• Anonym (kris)

Inkasso-avbetalning?

Har råkat ut för en mindre ekonomisk kris jag inte kunde förutspå. Suck. Bebisen föddes för tidigt och fick ligga på neo och därmed fick mannen wabba. Allt detta ledde ju till mindre inkomst och vi har inga marginaler och jag höll på med en rotfyllning som var akut. Hade pengar till det undanlagt men pga minskad inkomst och ökade utgifter på samma gång, bensin mm så fick jag ta av tandpengarna! Nu undrar jag  ( om jag inte kan låna privat av ngn ) om man kan komma överens med inkasso om avbetalningsplan innan det hamnar hos kronofogden?

• Svar på tråden Inkasso-avbetalning?
  • thissan

Absolut, det är oftast så det går till om man har en ganska stor skuld.
    Tror inte ens att du behöver fråga utan de kommer nog att erbjuda dig att betala av också.

• Anonym (kris)
    thissan skrev 2008-11-21 15:50:28 följande:
    Absolut, det är oftast så det går till om man har en ganska stor skuld.Tror inte ens att du behöver fråga utan de kommer nog att erbjuda dig att betala av också.
    Även om det "bara " är 4300 kr?
  • Anonym (kris)

Om man har flera skulder från olika bidrag i samma inkassoföretag, bakas de ihop i avbetalningsplanen då?

• Anonym (kris)
    Tjohalia skrev 2008-11-21 16:12:45 följande:
    Man brukar ju kunna avbetala direkt till tandläkaren med!
    Inte när jag frågade. Kan visserligen fråga igen.
  • Waldo

Anonym (kris) skrev 2008-11-21 16:17:55 följande:

Om man har flera skulder från olika bidrag i samma inkassoföretag, bakas de ihop i avbetalningsplanen då?
    Ja det gör dem och det ska du även begära om det sägs något annat.
    Annars kommer du att sitta med avgifter får varje enskild avbetalningsplan
  • Anonym (inkassohandlägga)

Ts: om du ringer till inkassoföretaget och förklarar läget så är det oftast inga problem. Att du visar på betalningsvilja är oftast det som är viktigast. Om de vägrar hjälpa dig så kontakta företaget som du är skyldig pengar och förklarara läget så kommer de nog hjälpa dig och åkerkalla inkassoärendet och låta dig dela upp betalningen.

• Anonym (inkassohandlägga)

juridika ekonomi: varför förhala, du är ju tvungen att betala förr eller senare i alla fall, eller hur tänker du egentligen?

• SmilingCoast
    Anonym (inkassohandlägga) skrev 2011-12-25 12:53:35 följande:
    juridika ekonomi: varför förhala, du är ju tvungen att betala förr eller senare i alla fall, eller hur tänker du egentligen?
    Juridiqa Ekonomi är ett företag som den senaste tiden hoppat in i mer eller mindre gamla trådar och erbjudit personen som behöver hjälp att kontakta dem privat för rådgivning. 
  • Anonym
    SmilingCoast skrev 2011-12-25 13:04:49 följande:
    Juridiqa Ekonomi är ett företag som den senaste tiden hoppat in i mer eller mindre gamla trådar och erbjudit personen som behöver hjälp att kontakta dem privat för rådgivning. 

Gratis?
  • maskinpilot

TS. Är det landstinget i ditt län, alltså folktandvården som du går hos? I så fall kan du få betala över mycket lång tid, ibland över flera år. Är det en privat klinik SKA du tala med den som är ÄGARE av den privata kliniken och göra en egen betalplan efter din enskilda betalförmåga. OBS, överskatta aldrig din egna förmågan med att du kan betala på kortare tid än den som är i VERKLIGHETEN möjlig. Oftast överskattas den egna förmågan, det blir till sist delvis sena betalningar och vill du då förlänga betaltiden kan det önskemålet vändas mot dej att erhålla tidsförlängning på grund av senaktiga gjorda betalningar. Detta symton gäller hos de flesta kreditgivare, så var försiktnig och försök att få så långa betaltider som möjligt. Hur det lyckas bör man vara försedd med magkänsla att läsa av kreditgivarens villighet vad det gäller betaltiden och därmed amorteringsbeloppet. Gör även upp om internetbetalning utan betalavgifter samt lägsta möjliga ränta och ev. kostnader. Att vara medveten och framföra villighet att erlägga en  möjlig låg ränta brukar bemötas positivt. Undvik att göra upp med inkassobolagen där de ofta har ganska dyra uppläggningskostnader av alla möjliga slag som endast går till vinster hos dessa, därför är det bästa att göra upp med fordringsägaren i respektive fordran  direkt och att be fordringsägare att ligga lågt med ärendet hos inkasobolaget.

