• Nettis1981

barn och airbag

Hej! jag undrar om någon kan hjälpa mig med att berätta från vilken ålder eller längd barn kan sitta fram på passagerar plats där airbag fTacksam för hjälp!inns?

• Svar på tråden barn och airbag
  • Majsan70

Krockkudden på passagerarplatsen är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. Om bilen är utrustad med krockkudde på passagerarplatsen får därför ingen under 140 cm sitta där, om inte krockkudden är urkopplad.

Sidokrockkuddar utgör ingen fara för barn i bakåt- eller framåtvänd bilbarnstol.

• raspberryrevolution

Krockkudde och barn i bilen
    Krockkudden på passagerarplatsen är dimensionerad att skydda personer med en längd av minst 140 cm. För passagerare under den längden kan en utlösande krockkudde under vissa omständigheter orsaka livshotande skador. Om bilen är utrustad med krockkudde på passagerarplatsen får därför ingen under 140 cm sitta där, om inte krockkudden är urkopplad.

Sidokrockkuddar utgör ingen fara för barn i bakåt- eller framåtvänd bilbarnstol.

från NTFs hemsida

• Nettis1981

tusen tack för hjälpen, slog mig aldrig att titta på den sidan
    Då vet jag att jag absolut inte ska sätta sonen där än på några år! Tack,tack!

• teha

Jag undrar om det är lag på att de inte får sitta framför airbag om de är under 140 långa? Får inte in i skallen på dotterns farmor och farfar om att det är farligt. Nu sätter de inte min dotter i framsätet eftersom jag har sagt till flera gånger att hon inte får sitta fram i deras bil. Men dotterns snart 7-åriga kusin har fått suttit fram i deras bil sedan flera år tillbaka och detta gör mig så himla irriterad. De har pojken i princip varje dag också, mamman till sonen gör likadant när hon lånar deras bil. Pojken är ganska kort för sin ålder, är ca 1-2 cm längre än min 5 åriga dotter och hon är 118 cm lång. De konfronterar med att pojken nu har blivit van vid att få sitta där, samma sak gäller med bältet som han får ha under armen istället eftersom bältet hamnar för högt upp. Har sagt att han borde ha en bilstol med ryggstöd men han är ju inte van att sitta på en sån, säger dom då!

Vet egentligen att jag inte kan göra så mycket åt det, men jag blir bara så ledsen att de inte tänker på pojkens bästa. Han får alltid som han vill!

****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • Joico

(att ha bältet under armen är livsfarligt.. vid en krock kan bältet krossa revbenen, som i sin tur kan punktera lungan!)

Och som alla andra har sagt, enligt lag ska man vara över 140cm lång för att få sitta framför en aktiv airbag på passagerarsätet. Övrigt är det lag på att man ska sitta i skyddsanordning (bilstol av något slag) till man är 135cm lång.

teha skrev 2008-11-21 10:49:48 följande:
    Jag undrar om det är lag på att de inte får sitta framför airbag om de är under 140 långa? Får inte in i skallen på dotterns farmor och farfar om att det är farligt. Nu sätter de inte min dotter i framsätet eftersom jag har sagt till flera gånger att hon inte får sitta fram i deras bil. Men dotterns snart 7-åriga kusin har fått suttit fram i deras bil sedan flera år tillbaka och detta gör mig så himla irriterad. De har pojken i princip varje dag också, mamman till sonen gör likadant när hon lånar deras bil. Pojken är ganska kort för sin ålder, är ca 1-2 cm längre än min 5 åriga dotter och hon är 118 cm lång. De konfronterar med att pojken nu har blivit van vid att få sitta där, samma sak gäller med bältet som han får ha under armen istället eftersom bältet hamnar för högt upp. Har sagt att han borde ha en bilstol med ryggstöd men han är ju inte van att sitta på en sån, säger dom då! Vet egentligen att jag inte kan göra så mycket åt det, men jag blir bara så ledsen att de inte tänker på pojkens bästa. Han får alltid som han vill!
  • teha
    Joico skrev 2008-11-21 13:35:51 följande:
    (att ha bältet under armen är livsfarligt.. vid en krock kan bältet krossa revbenen, som i sin tur kan punktera lungan!)Och som alla andra har sagt, enligt lag ska man vara över 140cm lång för att få sitta framför en aktiv airbag på passagerarsätet. Övrigt är det lag på att man ska sitta i skyddsanordning (bilstol av något slag) till man är 135cm lång.teha skrev 2008-11-21 10:49:48 följande:
    Okej, då vet jag. Då kan jag faktiskt nämna detta till svärföräldrarna och kusinens mamma! Jag struntar faktiskt om det är lag eller inte egentligen. Jag går på säkerheteten först och främst så skulle det vara lagligt så skulle jag aldrig sätta min dotter vid en airbag, men de verkar ju inte förstå. Kanske de kan ändra sig om de får veta att det är olagligt i alla fall.
    ****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • norgesessan

Har ingen länk, men antningen såg jag på ett tv progrtam eller så läste jag det..Man skyddas inte av airbagen före ca. 14 års ålder, lite beroende på kroppsbyggnad. Innan det skadar den istället.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Cecci78
    teha skrev 2008-11-21 13:53:15 följande:
    Okej, då vet jag. Då kan jag faktiskt nämna detta till svärföräldrarna och kusinens mamma! Jag struntar faktiskt om det är lag eller inte egentligen. Jag går på säkerheteten först och främst så skulle det vara lagligt så skulle jag aldrig sätta min dotter vid en airbag, men de verkar ju inte förstå. Kanske de kan ändra sig om de får veta att det är olagligt i alla fall.
    det är väl inte lag på det vad jag vet

http://www.ntf.se/konsument/fraga792.asp?katid=13
Svar på tråden barn och airbag