• gookie

Hur ska jag få bort olivoljan i håret?

Har hört att det e bra att sova med olivilja en natt. Det har jag nu gjort men eftersom jag slutat tvätta med shampo och enbart tvättar med balsam så försvinner det inte ser ut som jag har struntat i att tvätta håret på 3 år istället:) Hur ska jag få ur det? Och ni som kör med no poo metoden, mitt hår har blivit torrare kan det bli så eller kan det vara så att jag har fel balsam? Sen i hårbotten e det fett..

• Svar på tråden Hur ska jag få bort olivoljan i håret?
  • JAG är BÄST

"Har hört att det e bra att sova med olivilja en natt."

Du har VAD?
    Fick du inget svar varför det skulle vara bra?. Finns väl annat att slänga i håret för att det ska må bra eller få tillbaka sin glnas och lyster.

Jag har inget annat råd än att fortsätta tvätta ditt hår som vanligt. Å, olja går inte ur om man inte tvättar dte med hette vatten .

• Lilla näktergal

Nä du får nog tvätta ditt hår ett par gånger med schampo för att bli av med oljan. Finns nog ingen annan lösning.

• gookie

Ja det e många som använder det på sidan lockigt.se så det gjorde jag med:)

• panzermensch

Jag brukar ha olivolja på dottern när skorv ska bort och det går bort med natusan top to toe wash dock kräver det två gnuggningar men sen klart

• Maria40

Kanske OT men undrar nyfiket, varför tvättar du inte med schampoo? Tror dock att du denna gång måste göra ett undantag om du vill ha bort olivoljan.

• mama no1

Men om man inte har lockigt hår då? Utan bara stort och flygigt...

• stenfalk

En tvätt med bikarbonat är mildare än med schampo, men borde få bort oljan.

• gookie

Bikarbonat ska jag testa tack:)

• gookie

mama no1 skrev 2008-11-21 15:53:18 följande:

Men om man inte har lockigt hår då? Utan bara stort och flygigt...
    www.lockig.se/

Där står om olika hårtyper så visst det funkar ändå:)
  • gookie
    stenfalk skrev 2008-11-21 15:54:48 följande:
    En tvätt med bikarbonat är mildare än med schampo, men borde få bort oljan.
    Hur mycket bikarbonat och hur mycket vatten. Bikarbonat e väl vanligt bakpulver?
  • lovemyboys

Haha, ursäkta, men du måste va mysig värre i håret nu...
    Hade åxå testat med Yes diskmedel!!

• stenfalk
    gookie skrev 2008-11-21 16:26:57 följande:
    Hur mycket bikarbonat och hur mycket vatten. Bikarbonat e väl vanligt bakpulver?
    Bakpulver innehåller bikarbonat, men en del annat också. Vet inte om det fungerar med vanligt bakpulver. Men rent bikarbonat hittar du bland kryddorna i affären. I löjligt små påsar dock. Jag brukar bara ta lite pulver, knappt en matsked kanske, i handen, gegga runt med ett par droppar vatten och kleta in i håret. Du får prova dig fram. Har du olivolja i håret kan hända att du får tvätta så ett par gånger.
  • Pormoicheia

Om man har torrt hår kan man ta lite, lite olja i händerna och dra dem längst håret.
    Men då snackar vi så lite att det inte märks (bara någon droppe eller två).

Håret suger åt sig av oljan och behöver därmed inte tvättas ur och man kan göra det en gång om dagen tills man tycker att håret blivit bra.

Det är dock väldigt lätt att överdosera i början innan man hunnit lära sig.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia

"Försök inte skölja ur oljan med varmt vatten, då sitter den kvar ännu mer. Har man ägg i inpackningen också blir det rena äggstanningen. Skölj med kallt eller ljummet. Allra bäst är att inte blöta håret alls utan ta schampo direkt i håret. Först när man har schamponerat en stund blöter man med ljummet vatten. Bli inte förskräckt om håret ändå verkar lite flottigt. Efter en dag har det sugit upp oljeresterna och är glansigt och elastiskt. Svart hår behöver inte alltid sköljas utan blir glansigt som av vilken hårolja som helst."

http://www.shenet.se/recept/harinpackningolja.html

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Miss Sunshine

Jag använder kokosnötsolja i håret som en inpackning, det ger håret lyster och så blir håret mkt mjukare. Tycker också att jag får mindre frizz då. Ett svar på varför man använder olja i håret, det var någon som undrade. För att svara på trådstartarens fråga så ska man INTE blöta håret innan man har på shampoo. Första gången ha på shampoo i torrt hår, andra gången tvätta som vanligt.Jag tvättar alltid håret två gånger för att vara säker på att få bort all olja.Så tvätta håret en gång till om du tycker att du inte fått bort all olja, utan att böta håret första gången.

Svar på tråden Hur ska jag få bort olivoljan i håret?