• Viewsonic

Vad säger ni till barnen om tomten? Att han finns eller att paketen kommer från familj och vänner?

Vad säger ni till barnen om tomten? Att han finns eller att paketen kommer från familj och vänner?

Själv är jag en aning tveksam till att säga att tomten existerar...

• Svar på tråden Vad säger ni till barnen om tomten? Att han finns eller att paketen kommer från familj och vänner?
  • Skrik och Panik

En del paket kommer ju från tomten, det vet ju barnen om. Han kommer och lämnar de under granen på natten när alla sover.

Men sedan så kommer naturligtvis en del från mamma o pappa och mormor och andra i släkten. Det vet de också om.

Barnen får tro på tomten tills de själva kommer på den läskiga sanningen!

• Mälaröbo

Tomten kommer med några paket. Några köper vi, och släkt och vänner, som sen tomten hjälper till att dela ut.

• Viewsonic

Jag har ingen tomte som kommer. Får säga att han lagt några under granen...

Hon tror absolut på tomten.

• Thuva03

vi har en magisk julgran. Det är grannen som kommer med julklapparna. Men ibland lägger han julklapparna vid olika julgranar ochd et gör att folk får ta med sig dom när vi firar jul. Som att granen kanske har fått lite för mycket sockerdricka.

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Matilda01

Hos oss är det bara tomten som gäller. Visst kan det kännas som att man totallurar sina barn. men jag vill inte ta bort denna underbara tid från mina barn. Jag trodde stenhårt på tomten när jag var liten. Och visst var det tråkigt när man kom underfund med sanning. Men samtidigt behöver man också få lära sig att allt kanske inte alltid är som man tror. Även om man vill tro det.

Jag tog ingen skada av att tro på tomten. Och jag har inte hört någon annan som gjort det heller. Jag tror att såna som får problem med att "ha blivit lurade att tro på tomten", skulle få andra problem oberoende av tomten!

Till oss kommer tomten varje år! (Även till mig, fortfarande)

• Nettisens

Ja det är knepigt det där
    Vår tomte kommer med alla paket som POFF ligger under granen på julaftons morgon.
    Det är tomten som varit och lämnat dom under natten när vi alla sov!
    Jag tror visst han la ett pkt var till alla barnen i strumpan åxå!
    Och se på den! han åt av gröten vi ställt ut åxå!
    ( kall å läbbig )

Det har ALDRIG ifrågasatts varför tex mormor el övriga HAR MED SIG Julklappar när de kommer till oss..
    Tror jag skulle svara att tomten lagt hemma hos dom åxå...
    Men, som sagt mina 2 äldsta vet nu att tomten inte "finns" men när de var små-större frågasatte de aldrig det där konstiga fenomenet.
    De har heller aldrig ifrågasatt varför det står från mamma / pappa/ mormor osv på paketen.

Jag tycker OM tomten och tycker det är fint att tro på honom, så det får alla mina barn tro.
    Min nu 11 åring trodde dock läääänge! Alltför länge på tomten så det blev en stor diskussion i klassen där alla "buade " ut honom som promt hävdade att tomten fanns..
    Får göra bättring och bot på nya kullen barn och berätta "sanningen" tidigare.

• thissan

Tomten har aldrig blivit nån grej här. Kanske mer att hon ser honom som "budbärare", för hon vet vilka julklappar som kommer från vilka och så.
    Tycker att tomten är mer symbolisk för hela julkänslan, något man säger bara: "Vi får väl se vad tomten kommer med" och sånt.

• Nenne 71

Klart som korvspad att Tomten finns!
    Ni har väl sett tomteverkstaden?!
    Tomten kommer med några paket.

• Nettisens

Ps: jag är 36 år och kan fortfarande inte säga att tomten inte finns! För nånstanns därinom mig tror jag VISST att han finns!...Fast mer som en hustomte , kanske
    *blink* å ja e inte allför skadad el tokig ,tror jag
    Å är jag det så mår jag bra ändå!

Svar på tråden Vad säger ni till barnen om tomten? Att han finns eller att paketen kommer från familj och vänner?