• Anonym

Två veckor sen med hyra...

Har en liten oro som gnager. Pga att jag får min första utbet på studielån från csn, först i mitten på januari, så har jag det svårt att bet hyran i dec. Kan jag bli vräkt om hyran kommer in två veckor för sent?

• Svar på tråden Två veckor sen med hyra...
  • Prana

Ring hyresvärden och tala om läget för dec-hyran och när du kommer kunna betala. Då slipper du oroa dig eftersom värden kommer tillkännage sin reaktion och sina krav. Samtalet tar 5 minuter till skillnad från 2 månaders oro.

Kom igen! Kram Prana

• Anonym

Ring hyrebolaget så ordnar det sig!!

• Anonym

Ringde hyresbolaget och bad om att få vänta med hyran. Förklarade hur det ligger till. Men fick till svar att dom inte får bevilja sånt. Rådde mig att låta det gå till inkasso. Det ända hon kunde göra var att notera att jag ringt.

• Anonym

Ja ring absolut värden!!! Att vara sen med hyran utan att ha hört av sig före är aldrig bra! Gäller alla räkningar men särskilt hyran. Det brukar inte vara svårt att få anstånd ett par veckor med andra räkningar som tex Telia och liknande.

• Anonym (...)

Det hinner inte gå till inkasso ifall du bara blir 2 v . sen,
    det kommer påminnelse först ju .
    Men försök lösa det , om det kanske kan lånas av släkt/vän tills du får pengarna .

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-22 00:24:02 följande:
    Ringde hyresbolaget och bad om att få vänta med hyran. Förklarade hur det ligger till. Men fick till svar att dom inte får bevilja sånt. Rådde mig att låta det gå till inkasso. Det ända hon kunde göra var att notera att jag ringt.
    Det var inte särskilt serviceinriktat av dem... Att notera detta och ta dröjsmålsränta skulle ju vara en bättre affär än att göra inget och skicka till inkasso kan man tycka.
  • Anonym

hmm dåligt av dom..hände mig en gång när fk var sena med utb för vab..jag ringde värden & hon noterade att jag skulle betala senare,,,nemas problemas

• Anonym

Tycker också det var dåligt. Har bott i samma bolag i snart åtta år, och har aldrig varit sen med hyran! Ringer man dessutom och ber om lov, tycker man ju att de kunde ställt upp...

• Anonym

Håller med om att det låter väldigt oflexibelt från hyresbolaget! Men även om dom skulle skicka det vidare till inkasso eller kronofogden blir du inte vräkt om hyran kommer in 2 veckor för sent. När/om skulden kommer till kronofogden har du ca 3 veckor på dig att betala hyran, gör du det blir du inte vräkt.

• Anonym

Tack för alla lugnande svar! En liten sten har lossnat iallafall! Kramar

• MikPel

Hyresrättens förverkande

42 § Hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid,
    1. om hyresgästen, när det gäller en bostadslägenhet, dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen och annat inte följer av 55 d § femte-sjunde styckena,

www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19700994.htm

• Snowy

Shit va hårt att bli vräkt efter en vecka!! Hade ingen aning.

• bedasplace
    Snowy skrev 2008-11-22 02:41:37 följande:
    Shit va hårt att bli vräkt efter en vecka!! Hade ingen aning.
    japp,det nya stenhårda Sverige.
    Där vi alla trivs så himla bra
Svar på tråden Två veckor sen med hyra...