• Madicken 71

Ont av visdomstand

Halloj.

Har ont av en visdomstand som växt ut halvvägs. Det är precis som den inte får plats. Den gnager på tandköttet och jag har svårt att gapa när jag ska äta. Men jag är LIVRÄDD för att dra ut den!! Har hört så många historier om hur hemskt det ska va! Någon som vill dela med sig av erfarenheter? Kram

• Svar på tråden Ont av visdomstand
  • mamlan

Var oxå orolig för att dra ut mina visdomständer...så precis som du gick jag och hade ont..kunde knappt gapa, när tanden växte, den gjorde det liksom i perioder, lite grand då och då och varje gång fick jag ont. Jag vet att man inte ska gå med infektion i munnen utan att gå till tandläkaren men ville juint edra ut tanden Men tillslut vid en vanlig undersökning så upptäckte tandläkaren ett hål i den ena visdomstanden och dessutom fick de inte riktigt plats så han ville dra ut de två jag hade i underkäken. Tro mig, hade jag vetat hur lite det var att oroa sig för hade jag uppsökt tandläkaren för att bli av med dem för lääänge sedan. Mina växte snett och hade inte kommit upp helt (som din) så jag fick operera ut dem på tandläkarhögskolan. Första gången valde jag en kandidat, hälften så dyrt då. Andra gången var det en "riktig" tandläkare, ingen större skillnad, andra gången gick lite fortare bara. Men man är ju helt bedövad, och dessutom kunde man få lugnande om man sa till i förväg, det valde jag och det var jätte bra...Man blev luuugn, hade de frågat om de fick operera ut den utan bedövning hade jag nog sagt ja . Efteråt är det lite jobbigare, i alla fall vid operation då man får en del stygn i munnen, men man får gapa mindre och äte soppa ett par dagar-en vecka, så blev man lite smalare på köpet oxå. Nä, som sagt, önskar jag gjort det tidigare.

• MariaLagom

Det bästa jag någonsin gjort är att dra ut mina visdomständer i överkäken den ena låg tydligen mot en nerv och jag var feg skulle dragit ut den för länge sedan men ville tro att det skulle gå över av sig självFörvånad vilket det naturgtvis inte gjorde.
    Så jag fick nästan som ryckningar i huvudet trodde för ett kort tag att jag fått nån hemsk hjärnsjukdom men kom snabbt på att det måste vara tanden.
    Själva utdragningen gick smidigt man är ju bedövad klart det blöder lite men ack så skönt.
    har du dina där uppe eller där nere?

• EnsamPappaEtuna

Madicken 71 skrev 2008-11-22 00:29:26 följande:

Halloj. Har ont av en visdomstand som växt ut halvvägs. Det är precis som den inte får plats. Den gnager på tandköttet och jag har svårt att gapa när jag ska äta. Men jag är LIVRÄDD för att dra ut den!! Har hört så många historier om hur hemskt det ska va! Någon som vill dela med sig av erfarenheter? Kram
    Nejdå, dra ut dem bara :)

Mina växte så att det var fysiskt omöjligt för mig att nå de bakre delarna av dem med tandborsten, så med tiden bildades jättestora hål där som gav mig konstant huvudvärk. När jag väl fick komma till tandkirurgen och de drog ut den värsta av dom grät jag nästan av lycka över att slippa värken.

De tog alltså visdomständerna i två omgångar. Efter varje gång fick jag gå på flytande föda i tio dagar (har jag för mig) för att inte ärret skulle gå upp, men det gjorde mig inte så mycket. Jag hade mycket värk de första dagarna efter varje operation men det mildrades av värktabletter.

Själv operationen var helt smärtfri, för även om de skär upp tandköttet och verkligen drar ut tanden från käken kände jag inte ett skvatt. De använder inte samma bedövning på kirurgin som man får hos tandläkaren. Det enda obehaget var hur konstigt det kändes när de drog och slet i tanden för att få ut den, men det var absolut ingen smärta inblandad i den känslan.

