stödstrumpor
hej , har köpt ett par stödstrumpor och dom sitter verkligen hårt, hur hårt ska dom sitta och hur länge ska man ha dom på? TAck
hej , har köpt ett par stödstrumpor och dom sitter verkligen hårt, hur hårt ska dom sitta och hur länge ska man ha dom på? TAck
Stödstrumpor ska sitta åt men inte så att det stasar och svullnaden hamnar ovanför. Ta på dej dom innan du går ur sängen på morgonen och ta av dej dom när du lägger dej i sängen för att sova på kvällen.
ja hur hårt dom ska sitta e ju lite svårt att säga/förklara. JAg köpte för att jag var så svullen. tyckte dom var ssköna till en början. Jag vet inte heller hur länge du ska ha dom på dig, men jag fick panik efter nån timme.. kändes som att benen domnade bort. Å ändå så hade jag mätt ut strumpstrl när jag köpte dom.. det där e skitsvårt.
tack, då får jag ha dom ett tag, känns lite ovant bara.
jag har fått karpaltunnelsyndrom i händerna o det känns nästan värre i dom när jag har strumpan, kan det verkligen vara så eller är mina fingrar extra trötta bara?
stödsstrumpor har inget med svulna fingrar att göra. i ditt fall svulnar dina fingrar upp pga vatten samlas i lederna. stödstrumpor förbättrar blodcirkulation och förhindrar åderbråck. för mig funkar dom kanon. har dom på mig hela da´n. tänk bara på att köpa rätt storlek. dom ska sitta ganska tajt och upp till knäna.
Jag fick hjälp att mäta vaderna på hälsokostbutiken innan jag köpte för att få rätt storlek, men sen kan man ju bli mer/mindre svullen olika perioder och då blir det ju svårt...
du måste egentligen mäta på morgonen innan du klivit upp.
karpaltunnel har inget med leder att göra! det beror på att medianusnerven har en trång passage precis i handflatan under den sk palmaraponeurosen (senhinna som breder ut sig under huden i handflatan). när man samlar på sig extra vätska, tex under graviditet, ökar trycker ytterligare och vissa får då det sk karpaltunnelsyndromet.
Du får mäta dina ben för att se vilken storlek du ska ha. Du kan få hjälp bla. på apoteket.
Precis,mät din ankel och under ditt knä på morgonen och ta med dig måtten så hjälper dem dig på apoteket!!
för det bästa efekten ska man sätta på sig stödstrumpor på morgonen. belöning får du på kvällen när du tar av dig dom. härligt känsla. benen är varken svulna eller trötta. dom känns så lätta och friska. jag är helt nöjd.... helt suverän
Vika märken tycker ni är bäst?
Jag kör med dessa som har tryck på 18mmHG, vilket är lagom om man vill förebygga åderbråck och vätska i benen. Tycker de flesta andra strumpor är för mesiga och bara halkar ned. Dessa kostar ca 110kr och finns i många färger.
www.pahnemedic.com/products.php
köpte på apoteket, bomull. fungerar utmärkt
Jag använder dessa när jag är ute och går längre promenader.
www.butik21.com/se/art/stodstrumpor-resestrumpa-svart-18-22-mmhg.php
Tycker också 18mmHg är bra.
Köp av Mabs Work svart för 149 spänn på Apoteket optimalt för mig.