• Klara80

Penngrepp 1,5 år

När började era små hålla pennan rätt i sk penngrepp?
    Var på BVC idag och hon blev uppriktigt förvånad och imponerad över att min dotter håller pennan rätt och cirkelklottrar. Hon är 1,5år. Är det så ovanligt? Jag har två killar som är äldre men jag har aldrig tänkt på när de började hålla pennan rätt...

• Svar på tråden Penngrepp 1,5 år
  • Cicci1984

Vår dotter har kunnat "penngreppet" ganska länge redan. Hon är iofs över 2 redan, men hon säkert kunnat den sen hon fick börja använda kritor osv.. Vet inte alls när dom "bör" kunna det...

• fruganL

Jag är förskollärare och arbetar på en avdelning där samtliga barn är 1-1,5 år. Det är så väldigt individuellt och tycks bero på anlag och intresse.
    Somliga barn är intresserade av finmotoriska saker och kan då vara grymt bra på att hålla pennan rätt eller lägga pärlplattor med små pärlor tidigt.
    Andra är intresserade av andra saker, men det kan betyda att de har en väl utvecklad grovmotorik, ett bra språk eller en god social förmåga.

Intresset i sin tur tycks bero på dels något medfött, en del av DNAt i princip, men även vad föräldrarna influerar till. Att vara lillasyskon innebär dock att många saker blir utvecklat snabbare, eftersom det alltid finns någon att se och lära av.

Och sällan har jag mött ett barn som "håller pennan rätt" vid 1½ års ålder, och som dessutom har en god språklig förmåga eller är jättesäker i ribbstolarna. Är det ena väl utvecklat så ligger något annat lite bakom...vilket jämnar ut sig inom några år.

• syrra

Min tjej 18 mån har penngrepp och cirkelklottrar, klättrar över allt älskar att pilla med pärlor men kan inte säga många ord rent eller begripligt.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • syrra

Kan tillägga att hon har 2 äldre bröder 12och10 år som är idolerna så allt de gör ska hon göra

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • mummelman

Min tjen håller också penngrepp, hon är 1 år och 10 månader. Hon pratar också jätte-bra, 3-ords meningar. Men hon är ingen tuffing och ganska mammiig.

• mamma till lilla skrutt

Trots att många skrivit att deras barn också håller penngrepp i tidig ålder, så är din dotter tidig med detta.

Svar på tråden Penngrepp 1,5 år