• aiight

Hur få panelgardinerna spikraka??

de är av linne..

• Svar på tråden Hur få panelgardinerna spikraka??
  • Djungelvrålen

mangla kanske?!

Nu är han här vår lilla kämpe!
  • aiight

mangla.. ja det har jag inte tänkt på.. har iofs aldrig manglat i mitt liv

har strykt på högsta värmen flera gånger men ingenting händer.
    de var dock torra, ska jag tvätta de och stryka när de är blöta/fuktiga?

• liveandlearn
    aiight skrev 2008-11-22 14:35:08 följande:
    mangla.. ja det har jag inte tänkt på.. har iofs aldrig manglat i mitt liv har strykt på högsta värmen flera gånger men ingenting händer.de var dock torra, ska jag tvätta de och stryka när de är blöta/fuktiga?
    Räcker om du har en vattenspruta och sprejar med=) om du inte har sån på strykjärnet, som ångar o så =)
  • Thursday

Spraya med vattenspruta, vik ihop och lägg i plastpåse i en halvtimme, sen stryker du!

• Djungelvrålen

Det är inte svårt att mangla det sköter ju mangeln

Nu är han här vår lilla kämpe!
  • aiight

glömde säga.. det var med en så spruta med ånga/vatten
    dock så är det ingen suuuuper strykjärn.. köpte den på netonnet för 300:-

• TinaElisabeth

Det räcker ju om du för-fuktar dem rejält med en vattenspruta och låter dem ligga en liten stund ihoprullade innan du stryker dem på hög värme och med mer ånga/vatten.

• Skånemamma

jag har själv 2 linnelöpare eller lin.....som efter att jag tvättat dom en gång ALDRIG blev raka. Där är veck i löparna som inte går bort. Precis som om linen har brutits?

tänkte ifall "aiight" har den sortens kvalité på sina gardiner och inte den "vanliga" linnekvalitén som funkar att stryka raka med era tips.

• TinaElisabeth

Linnetyg som är lite mer lösvävt och lite grövgre trådar har en förmåga att bli sådär helskumt när man har tvättat det. Jag har oxå två linnelöpare (från hemtex) som reagerade så efter tvätten. Undrar om man kan sträcka dem när dom är helt blöta... hmm.

• Norrskenet

Detta har jag gjort med en matta som blev sååå skrynklig efter tvätten. Blötte den helt, sträckte hårt, rullade den runt en rulle, o lät den torka så. Kanske funkar på gardiner också?

• aiight

de är från hemtex

har tvätttid imorgon. ska se om jag kan få mangelrummet
    hittar inte våran strykjärn

• jenny b

lånar tråden lite, hoppas det är ok TS...

nån som testat att stärka sinaa panellängder??? resultat?

• TinaElisabeth
    jenny b skrev 2008-11-24 18:14:16 följande:
    lånar tråden lite, hoppas det är ok TS... nån som testat att stärka sinaa panellängder??? resultat?
    Jag har inte testat, men är ganska övertygad om att det funkar superbra!!
  • Ansapansa

jag har panelgardiner i linne, och dom har jag provat att mangla. men det blev inte bra. eller ja dom första 2 dagarna sen såg dom ut som jag hade hängt upp dom ostrukna.
    Nej stryka stryka, inte för mycket vatten!! tycker att det blir dåligt med mycket vatten. bara lite lätt fuktigt och ett stort tålamod.

Svar på tråden Hur få panelgardinerna spikraka??