• Maya S

Roliga barnspel??

Hej!

Någon som har bra tips på barnspel till en 3,5 åring. Är såååå himla trött på memory och lotto. Omväxling förnöjer =))).

Spelsugen

• Svar på tråden Roliga barnspel??
  • molliemus

ballong jakten, är ett roligt och lätt spel för små barn.

• smurfis75

Fånga ballongerna gillade min son, enkelt och snabbt. En annan var Lilla snigel

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Livshlädje

Finns i sjön med vanlig kortlek! Ta bort de "figurer/siffror" som barnet inte klarar namnet på..

Råttfällan. Små grodor man trycker på, som ska hoppa ner i en burk. Fiskspel - man metar med små spön och får napp!

• Maria med 3

tårtspelet (fast det liknar memory lite). Tummenspelet, spökungar, världens djur.

• Tygtiiger

Lilla tjuv och polis. Lätta regler, roligt och uthärdligt även för vuxna!

• Solskensmor

Bä bä vita lamm...

• Maya S

Oj då verkar ju finnas en hel djungel. Blir kul att testa lite nytt. Tack för tips!!

kram kram

• Tant Green

Jag är också på jakt efter nya spel till julklapp åt min 3-åring och funderade på någon av de här:
    www.lekmer.se/leksaker/S%E4llskapsspel/Barnspel_Barbapapas_F%F6rvandlingsspel
    www.lekmer.se/leksaker/S%E4llskapsspel/Barnspelet_Bamses_Honungs-Jakt
    www.lekmer.se/leksaker/S%E4llskapsspel/Rorri_racerbil%2C_Pitstop_panic%2C_barnspel
    www.lekmer.se/leksaker/S%E4llskapsspel/Spel_Knasiga_Djur
    www.lekmer.se/leksaker/S%E4llskapsspel/K%E4rnan%2C_tr%E4spel%2C_sp%F6kungarna

(de två sista såg jag att Lucky tipsade om )

Eller Junior Uno som visst ska vara kul.

• Tant Green

De där länkarna funkade ju inte alls

Men spelen hette:
    Barbapaps förvandlingsspel
    Bamses honungsjakt
    Rorri racerbil, pitstop panic
    Spökungarna
    Knasiga djur

• Mamma 0406

Tummen-spelet har vår dotter, det tycker hon är roligt. Det går ut på att man pusslar en rad med pussel i rätt färg. Det är tex en lila/rosa pusselbit då får man sätta ihop den med en annan som har rätt färg på rätt sida. Sen den som får längst vinner.

• ica003

Pettsons och Findus födelsedagsspel. Lite rgeler att sätta sig in första gången, sen är det  bara roligt!

Gather ye rose-buds while ye may - Robert Herrick
  • AstraTrillian

Pettson och Fíndus, spelet där man bygger uppfinningar.
    Pippi spel, med frågor, guldpengar och fräknar. Minns inte exakt vad det heter.

• Onyxalis

Lusen.

Att själv få bygga ihop saker tyckte (tycker fortfarande för den delen) min son om i den åldern.

• tru

fem myror är fler än fyra elefanter; det finns två både räkna och läsa. väldigt bra för begreppsinlärning av siffror. den som handlar om att lära sig läsa vet jag inte för den har vi inte än vi ska köpa den i mellanrean om den nu är på rean.

• car

Bamses honungsjakt
    Pling plong-spelet (bolobompadraken)
    domino
    petsson o findus födelsedagsjakten (eller liknande)

• Santa is here

Bamses färgfia
    memory av alla dess slag
    4 i rad
    steka ägg (tror jag det heter)

• Morphie

Kolla in boardgamegeeks.com, där kan du söka ut lämpliga spel utifrån vilka kriterier du vill.
    Själv rekommenderar jag följande varmt:

1. Tier Auf Tier (Djur på djur)
    Man staplar djur på varandra, bra träning för finmotoriken

2. Nyckelpigornas maskeradbal
    Rekomenderas varmt. Ett antal nyckelpigor med massor av hål på ryggarna där man sätter färgpluppar skall byta pluppar med varandra så att dom bara har olika färger på sig. Man byter pluppar genom att föra nyckelpigor mot varandra. Magneter i nyckelpigorna avgör om man kan byta pluppar eller ej (då pussas de). Kooperativt spel (man spelar tillsammans mot myrorna)

3. Spöktrappan
    Gäller att komma ihåg vart ens pjäs är även efter att man täckt dem med spökskynke och bytt plats på dem ett antal gånger.

4. Järvens äggjakt (osäker, ser inte kartongen nu)
    Variant på plockepin där man skall flyttar fina pjäser och plockar ägg ur ett "bo" utan att en varningsflagga faller. Mycket bra för finmotoriken.

• Morphie

Morphie skrev 2008-12-10 08:51:38 följande:

4. Järvens äggjakt (osäker, ser inte kartongen nu)
    Gulo gulo!
Svar på tråden Roliga barnspel??