Värken efteråt och den flytande födan var inga problem alls jämfört med den konstanta värken jag hade innan och jag ångrar mig inte för ett ögonblick.
  • humle82

mamlan sjulle det inte göra ont att dra ut den utan bedövning då? om de skär i tandköttet?
    kan man be om lu7gnande? jag ar hål i alla 4 och han vill dra ut dom men ag våfar inte.
    jag ska d´fixa min mun och går där en gång i veckan, är inte rädd annars men just att dra ut tänder och höra det knaka heeemskt.
    har privattandläkara lugnande tor ni??eller kn skirva ut?

• norgesessan

När jag fick min förra hade jag ont i flera dagar (säkert längre). När halva hade gått igenom försvann smärtan..Nu märker jag inte av den mer...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

JAg ska kolla upp tänderna eftter gravditeten...Vill inte börja med det nu när det endå inte känns...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • mamlan
    humle82 skrev 2008-11-22 04:17:38 följande:
    mamlan sjulle det inte göra ont att dra ut den utan bedövning då? om de skär i tandköttet?kan man be om lu7gnande? jag ar hål i alla 4 och han vill dra ut dom men ag våfar inte.jag ska d´fixa min mun och går där en gång i veckan, är inte rädd annars men just att dra ut tänder och höra det knaka heeemskt.har privattandläkara lugnande tor ni??eller kn skirva ut?
    KLart det skulle ha gjot ont utan bedövning! Men det jag menade var att man blev sååå avslappnad av bedövningen att inget oroade..
  • Pimienta

Ni som undrar om att få lugnande innan:
    Om ni ber om lugnande så får ni det, det är inga problem. Både privata och folktandvården erdjuder det. Tabletten ska vanligtvis tas 1h innan. Vissa tandläkare föredrar att ni får tabletten på kliniken, andra skickar med en hem (så man tar en "på egen hand" 1h ennan).

Lycka till.

• helene306

Min första visdomstand växte snett, in mot de övriga tänderna. Det resulterade i att jag knappt kunde gapa efter ett tag. Fick tid till läkaren som skulle kolla hur det såg ut. Att försöka få in röntgenplåtarna i munnen när jag knappt fick upp den var ett smärre företag. AJ! Efter röntgen kommer tandläkaren in och säger det här är inget att spara på, vi drar ut den nu". Nu?! Jag hade förväntat mig ett nytt besök, att dra ut en tand var det minsta jag var beredd på. Tandläkaren såg min rädsla (har även tandläkarskräck sen innan) sa att han skulle ge rejält med bedövning och ta bort tanden. Jaja, lika bra att få skiten överstökat. Bedövning la han, rejält! Halva ansiktet domnade bort. Jag får gapa så mycket jag bara kan (nu gick det för en gångs skull att gapa ) Han körde in någon grej, det krasmar till och han blir lite hårdhänt. Jag börjar grymta lite (det gör absolut inte ont, mer obehag av att han häver sig över min mun) och sekunden senare känner jag att han drar något under överläppen på mig. Ut kommer min visdomstand. Klart. Måste säga att jag hade mer ont/obehag av den tuss jag skulle ha i munnen efter. Tog värktabletter i förebyggande syfte. Var lite mör i munnen några dagar efter men hade aldrig ont. Bland det bästa jag har spenderat pengar på, att bli av med det onda!

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Howdahkan

Jag har nu dragit ut alla mina visdomständer pga hål i dem och att jag aldrig fick dem ordentligt borstade då tanköttet gjorde så att jag inte slapp längst bak i munnen.
    Gruvade mig så före och varje gång gick det bra men sen när det var dax för nästa så sköt jag upp att boka tid tills dom värkte så jag höll på att bli galen.
    Men att dra ut dem är det bästa jag gjort. Nu har jag mer rum för alla tänder och dom spänner inte som förr.
    Be dom ta en åt gången så du kan äta ordentligt efteråt.
    Och sen finns det alltid värkmedicin att ta om det värker när bedövningen släppt.

• köttbullelydnad

Jag står i kö på tandkirurgen för att dra ut alla 4 på en gång - sövd. Väldigt smidigt!

Svar på tråden Ont av visdomstand