Ljummet vatten från kranen?
Är nybörjare på bakning och har i en del recept stött på att de skriver att man kan ta ljummet vatten direkt från kranen till degen. Känns fel, men samtidigt ganska smidigt. Hur gör ni? Är det ok att göra så?
Är nybörjare på bakning och har i en del recept stött på att de skriver att man kan ta ljummet vatten direkt från kranen till degen. Känns fel, men samtidigt ganska smidigt. Hur gör ni? Är det ok att göra så?
Jag gör det inte...
Varför inte?
Nix, använder inte ljummet vatten från kranen.
Tycker det känns ofräscht...
Nä, det känns ju fel, det håller jag med om. Frågan är väl egentligen varför..?
Om man bor i Turkiet, Bulgarien eller andra länder skulle jag inte göra det, men vi i Sverige har bland det bästa vattnet i världen så jag skulle inte tveka...
Kör med vanligt kranvatten till vällingen utan att koka innan...
Med tanke på att vi har så bra vatten plus att bakverket ska in i ugnen borde det ju inte medfara någon som helst fara.
Jag tar ljummet vatten direkt från kranen. Vi har egen varmvattenberedare och vattnet kommer ut riktigt hett om man vrider kranen varmt på max, risk att man bränner sig alltså. Så jag är inte orolig att där växer några bakterier av något slag
Brödet ska ju dessutom in i ugnen.
Är det inte så att det är lättare att kopparrester lossnar från rören av varmt vatten, och att det är därför man inte ska dricka det?
Jag har hört att det finns fler tungmetaller i varmt/ljummet vatten direkt från kran så jag använder aldrig det.
Jag kokar upp vatten och blandar med kallt för att få lagom temp på det. Men vi har egen brunn vars vatten är lite för surt, detta gör att det lossnar mer metall än annars.
Tack för alla svar!