• men lätt

högt blodtryck/havandeskapsförgiftning

Hej,
    Jag har plötsligt fått högre blodtryck och det kan enligt BM vara början på havandeskapsförgiftning. Jag vill så hemskt gärna kunna jobba de resterande två veckorna och sedan kunna gå tiden ut med bebisen (ca 6 veckor kvar).

Nån med erfarenhet av högt blodtryck eller havandeskapsförgiftning? Hur gick det? Är det någon som haft högt blodtryck utan att det blivit något mer?

• Svar på tråden högt blodtryck/havandeskapsförgiftning
  • Schnooglewookiemush

Jag var på rutinkontroll hos bm i v.37. Där fick vi reda på att jag hade för högt blodtryck.
    Fick åka samma dag till bb.
    Jag blev inlagd och efter två dagar bestämde de att sätta igång förlossningen.
    De misstänker att det var havandeskapsförgiftning, men de kunde inte säga nåt säkert.

Har du inte fått nån medicin mot blodtrycket?

• men lätt

nix, inegn medicin. det är inte tillräckligt högt än men kan ju snabbt bli. skall på kontroll på tisdag igen.

usch vad nervös jag blir nu...har massa att fixa innan bebis "får" komma ut. kunde du föda vanligt eller blev det snitt?

• Schnooglewookiemush

Det blev ett snitt efter över ett dyng med värkar.

Det kan ju vara så för dig att allting kommer att gå bra, att du kommer gå tiden ut.

Men mitt råd till dig är att packa bb-väskan redan nu, om du inte gjort det redan.
    När jag fick reda på att jag var tvungen att åka in var det otroligt skönt att jag redan packat. Jag och barnets pappa gick och åt lunch med en kompis innan vi åkte, istället för att vi jäktade och trissade upp oss.

• hannamiller

Det behöver inte vara HF.. Du kanske bara har fått högt BT..  Hur var det med äggvitan?
    Jag fick en grov HF när jag väntade nr1...
    Nu är man på sjukhuset på dag 9 för högt bt men nja nästan HF..
    Det är bra att dom tar prover på dig..

• men lätt

hade ingen äggvita i urinen idag, men kan ju som det verkar bli sämre snabbt.

jag tror jag höjer blodtrycket på mig själv bara genom att tänka på det...för tidig födsel, ev snitt och vad som kommer hända på jobbet där jag inte känner mig klar än.

är du på sjukhuset nu alltså? åh, hoppas det går bra för dig!

• hannamiller

japp, här är man på sjukhuset.. dagarna går inte fort.. Så länge det inte händer något med mina värden så väntar vi in... Så jag kan  födda normalt den här gången..

När lille nr1 kom i vecka 36 så var jag inte alls klar..Lyssna på din kropp och dig själv.. ..

• WochE

Jag var hos BM idag , hade ett blodtryck på 145/105 men de bad mig komma in på måndag igen och kolla det. Så fort jag kände av att jag fick ont i huvudet eller i magen eller något så ring till förlossningen sa hon.

Har ingen äggvita i urinen, har packat min BB väska och en liten väska till bäbisen, tänkte det är väl lika bra att ha det gjort för man vet alldrig. Den lille har fixerat sig och jag är i vecka 38 ( 37+4) så den får komma om den vill....

• men lätt

ok...då måste jag packa väskan i helgen...å handla grejjer så jag är lite mer beredd.

jag är ju bara i v.34 och bebisen är inte fixerad. vet ni om man kan föda vanligt ändå eller måste det bli kejsarsnitt?

• aprikos73

Jag hade högt blodtryck + äggvita första graviditeten. Hade hf sedan v. 35 och blev igångsatt i v.37.
    Har denna graviditet haft högt blodtryck sedan v. 33 och är sedan dess sjukskriven för detta. Ingen protein ännu och är i v. 38 +1. Så det behöver inte bli hf :)

• Lisobe

Känns hopplöst.. har havandeskapsförgiftning. Högt blodtryck 156/116 som värst men har nu fått blodtrycksmedicin och fått ner trycket till 150/95 ungefär, hade äggvita i urinen och lite halv konstiga värden på blodproven. Men sätta igång mig ville de inte, tyckte de var för länge kvar ännu men jag har BF 26/11... tycker det låter lustigt. Fick åka hem igen efter en natts observation på BB... bebisen mår bra och jag var tvungen lova att göra INGENTING hemma... bara vila...

• ELIsa82

hej, hade högre bt idag också 148/102 och +1 i urinen, bm poängterade dock att jag inte har hf men att det kan bli och att det är det som man nu vil ha extra koll på. ska t specmödravård imorgon så vi får se vad de säger - men jag är ruggigt nervös samtidigt som jag tycker att det är skönt att de håller koll! efter besöket imorse bestämde jag mig för att packa väskan i alla fall och det känns skönt nu.

