• hejentjej

hur länge kan slöjstjärtar va utan mat?

klarar dom sej ett dygn minst utan något? har levande växter i som dom verkar äta på, eller ska man lägga i ett "vecko foder" tablett bara för 1-2 dagars resa?
    gillar alltid slöjstjärtarna sånna tabletter?
    tänkte om man reser väg och så tycker de ej om tabletterna och så har dom svultit ihjäl efter en veckas semester?? kan det hända? borde man test ge det innan,? ser man om dom äter det? de verkar ju bara va nåt som löses upp??? eller hur funkar dem??

• Svar på tråden hur länge kan slöjstjärtar va utan mat?
  • hulahula79

dom klarar sig, det är lättare att mata ihjäl en fisk än att svälta ihjäl den...

• missteddy

de klarar sig utan mat över en helg. det finns oftas något  mat på botten ändå sedan är de växt ätare. mata de innan du åker. ska själv bort i helgen så jag matar mina firrar innan vi åker

• hejentjej

jag ger dem 5 granulat kulor om dagen, e de för mkt? de växer som bara den! säkert 2-3 ggr storlek på 2 månader, e de normalt??

• missteddy

jag matar mina varannan dag och de verkar inte vara svältfödda på det

• Mirris

En fisk verkar klara hur mycket som helst.

Mina föräldrar har en damm på tomten med fiskar i (stora oranga saker)

För några år sen så tog dom in fiskarna över vintern och hade dom i en tunna i matkällaren, för dammen var för grund och bottenfrös.

Då fattades det en firre, och mamma o pappa trodde att en fågel eller katt hade tagit den.

På våren tog pappa fram högtryckstvätten och satte igång att göra rent dammen.
    Han såg nåt som "blixtrade" till i en lite "skreva".. det var en liten liten silverfärgad firre som nu bara hade ett öga för det andra försvann i högtrycken.

Det var den förlorade fisken (är dom helt säkra på iallafall) som övervintrat i en liten pöl av vatten.
    Den hade krymt och tappat all färg.

Så den fick bo o lilla akvariet tills den mådde bra igen. Sen släppte dom ut den i dammen och då växte den och blev stor igen.

Dom klarar sig nog helt klart utan mat i 1-2dygn

På jobbet har vi akvarie, och dom fiskarna får vi bara mata var 3dje dag.

• mysmamman2
    Mirris skrev 2008-11-21 10:43:52 följande:
    En fisk verkar klara hur mycket som helst.Mina föräldrar har en damm på tomten med fiskar i (stora oranga saker)För några år sen så tog dom in fiskarna över vintern och hade dom i en tunna i matkällaren, för dammen var för grund och bottenfrös.Då fattades det en firre, och mamma o pappa trodde att en fågel eller katt hade tagit den.På våren tog pappa fram högtryckstvätten och satte igång att göra rent dammen.Han såg nåt som "blixtrade" till i en lite "skreva".. det var en liten liten silverfärgad firre som nu bara hade ett öga för det andra försvann i högtrycken.Det var den förlorade fisken (är dom helt säkra på iallafall) som övervintrat i en liten pöl av vatten.Den hade krymt och tappat all färg.Så den fick bo o lilla akvariet tills den mådde bra igen. Sen släppte dom ut den i dammen och då växte den och blev stor igen.Dom klarar sig nog helt klart utan mat i 1-2dygn På jobbet har vi akvarie, och dom fiskarna får vi bara mata var 3dje dag.
    en fisk kan klarar sig utan mat lätt i en vecka oxå!

min mamma har dammfiskar och dom matar hon inte under vintern, dom bor i ett badkar i ett svalt rum, dom går som i ide!
  • Smultronblomma
    Svar på #6
    Jag matar inte mina fiskar om jag är bortrest 1-2 veckor. Då honorna ruvar äter de inte på mer än en månad. Det är aldrig någon som dött hitills. Normalt får de mat ca 2-3ggr/vecka.
  • humbela giz what ever u call me

vill varna för veckofoder, enda det gör är att ge kassa vattenvärden.
    En frisk välmående fisk klarar sig fint utan mat i 2v.
    Om det nu vill sig så illa.
    Har man bara rätt stl på karet, och rätt förutsättningar så nada probs, fiskar mår snarare bättre av att få bli riktigt hungriga än att ständigt va mätta.

//förlåt men jag är så här kass på riktigt.
Svar på tråden hur länge kan slöjstjärtar va utan mat?