• Mikaela 1986

Hur känns mjölkstockning?

I måndags när jag var ute med sonen började han skrika hysteriskt. Jag hade ammat honom en timme tidigare men jag tänkte att han kanske var hungrig ändå. Vi hade 3 km hem så jag ammade honom ute, ca +3°. Jag var noga med att inte få kallt om bröstet.

I går (fredag) hade jag lite feber och huvudvärk och bröstet värker när jag ammar, bara det bröst som jag ammade på ute.

Kan det vara mjölkstockning jag fått? Jag har jämt trott att det spänner i bröstet när man har mjölkstockning men det gör det inte för mig. Det gör jätteont när jag ammar men annars känner jag inte av något.

• Svar på tråden Hur känns mjölkstockning?
  • Cocco

Kanske men när man har stockning brukar man kunna känna den.
    Det är som en eller flera knölar i bröstet. De kan vara av varierande storlek men man brukar kunna känna vart stockningen sitter. Feber är ju vanligt vid mjölkstickning ta ipren för både febern och inflammationen.
    Läs mer på amningshjälpens hemsida.

• Lindah 86

Ohh vad det gjorde ont i mitt brost nar jag hade mjolkstockning . Spec. nar sonen ammade . Det va fruktansvart . Nar han INTE ammade sa kandes det men allra mest om man typ bara tryckte pa brostet .

Jag fick feber och madde kasst .

Men det gick over efter nagon dag .

Jag hade en knol som va storst . Och det var rott runt , alltsa svullet typ dar knolen var .

Det viktiga ar juh att vila . Ta det lugnt . Amma forst pa mjolkstockningsbrostet . Halla sej varm .

Sa forsvinner det av sej sjalv efter nagra dagar .

*Hoppas det gar att lasa aven utan dom 3 sista bokstaverna i alfabetet*

• Eisa

Jag hade inte såååå ont i bröstet. febern var värst.

• Cailyn

Jag har haft mjölkstockning många gånger (6-7 ungefär), tyvärr... det gör sjuuuukt ont i bröstet, sen får man feber och mår apa. För mig gick det över på ett dygn. Det var bara första gången som jag blev så dålig, tar man en ipren så fort man känner det komma så går det över. (Det står på iprenförpackningen att man ska rådgöra med läkare vid annat än tillfälligt bruk om man ammar, jag har kollat och det är okej att ta vid mjölkstockning).

• Quiet thoughts

Jag fick nästans 40 gradig feber. Mjölken ville ej komma ut och sen när det kom droppade det av sej självt.... hemskt

• frk Carlsson

Jag har haft mjölkstockning 3 ggr, alla av varierande karaktär.

Haft både ont i bröstet dvs det har varit stenhårt, som cement, och man har kännt knölar i det och det har ilat kring bröstvårtan. Två av ggr så fick jag feber i flera dagar och det var fruktansvärt - jag tror aldrig att jag mått så illa i hela mitt liv! Däremot upplevde jag nog inte att det gjorde ont när barnen åt från bröstet, men det kan nog vara olika.

Se till att amma och pumpa ordntligt och packa in bröstet varmt, jag har kört med fetvadd i BH:n.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Hur känns mjölkstockning?