• Mirali

Svarta kläder på dop?

Jag ska (eller skulle) på dop imorgon, släktingar till maken.
    Jag hade köpt en ny ljusgrå tröja och svarta byxor som jag hade tänkt ha, nu har tröjeländet KRYMT I TVÄTTEN, rejält också!
    Så det enda jag har som jag kan använda nu är svarta byxor och en svart v-ringad tröja med ett vitt linne under. Linnet syns uppe i linningen och lite i underkant på tröjan.
    Kan man ha det?? Det känns helt fel att gå på dop svartklädd och jag vill inte att föräldrarna eller släktingarna tar illa upp.

• Svar på tråden Svarta kläder på dop?
  • Åzzy

Jag hade svart klänning på mig på min sons dop..(enda klänningen som passade efter graviditeten:) ) Knöt en ljus scarf runt halsen så jag inte skulle vara helt avart!

• Barletta

Det är nog ingen fara, speciellt nu vintertid. Vi hade dop i lördags och jag hade svarta leggings och en svart/vit top. Det var två barn till som döptes och alla hade mörka färger (förutom en lilla-syster i en rosa princessklänning

• Mirali

Säkert? Vad bra, trodde jag skulle bli tvungen att stanna hemma...

• Ronjas mamma

Kan säga jag var på bröllop i svart och ljus grått för några veckor sedan och jag var inte den enda i svart.. Som skrivit tidigare det är vintertid då tycker jag andra regler gäller..

• JA77

Nej, jag anser det vara opassande, det är ju i princip helsvart. Av alla färger som finns, kan du inte välja en annan färg på toppen?

• mångmamma

Har nästan bara svarta kläder i min garderob. Eftersom alla våra 6 barn är döpta och jag inte ändrat klädsmak/färg sen årminnes tider, har jag alltid varit klädd i svart.
    Helt ok, tycker jag.

• Mirali
    JA77 skrev 2008-11-21 20:11:29 följande:
    Nej, jag anser det vara opassande, det är ju i princip helsvart. Av alla färger som finns, kan du inte välja en annan färg på toppen?
    Nej inte till imorgon, det är ha detta eller inte gå alls som gäller.
  • JA77
    Mirali skrev 2008-11-21 20:29:10 följande:
    Nej inte till imorgon, det är ha detta eller inte gå alls som gäller.
    Något måste du ju ha!
  • julibebis08

Jag hade en svart klänning och en lila kofta på min dotters dop förra helgen. Klart du kan ha det på dej!

• SaraMichaela

Helsvart med vitt linne låter mer som att du ska på begravning..

• Tullemi

Vi var på dop förra söndagen och det var genomgående mörka färger på gästernas kläder. Jag tycker det är helt OK. Försök piffa upp det med en scarf eller liknande i en fin färg .

• Mirali

Har varit på dopet nu, det blev de svarta kläderna med ett lila linne. Jag stack inte ut det minsta.
    Det var flera som var helt svartklädda, bl a mamman till barnet så det var verkligen att oroa sig i onödan.
    Tack för svaren.

Svar på tråden Svarta kläder på dop?