• Greentea

oj det lät nästan som mig :)

jag kom hem från sös idag, blev inlagd i torsdags, kissade 3+ på stickan och hade 160/100 och påverkan njurpåverkan enl. blodprov.
    Har varit under strikt observation, ctg 3gånger per dag, blodprov varje dag och blodtryck var tredje timme. läget har varit stabilt så länge jag vilat.
    Dom talade om att sätta igång mig idag men beslutade att skicka hem mig istället..har också BF 26/11 men dom ville att det ska starta av sig självt helst.. ska dit igen på torsdag.
    positiva är att jag har regelbundna sammandragningar/värkar nu som gör ont så jag tror det kör igång snart..

Lisobe skrev 2008-11-24 13:46:21 följande:
    Känns hopplöst.. har havandeskapsförgiftning. Högt blodtryck 156/116 som värst men har nu fått blodtrycksmedicin och fått ner trycket till 150/95 ungefär, hade äggvita i urinen och lite halv konstiga värden på blodproven. Men sätta igång mig ville de inte, tyckte de var för länge kvar ännu men jag har BF 26/11... tycker det låter lustigt. Fick åka hem igen efter en natts observation på BB... bebisen mår bra och jag var tvungen lova att göra INGENTING hemma... bara vila...
  • Smurflovve

Jag har haft HF båda mina graviditeter.
    Min första son föddes 6 veckor för tidigt pga HF, pkte in akut till förlossning med akuta magsmärtor, blek osv.
    Där upptäckte de mycket högt blodtryck, Toxproverna visade HF, jag var likblek, sammandragningar, magsmärtor, ljus skygg. 3 + äggvita.

Min andra son föddes 5 dagar innan BF, blev igångsatt då med då mitt blodtryck höjdes över det normala (undertrycket låg på 90)
    Och så hade jag 1 + i äggvita, var BÖRJAN på HF.
    I journalen står det lätt/måttlig HF.
    Anledningen till att de satte igång mig var just att inte vänta in sjukdomen då jag redan var fullgången.

Ditt blodtryck är ju viktigt att följa upp med tätare kontroller och vara uppmärksam på andra symptomer. Tänkt på din och ditt barns hälsa om det kanske är början på HF.

Kram*

• lilla piraja
    Svar på #8
    men lätt skrev 2008-11-21 16:57:35 följande:
    ok...då måste jag packa väskan i helgen...å handla grejjer så jag är lite mer beredd.jag är ju bara i v.34 och bebisen är inte fixerad. vet ni om man kan föda vanligt ändå eller måste det bli kejsarsnitt?
    Jag hade HF förra grav, blev snittad v. 34+0, allt bra med henne, ingen kuvös, bara värmesäng några dagar, o sondmatning i början.
    Denna grav har jag "bara" högt BT 150/105 o äggvita 1+, äter BT medicin, bebbe nu fullgången, v. 37+4.
    Hoppas det går bra för dig!
  • Helle04

Har bara haft högt blodtryck...vila är tricket. Första steget är väl att bli sjukskriven o verkligen vila + noggranna kontroller.

• Lisobe

Joo det låter precis som det jag vart med om i helgen... åhhåå.. jag hoppas att det kommer igång av sig själv - det låter ju så. Jag har "bara" börjat ha sammandragningar, oftare och lite kraftigare men det gör fortfarande inte ont... Håller tummarna för dig. Datumet är ju snart inne också

Greentea skrev 2008-11-24 19:07:04 följande:
    oj det lät nästan som mig :)jag kom hem från sös idag, blev inlagd i torsdags, kissade 3+ på stickan och hade 160/100 och påverkan njurpåverkan enl. blodprov.Har varit under strikt observation, ctg 3gånger per dag, blodprov varje dag och blodtryck var tredje timme. läget har varit stabilt så länge jag vilat.Dom talade om att sätta igång mig idag men beslutade att skicka hem mig istället..har också BF 26/11 men dom ville att det ska starta av sig självt helst.. ska dit igen på torsdag.positiva är att jag har regelbundna sammandragningar/värkar nu som gör ont så jag tror det kör igång snart..
  • MrsMurphy

Jag fick för högt bt rätt tidigt under förra graviditeten och beordrad sängläge så jag låg till kojs i måååååååånga veckor. Plus att jag var på kontroller ca 2-3 gånger i veckan och några tillväxtul.

Det var ett ruskigt tjutande om att "vargen kommer" och att jag skulle föda för tidigt iom att barnen inte brukar trivas så bra i magen när trycket är för högt. Mot slutet blev jag satt på mediciner och tillslut en igångsättning för inte sjutton hade min lilla skrutt nån lust att titta ut trots det ogynnsamma klimatet där inne.

Allt är såååååååå naturligt så...
Svar på tråden högt blodtryck/havandeskapsförgiftning