• HeddaBigBum

Vilka klappramsor kan du?

Jag satt precis och klappade "En sjöman for till Tingelingeling" med min dotter, men utöver den minns jag praktiskt taget inga ramsor från när jag var barn.

Jag har något svagt minne om någon ramsa där man rimmade på namn, eller... typ...
    Han har en kusin, som var så fin.
    Han har en mamma som kunde stamma.

Ja, typ så... Någon som minns?

Det irriterar att jag inte minns! Grr!

• Svar på tråden Vilka klappramsor kan du?
  • lunkentuss

En sjöman for till I I I (aj, aj, aj)
    För att lära sig om I I I.
    Och när han kom till I I I,
    Så fanns där bara I I I.

En sjöman for till LOVE LOVE LOVE
    osv

En sjöman for till YOU YOU YOU osv

En sjöman for till I I I
    För att lära sig om LOVE LOVE LOVE
    Och när han kom till YOU YOU YOU
    Så fanns där bara I LOVE YOU!

Det är den enda jag kan hihi

• HeddaBigBum

Ha! En annan version!
    Min sjöman for till Tingelingeling, Kina, Japan och USA. I sista versen sjunger man:

En sjöman for till Tjingelingeling
    För att lära sig om Kina
    Och när han kom till Japan
    Så var det bara USA

• lunkentuss
    HeddaBigBum skrev 2008-11-21 21:05:02 följande:
    Ha! En annan version! Min sjöman for till Tingelingeling, Kina, Japan och USA. I sista versen sjunger man: En sjöman for till Tjingelingeling För att lära sig om Kina Och när han kom till Japan Så var det bara USA
    jahaaa hihi

Vet inte hur ni gör med händer på sista ordet, men först klappar man ju liksom diagonalt mot varandras händer och det sista ordet på "min" ramsa så klappar man rakt fram mot varandras händer i takt med ordet "LOVE = KLAPP, LOVE = KLAPP, LOVE = KLAPP
  • HeddaBigBum

På "min" version gör man så här (nu ska vi se om jag fixar att förklara det här med ord *haha*).

En (klappa ihop dina egna händer framför dig)
    sjö- (klappa kompisens hand diagonalt framför dig, dvs din högerhand mot kompisens högerhand)
    -man (klappa ihop dina egna händer)
    for (klappa kompisens vänsterhand med din vänsterhand)
    till (klappa ihop dina egna händer)
    Tjingelingeling (vifta dina egna pekfingrar på sidan om dit huvud, som om någon var galen)

Och sedan upprepa samma rörelse ramsan igenom.

Vid "Kina" sätter man ihop händerna och bugar framåt

Vid "Japan" sätter man ihop händerna som om man ska be, men hpller händerna framför sig, som om man försöker lyfta upp någon som kliver i en händer (ok, urusel förklaring *haha*)

Vid "USA" tar man sin egna hand och vid "U" rör pannan med fingertopparna (handflatan mot ansiktet)... vid "S" rör man näsan med mitten av handflatan... och vid "A" rör man sin haka med nedre delen av sin handflata.

Varför ödslar tid på att tänka på sånt här??

• lunkentuss
    HeddaBigBum skrev 2008-11-21 21:20:18 följande:
    På "min" version gör man så här (nu ska vi se om jag fixar att förklara det här med ord *haha*). En (klappa ihop dina egna händer framför dig) sjö- (klappa kompisens hand diagonalt framför dig, dvs din högerhand mot kompisens högerhand) -man (klappa ihop dina egna händer) for (klappa kompisens vänsterhand med din vänsterhand) till (klappa ihop dina egna händer) Tjingelingeling (vifta dina egna pekfingrar på sidan om dit huvud, som om någon var galen) Och sedan upprepa samma rörelse ramsan igenom. Vid "Kina" sätter man ihop händerna och bugar framåt Vid "Japan" sätter man ihop händerna som om man ska be, men hpller händerna framför sig, som om man försöker lyfta upp någon som kliver i en händer (ok, urusel förklaring *haha*) Vid "USA" tar man sin egna hand och vid "U" rör pannan med fingertopparna (handflatan mot ansiktet)... vid "S" rör man näsan med mitten av handflatan... och vid "A" rör man sin haka med nedre delen av sin handflata. Varför ödslar tid på att tänka på sånt här??
    haha, va kul! Att du orka skriva så bra Ja körde latversionen Men då gör man samma utom på sista ordet =)
Svar på tråden Vilka klappramsor kan du?