• Jordgubbsflickan

Hur får jag bort "BRANDRÖK" från kläderna...

Igår hade min son utedag på sin skola. Han fick ha sina nya vinterkläder. Tydligen hade de tänt en brasa....ja och ni vet ju hur kläderna luktar sen

Hur får jag bort lukten utan att tvätta kläderna?  Känns så onödigt när de är helt nya

Att vädra har inte hjälot...de har hängt ute hela natten

Grrrrrrrrr jag är så irriterad

Mamma? Varför finns det inte pappagrynsgröt? ( mellandottern om mannagrynsgröt 3,5 år )
  • Svar på tråden Hur får jag bort "BRANDRÖK" från kläderna...
  • Jontesfru

Be dem att inte ha utedagar igen???Flört

Låt dem hänga i närheten av en skål med ättika, tar bort cigarettlukt så det kan ju funka även på annan rök (kanske!).

Mamma till Anton snart 12år och Axel 1½ år
  • Mandarin

Tvätta dom så valigt, det har alltid hjälp på min klädder. Annars lägga dom i ett bad med ättika och vatten och sedan tvätta.

• linjes

Går bara att tvätta bort,vädra hjälper inte här har dom utedag 1 gång i veckan lika irriterande lukt varje gång,går bra med snabbtvätt på 30 grader utan sköljmedel

• Jordgubbsflickan

Våra barn har också utedag en gång i veckan...

F-n jag vill ju inte tvätta helt nya kläder....

Mamma? Varför finns det inte pappagrynsgröt? ( mellandottern om mannagrynsgröt 3,5 år )
  • La Lola
    Jordgubbsflickan skrev 2008-11-22 09:36:39 följande:
    Våra barn har också utedag en gång i veckan... F-n jag vill ju inte tvätta helt nya kläder....
    Men de dagarna kan de kanske ha något du inte är så rädd om då?
    Köp något begagnat tex.

O varför vill du inte tvätta nya kläder?
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Jordgubbsflickan
    La Lola skrev 2008-11-22 09:39:37 följande:
    Men de dagarna kan de kanske ha något du inte är så rädd om då?Köp något begagnat tex. O varför vill du inte tvätta nya kläder?
    Men jag visste inte att de skulle elda...jag har hur mkt kläder som helst så det är inte det som är problemet

Jag vill inte tvätta ytterkläderna pga att ju mer du tvättar dem desto sämre håller de mot fukt och väta...samt att de inte blir lika varma...
  • La Lola
    Jordgubbsflickan skrev 2008-11-22 09:42:27 följande:
    Men jag visste inte att de skulle elda...jag har hur mkt kläder som helst så det är inte det som är problemet Jag vill inte tvätta ytterkläderna pga att ju mer du tvättar dem desto sämre håller de mot fukt och väta...samt att de inte blir lika varma...
    Fast det är ju bara att impregnera de igen isf.
    O inte lika varma? Försvinner det så mycket värmande material om kläderna tvättas?

O om du har andra kläder till nästan gång o du tvättar dessa, ja på en gång har de knappast försämrats så mycket.
  • Kojbe

Det finns imprignering att ha med ist för sköljmedel som är suveränt för ytterkläderna men har du inte ens övervägt att barnet kan bli enormt sjukt pga allt det flamskyddsmedlet som finns i nya kläder??

Man ska ALLTID tvätta kläderna INNAN man använder dem.

• Jordgubbsflickan
    Kojbe skrev 2008-11-22 09:50:04 följande:
    Det finns imprignering att ha med ist för sköljmedel som är suveränt för ytterkläderna men har du inte ens övervägt att barnet kan bli enormt sjukt pga allt det flamskyddsmedlet som finns i nya kläder??Man ska ALLTID tvätta kläderna INNAN man använder dem.
    Jag vet att man ska tvätta kläderna men det bryr jag mig inte om.
  • linjes

Klart att inte värmen försvinner på kläderna om du inte tvättar dom i 90 graders o allt foder korvar ihop sig kanske..
    Jag ser verkligen inte problemet i att tvätta kläderna det är ju bara att impregnera igen

• Jordgubbsflickan
    La Lola skrev 2008-11-22 09:47:45 följande:
    Fast det är ju bara att impregnera de igen isf. O inte lika varma? Försvinner det så mycket värmande material om kläderna tvättas?O om du har andra kläder till nästan gång o du tvättar dessa, ja på en gång har de knappast försämrats så mycket.
    Alltså jag vet att jag kan impregnera, jag vet att jag kan tvätta, etc men min fråga var HUR jag kan få bort lukten UTAN att tvätta.

Jag har liksom tre barn så jag kan faktiskt tvätta kläder, tro mig...

Och ja, det säger sig  själv att ju fler ggr du tvättar ju sämre blir kläderna, eller hur?
    Jordgubbsflickan skrev 2008-11-22 09:53:44 följande:
    Jag vet att man ska tvätta kläderna men det bryr jag mig inte om.
  • La Lola

"Alltså jag vet att jag kan impregnera, jag vet att jag kan tvätta, etc men min fråga var HUR jag kan få bort lukten UTAN att tvätta.

Jag har liksom tre barn så jag kan faktiskt tvätta kläder, tro mig...

Och ja, det säger sig  själv att ju fler ggr du tvättar ju sämre blir kläderna, eller hur?"

(gick inte att citera så jag kopierade istället)

Jag undrade om det verkligen försvinner så mycket värmande material. Säskilt om de endast tvättas en gång (för du har ju andra kläder som kan användas de dagar det ska eldas).
    För mig verkar det otroligt att så mycket värmande material skulle försvinna av en tvätt. Men det kanske är så....

Att få bort eldrök utan tvätta jaa du, det vet jag inte om det går.
    Jag har alltid tvättat kläderna om vädring inte har hjälpt.

O jag har inte nånstans påstått att du inte skulle kunna tvätta kläder?
    Eller?

• Tricco

Man ska hänga kläderna varm, jag brukar hänga in dem i eftervärmen i bastun. Borde funka i ett torkskåp också.

Svar på tråden Hur får jag bort "BRANDRÖK" från kläderna...