• LAA

SGI och a-kassa om man jobbar 80%?

Jag har ställt frågan till både FK och min a-kassa, men ännu inte fått svar, så jag tänkte se om någon här har koll.

Jag började arbeta igen i mars efter senaste mammaledigheten och har jobbat 100% sedan dess. Jag hade tänkt gå ner till 80% i februari, men nu har två faktum komplicerat mina planer något.
    1) jag är gravid, BF i juni
    2) vi är varslade på jobbet, i februari får vi veta vilka av oss som får gå i maj

Hur påverkas min SGI om jag jobbar 80% februari-juni?
    Hur påverkas min a-kassa om jag jobbar 80% och blir arbetslös i maj?
    Hur gör jag om jag blir arbetslös, tar jag ut föräldrapenning eller a-kassa?

Jag hittar inga exempel på FKs och a-kassans webbplatser som stämmer på min situation, så jag är jätteglad om det är någon som kan svara.

• Svar på tråden SGI och a-kassa om man jobbar 80%?
  • Siri2006

Jag tror jag har koll på detta och om jag har rätt är det så här:
    Om du jobbar 80% och inte fyller ut de övriga procenten med f-penning så kommer ditt SGI beräknas på din faktiska inkomst (alltså 80%). Det är därför det är så viktigt att fylla upp till en 100%-ig tjänst om man jobbar deltid. T.ex. har jag jobbat 75% efter föräldraledigheten och fyllde upp det med f-penning och studier på distans för att få en 100%-ig inkomst. Först funderade jag på att bara fylla på från 75 till 95% och strunta i att ta ut 2 timmar f-ledighet i veckan, men på f-kassan förklarade de att jag då får sämre f-penning med nästa barn varpå jag såg till att fylla ut. Kan tillägga att jag fyllde på med lägstanivådagar bara för att komma upp i 100%.

Jag tror att gällande a-kassan får du max 80% av din faktiska inkomst (maxbeloppet är ca 15.000/månad före skatt så det är inte många som kommer upp i 80% av lönen med dagens regler.

• mamma till Melvin

Sin SGI är skyddad de sista 6 månaderna innan BF!! Det är jag hlet säker på så du kan gå ner i tjänst utan att SGI sänks om det 6 mån eller mindra kvar till bebben beräknas komma!!

• JLo

mamma till melvin:
    Men så kan det ju inte vara......Så du menar att om jag blir gravid o får bf i juni så kan jag säga upp mig de sista 6 månader av graviditeten, gå hemma o lalla runt och ändå få ut föräldrapenning såsom jag skulle ha jobbat heltid?? Det tror jag knappast? Man måste ju uppge sin årsinkomst när man söker f-pengar eller så fort den ändras. Så se de till mig när jag ringde i veckan.

• Dodis

Blir man gravid med andra barnet innan det första är 1 år o 9 månader så påverkas inte SGI:n.

Ser du till att ta ut föräldrapenning så du har en inkomst på 100% så påverkas inte SGI:n heller.

Grattis till nya bebben.

• Mamma Lotta

Jag är arbetslös och ringde försäkringskassan och frågade vilken föräldrapenning jag får har BF sista maj, så länge man är arbetssökande och anmäld på arbetsförmedlingen så behåller man den SGI som jag hade när jag arbetade 100%.

Jag tror att du får behålla den SGI som du hade när du jobbade 100% även när du får ditt barn, vad gäller a-kassan så ska du inte stämpla när du är mammaledig för regeln är den att du ska vara tillgänglig på arbetsmarknaden till 100% och det är du ju inte om du har ett spädbarn, däremot så har du rätt att stämpla fullt när föräldraledigheten är över då den är överhoppnings bar. HAr man barn under 18 år får man dessutom ytterligar 150 dagar om man skulle bli utstämplad.

Life is what happends while making other plans...
  • Mamma Lotta

Hur gammalt är ditt minsta barn?
    Jag fick veta att om man får barn 2 ½ år efter det senast födda barnet så behåller man den föräldrapenningen man hade då.

Life is what happends while making other plans...
  • Dodis

Just det, skulle du bli arbetslös är det VIKTIGT att du anmäler dig till AF FÖRSTA dagen. Det får inte bli något glapp mellan för då åker du ner till lägstanivådagar när du får ta ut föräldradagar.

• mamma till Melvin

Nej men du kan gå ner i tjänst...

Direkt utdrag från FK hemsida:

Du kan arbeta mindre före förlossningen ? utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst

Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks.

• mamma till Melvin

Jag svarade på JLo:s inlägg förretsen..

• Siri2006

Dodis: Även om man blir gravid innan barn 1 är ett år o 9 månader måste den totala sysselsättningsgraden vara 100% om barn 1 är över ett år gammalt.

Svar på tråden SGI och a-kassa om man jobbar 80%?