Välja habilitering! Trelleborg eller Malmö?
Hej!
Jag behöver råd angående att välja habilitering och valet står mellan Malmö och Trelleborg. Vår dotter har tuberös skleros och därför epilepsi. Det har varit en lång väntan på att en psykolgisk bedömning ska göras och vi ska nu få komma till habilitering innan ytterligare diagnos är ställd. Troligen har hon något inom autismspektrat samt en utvecklingsförsening/utvecklingsstörning.
Vi tillhör Trelleborg men habiliteringen i Malmö kan också ta emot oss. Problemet med att välja Malmö är att de då inte åker till förskolan och jag förmodar att samarbetet mellan förskola och habilitering är viktig. Vad jag är orolig för är att det finns skillnader när det gäller de två habiliteringarna när det gäller t.ex. val av metod. Jag vet att de i Malmö har börjat med IBT men vet inte om samma gäller för Trelleborg. Kan man räkna med samma kompetens, metod, synsätt o.s.v. oavsett habilitering om det är inom samma region eller kan det finnas stora skillnader?
Om några av er har erfarenheter från habiliteringen i Malmö och/eller Trelleborg så tar jag tacksamt emot era synpunkter. Speciellt om ni har barn med autism och/eller utvecklingsstörning.