Anonym (pappa) skrev 2008-11-21 18:57:35 följande:
Jag läste just att pappan kan säga nej om mamman vill flytta med barnet. Mitt barns mamma vill ta med sig min dotter och flytta 10 mil härifrån, vi bor just nu ett par km ifrån varandra och har så gjort sedan vi separerade för sju år sedan.Dottern bor VV och skall fortsätta med det, men hon får jättelångt till skola, kompisar och aktiviteter. Mamman flyttar mot dotterns vilja, även fast hon lyckats övertala henne lite nu, för hon vill flytta ihop med sin pojkvän.Vad är det för regler som gäller kring det här?Vi har gemensam vårdnad, VV, och dottern är skriven hos sin mamma.
Du har alla trumf på din sida! Med tanke på att er dotter bor VV så kommer med all sannolikhet Skatteverkets utredning fram till att dottern ska vara skriven hos dig. Om ni har varit separerade i sju år och dottern går i skolan, så är ju dottern hyfsat stor och vid en tvist i domstolen så skulle de lyssna rätt mycket på hennes vilja. Dessutom så väger barnets sociala trygghet tungt vid en boendetvist, dvs domstolen föredrar att låta barnet stanna kvar där skola och kompisar finns.
När mamman nu vill flytta så ska du börja med att försöka prata med henne. Förklara att du ser det som dotterns bästa att dottern bor hos dig mesta tiden och sen åker till mamman varannan helg, just med tanke på att dottern ska kunna både gå kvar i skolan och kunna umgås med sina kompisar samt gå kvar på sina aktiviteter efter skolan. Vill inte mamman ta den här diskussionen direkt med dig så försök få med dig henne till Familjerätten för ett samarbetssamtal.
Om du inte lyckas övertala mamman och hon hotar med att ta med sig dottern på heltid, så är det dags att skaffa advokat och stämma i Tingsrätten snabbare än bums! Du ska då be att de snabbar upp ärendet med anledning av att mamman vill flytta barnet från orten. Med största sannolikhet dömer då TR boendet till dig och vh-umgänge till mamman.
Lycka till!