och lagt dem i frysen med en gång. Det blir absolut inget fel på dem och de tinar jättefort. Risken finns annars att de blir mjuka och det är inget gott, plus att bakar du dem tidigt så är det gjort sen, så slipper du tänka på det..

• Zanna1983

Beroende vad det är för kakor så håller de mellan 1-3mån i burk med lock utan problem!

• Trulle

Många kakor blir tom bättre efter man fryst dom. Du kan lätt baka nu och frysa in.

Svar på tråden Till alla bakkunniga: hur länge håller sig småkakor?