• TezzaN26

Skolan ska göra sin basutredning

Min dotter kommer nu få en utredning genom skolan. Hon ska utredas för ADHD, vi kommer viss träffa en barnpsykolog 3-4 gånger för att göra tester. Men jag undrar kommer de kunna se något efter dessa tillfällen hos barnpsykologen eller ska de vidare till BUP ?

• Svar på tråden Skolan ska göra sin basutredning
  • Skrik och Panik

Vi går hos BUP med min son, de i kombination med skolpsykologen ska göra en utredning.

Men jag vet ju inte hur det är hos dig, men tror nog BUP får vara med på ett hörn de med kanske.

• Maijlo

I vår kommun finns det två varianter, den ena är när skolan utreder och den andra då föräldrarna själva kontaktar BUP och de gör utredningen.

Om ni träffat en psykolog via skolan förstår jag inte varför BUP:s psykologer skulle blir involverade. De har ju samma yrke och samma kompetens.

• Dinosaurien

Förmodligen får ni träffa en läkare på BUP efter att ni gjort tester hos psykologen. Men det är väl en läkare på BUP som ska hålla i barnen och ge dem ev. diagnoser. Tom BUP brukar vara mycket försiktiga med att ge diagnoser menen barnpsykolog ska nog absolut inte göra detutan bara testa.

• Dinosaurien
    Dinosaurien skrev 2008-11-22 09:13:13 följande:
    Förmodligen får ni träffa en läkare på BUP efter att ni gjort tester hos psykologen. Men det är väl en läkare på BUP som ska hålla i barnen och ge dem ev. diagnoser. Tom BUP brukar vara mycket försiktiga med att ge diagnoser menen barnpsykolog ska nog absolut inte göra detutan bara testa.
    Jag skulle INTE vilja ha en diagnos av skolläkaren utan naturligtvis ska en barnpsykiater hålla i det hela.
Svar på tråden Skolan ska göra sin basutredning