• Anonym

Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?

Mitt barns pappa är tyvärr dömd för brott och jag vill inte att mitt barn förknippas med honom om någon skulle kolla upp domarna.
    Pappan är inte närvarande i barnets liv och inte heller en lämplig utan direkt skadlig förälder.
    Barnet använder aldrig det här namnet och har numera ingen kontakt med pappans släkt.
    Barnet har mitt efternamn och pappans namn som 'mellannamn' (jag är inte säker på termen).
    Jag undrar alltså om jag kan ta bort pappans namn utan hans medgivande eftersom jag har ensam vårdnad?

• Svar på tråden Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?
  • Anonym

kolla upp med skatteverket dom borde veta

• Anonym

Det ska jag göra.
    Jag tänkte bara om någon här vet eller kanske har gjort det själv.

• Anonym (+++)

Ja det kan du göra, eftersom du har ensam vårdnad.

• Anonym

NEJ! Det kan du inte. Har själv ställt frågan till Skatteverket och hon läste upp för mig vad som gäller, eftersom jag ifrågasatte hans "rätt" att ha åsikter då han inte är vårdnadshavare. Eftersom dte är HANS namn som ska tas bort så måste han godknna. Gör han det inte får man gå till Tingsrätten och de gör en bedömnig utifrån barnets bästa.

• Anonym

5 § Den som vill byta ett efternamn som har förvärvats enligt 1 § till ett annat efternamn som bärs av någon av föräldrarna kan göra detta genom anmälan till Skatteverket. Har föräldern förvärvat sitt namn enligt 9 eller 10 § genom äktenskap med någon annan än den andra föräldern, krävs att maken i detta äktenskap samtycker till namnbytet.

lagen.nu/1982:670

• Anonym

Men...

6 § Om ett barn under 18 år bär någon av föräldrarnas namn utan att denna förälder är vårdnadshavare, krävs för byte av barnets efternamn enligt 5 § att föräldern har samtyckt till namnbytet eller att domstol har funnit att namnbytet är förenligt med barnets bästa

• Kloss

Det går inte men du kan lägga till ditt eget som mellannamn utan hans medgivande om du har ensam vårdnad.

Vill du ta bort hans namn helt så krävs även faderns medgivande oavsett vårdnadsform.

Annars får du gå till domstol för att få detta ändrat...och fadern har rätt att yttra sej.

Barn som fyllt 12 år måste även lämna samtycke.

• Kloss

Ett barn eller vuxen har alltid rätt att ta namn efter sina föräldrar men dock krävs det båda föräldrarnas(inte vårdnadshavare) för omyndig vid vid namnändring ( som innebär att man tar bort faderns namn)
    Har barnet fyllt 12 år har barnet vetorätt mot namnändring.

Vid vuxen ålder kan barnet mot faderns vilja ta hans namn om barnet vill eftersom faderns namnteckning då inte krävs.

• Anonym (+++)

Eftersom hans namn inte är efternamn, utan mellannamn, så gäller samma regler som för förnamn. Då tror jag *inte* att pappan behöver skriva på utan det räcker med den ensamma vårdnadshavarens underskrift. Men kolla med Skatteverket.

• Kloss

Du kan troligen ta bort ta bort pappans namn om det är ett mellannamn och ditt ett efternamn om du har ensam vårdnad.

I lagen står det ju efternamn.

Kolla med skatteverket

Svar på tråden Kan jag ta bort pappans namn eftersom jag har ensam vårdnad?