• Busfrömamman

Välja habilitering! Trelleborg eller Malmö?

Hej!

Jag behöver råd angående att välja habilitering och valet står mellan Malmö och Trelleborg. Vår dotter har tuberös skleros och därför epilepsi. Det har varit en lång väntan på att en psykolgisk bedömning ska göras och vi ska nu få komma till habilitering innan ytterligare diagnos är ställd. Troligen har hon något inom autismspektrat samt en utvecklingsförsening/utvecklingsstörning.

Vi tillhör Trelleborg men habiliteringen i Malmö kan också ta emot oss. Problemet med att välja Malmö är att de då inte åker till förskolan och jag förmodar att samarbetet mellan förskola och habilitering är viktig. Vad jag är orolig för är att det finns skillnader när det gäller de två habiliteringarna när det gäller t.ex. val av metod. Jag vet att de i Malmö har börjat med IBT men vet inte om samma gäller för Trelleborg. Kan man räkna med samma kompetens, metod, synsätt o.s.v. oavsett habilitering om det är inom samma region eller kan det finnas stora skillnader?

Om några av er har erfarenheter från habiliteringen i Malmö och/eller Trelleborg så tar jag tacksamt emot era synpunkter. Speciellt om ni har barn med autism och/eller utvecklingsstörning.

• Svar på tråden Välja habilitering! Trelleborg eller Malmö?
  • calistra

Hej busfrömamman!
    Jag har en liten flicka med ds o har varit i samma situation som ni är i.
    Vi har bott i malmö kommun tidigare men bor i vellinge kommun nu. men väljer trelleb. habb just för att vi anser att den biten med samarbetet mellan fsk och habbiliterning är mkt vikrigt! och det anser fsk vårdotter ska börja i också!

Så jag kan rekommendera att välja trelleborgs kommun. För den delen är mkt viktig anser jag.
    Min erfarenhet av Malmö habb är mkt bra! Bara positivt!!!

Lycka till!!/M

Mamma till den finaste lillan E
  • kerstin71

Vi har precis flyttat från Malmö så vi har bytt hab men vi gick på hab i Malmö i ca 2 1/2 år, (min son har syndrom och är multihandikappad samt sjuklig, så många sjukhuskontakter) Vi har bara positiva erfarenheter vi också och min son gick dessutom på dagiset som ligger i anslutning till Malmös hab så sjukgymnaster och arbetsterapeuter gick dit när han ändå var på dagiset. Mycket smidigt eftersom att så mycket tid går åt att ta ledigt från jobbet och fixa allt sånt annars. Gör besök på båda haben och avgör sen. Måste ju bli smidigt för er som familj också.

//Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
Svar på tråden Välja habilitering! Trelleborg eller Malmö?