Då det gäller tandläkarkostnader, fråga hos försäkringskassan om du ligger inom ramen för ersättning för tandvård. Ibland kan det ske en samordning mellan FK och Kommuns SOC avdelning att de delar på kostnaden i de lägen ni har rätt till försöjningasstöd. Sök kontakt med SOC första vardag för genomgång direkt innan du går vidare med tandvårdskostnaden. SOC ersättning noteras ej hos kreditupplysnings företagen vad jag vet. Kolla även sådant vid kontakt med SOC. Lycka till, kontakta även nr 7 i tråden.

• ssf
    maskinpilot skrev 2011-12-25 13:20:09 följande:

TS. Är det landstinget i ditt län, alltså folktandvården som du går hos? I så fall kan du få betala över mycket lång tid, ibland över flera år. Är det en privat klinik SKA du tala med den som är ÄGARE av den privata kliniken och göra en egen betalplan efter din enskilda betalförmåga. OBS, överskatta aldrig din egna förmågan med att du kan betala på kortare tid än den som är i VERKLIGHETEN möjlig. Oftast överskattas den egna förmågan, det blir till sist delvis sena betalningar och vill du då förlänga betaltiden kan det önskemålet vändas mot dej att erhålla tidsförlängning på grund av senaktiga gjorda betalningar. Detta symton gäller hos de flesta kreditgivare, så var försiktnig och försök att få så långa betaltider som möjligt. Hur det lyckas bör man vara försedd med magkänsla att läsa av kreditgivarens villighet vad det gäller betaltiden och därmed amorteringsbeloppet. Gör även upp om internetbetalning utan betalavgifter samt lägsta möjliga ränta och ev. kostnader. Att vara medveten och framföra villighet att erlägga en  möjlig låg ränta brukar bemötas positivt. Undvik att göra upp med inkassobolagen där de ofta har ganska dyra uppläggningskostnader av alla möjliga slag som endast går till vinster hos dessa, därför är det bästa att göra upp med fordringsägaren i respektive fordran  direkt och att be fordringsägare att ligga lågt med ärendet hos inkasobolaget.

Då det gäller tandläkarkostnader, fråga hos försäkringskassan om du ligger inom ramen för ersättning för tandvård. Ibland kan det ske en samordning mellan FK och Kommuns SOC avdelning att de delar på kostnaden i de lägen ni har rätt till försöjningasstöd. Sök kontakt med SOC första vardag för genomgång direkt innan du går vidare med tandvårdskostnaden. SOC ersättning noteras ej hos kreditupplysnings företagen vad jag vet. Kolla även sådant vid kontakt med SOC. Lycka till, kontakta även nr 7 i tråden.

Det är en tre år gammal tråd, vi får hoppas att ärendet är utrett för länge sen.
  • SmilingCoast
    Anonym skrev 2011-12-25 13:11:57 följande:
    Gratis?
    Ingen aning, men jag antar att det finns något de tjänar pengar på.  
  • Waldo
    SmilingCoast skrev 2011-12-25 13:04:49 följande:
    Och dessutom överdrivit lite här och lite där för att skrämma upp folk

Det finns naturligtvis sanning i allt det som sägs, men inte underlag för allt
    Jag har ställt frågor och motfrågor till allt, men inte fått svar.
    Jag har bett att få bli kontaktad men inte hört någonting

Vi från gäldenärssidan sitter ju på en hel del info och har en hel del samarbete med både myndigheter och inkassobolag, så vi vet också vad som stämmer och inte stämmer, så det hade varit riktigt intressant att verkligen få ett svar
Svar på tråden Inkasso-avbetalning?