• Tuijis

Byta till mjölkfri ersättning?

Hej!

Min bebbe är nästan 8 veckor och har problem med magen tror jag. Nu har han äntligen somnat efter ännu en skrikig kväll. Han har skrikit i flera veckor innan men då fick vi rådet på bvc att byta ersättning till semper lemolac och då blev han bra direkt, inget kvällskrik alls längre men nu en vecka tillbaka så började det igen och nu verkar det som att det blir värre för varje kväll...! Nu undrar jag om man kan själv testa med att köra med mjölkfri ersättning från apoteket eller måste man rådfråga bvc först? Jag känner mig desperat, funderar på om jag ska köpa hem det imorgon nämligen..är det någon som har erfarenhet av detta?
    vad heter den ersättningen?

• Svar på tråden Byta till mjölkfri ersättning?
  • littlemum

Det går att köpa direkt på Apoteket, även då det är dyrt utan recept... Det finns några olika. Nutramigen tror jag är den vanligaste nu. Finns även t.ex Neocate.

Hyperhoppa
  • versan

Våran lilltjej höll på i 4 veckor och skrek & spydde och till slut hade vi testat alla ersättningar som fanns.
    Vi åkte in till Jourcentralen & där skrev läkaren ut en livsmedelsanvisning på Nutramigen.
    Och vips efetr det målet mat så slutade hon spy & skriken upphörde på studs.
    det var som ett mirakel.
    Man kan tydligen köpa Nutramigen på apoteket och testa men den kostar ca 225kr burken.
    Får man på livsmedelsanvisning så betalar man 60kr per uttag. 

• littlemum

Vi betalar 120:- per uttag så det skiljer sig nog lite. Hur som helst är det dyrt att köpa "löst" men det är sååå värt det om barnet mår bättre. Får ju givetvis kontakta läkare till veckan så de skriver ut till dig!

Hyperhoppa
  • Knosan

Mitt råd är att byta till mjölkfritt så snart som möjligt. Vet inte om rönen säger att man ska rådfråga bvc först, men det finns ju inget farligt i mjölkfri ersättning, så varför inte testa. Vet dock inte om man kan få dem receptfritt, i så fall är det nog väldigt dyrt, men en burk kan man ju ha råd att testa med.
    Nutramigen heter en sort som jag tror de flesta får utskrivet i början. Den luktar och smakar skit, men det är lätt att vänja barnet vid den om man första dagen/målen blandar 75% vanlig + 25 % ny ersättning, sedan 50/50 och sen 25/75, så att barnet vänjer sig vid smaken. Svårt att byta bara direkt till en annan sort. Det är då stor risk att barnet inte accepterar smaken.

Det finns även Semper Magdroppar receptfritt på apoteket som hjälper vissa barn.

Lycka till! Hoppas att din bebis inte behöver ha ont mera sen.

• versan

Köper du Nutramigen så blanda i ca 1/2 tesked socker i varje flaska för nutramigen smakar kräk. superäckligt.
    Men barnen äter
    sedan fasar du ut sockret (minskar på mängden vid varje mål så att den är sockerlös tar ungefär 5dagar.
    Detta gjorde vi på läkarens inrådan.
    Och det funkade faktiskt.

• littlemum

Prova utan socker först, vår dotter tog den som den var. Snacka om dåliga preferensramar för smaker

Hyperhoppa
  • Tuijis

Tack för era snabba svar!! :)
    Oj vad dyrt! Hur mycker innehåller en burk då? Kankse jag ska testa då och märker jag resultat på en gång då eller?
    Och funkar det så får jag väl tala om det på bvc så får de skriva recept..

• versan
    littlemum skrev 2008-11-21 23:17:18 följande:
    Prova utan socker först, vår dotter tog den som den var. Snacka om dåliga preferensramar för smaker
    hahaha.... Japp. vilken tur du hade iallafall.
  • Valentinius

Läkaren hos BVC skrev ut recept på studs på Nutramigen innan min son var testad för mjölkallergi ( han var ca 4-5 mån. ) och då spydde han inte upp ersättningen som han gjorde med vanlig ersättning.

• versan
    Tuijis skrev 2008-11-21 23:18:00 följande:
    Tack för era snabba svar!! :)Oj vad dyrt! Hur mycker innehåller en burk då? Kankse jag ska testa då och märker jag resultat på en gång då eller? Och funkar det så får jag väl tala om det på bvc så får de skriva recept..
    1 burk räcker rätt länge ca 1vecka. beroende på hur mycket barnet äter.
    Läkaren sa till oss att det kunde ta några dagar upp till en vecka innan man såg skillnad på babyns skrik/magonda.
    men för oss syntes det från första målet.
    Ett mirakel kändes det som
Svar på tråden Byta till mjölkfri ersättning?