Madicken 71 skrev 2008-11-22 00:29:26 följande:
Halloj. Har ont av en visdomstand som växt ut halvvägs. Det är precis som den inte får plats. Den gnager på tandköttet och jag har svårt att gapa när jag ska äta. Men jag är LIVRÄDD för att dra ut den!! Har hört så många historier om hur hemskt det ska va! Någon som vill dela med sig av erfarenheter? Kram
Nejdå, dra ut dem bara :)
Mina växte så att det var fysiskt omöjligt för mig att nå de bakre delarna av dem med tandborsten, så med tiden bildades jättestora hål där som gav mig konstant huvudvärk. När jag väl fick komma till tandkirurgen och de drog ut den värsta av dom grät jag nästan av lycka över att slippa värken.
De tog alltså visdomständerna i två omgångar. Efter varje gång fick jag gå på flytande föda i tio dagar (har jag för mig) för att inte ärret skulle gå upp, men det gjorde mig inte så mycket. Jag hade mycket värk de första dagarna efter varje operation men det mildrades av värktabletter.
Själv operationen var helt smärtfri, för även om de skär upp tandköttet och verkligen drar ut tanden från käken kände jag inte ett skvatt. De använder inte samma bedövning på kirurgin som man får hos tandläkaren. Det enda obehaget var hur konstigt det kändes när de drog och slet i tanden för att få ut den, men det var absolut ingen smärta inblandad i den känslan.
Värken efteråt och den flytande födan var inga problem alls jämfört med den konstanta värken jag hade innan och jag ångrar mig inte för ett ögonblick.