• Jiffy75

Min bebis öga rinner och är lite rött, någon som vet vad detta kan vara?

• Svar på tråden Min bebis öga rinner och är lite rött, någon som vet vad detta kan vara?
  • Michisen

Ögoninflammation? Vet inte hur gammal din bebis är, men tårkanalerna är ju trånga på de små, så det är inte ovanligt att det blir lite rinnigt och rött då och då utan att det är någon fara. Torka rent med blöt bomullstuss (saltlösning kan hjälpa, inte saltare än tårar).

Min son hade så när han var ett par veckor, jag torkade "rent" med bröstmjölk, det gick över på tre dagar ungefär.

• Jiffy75

Ök, men nu kliar hon sig i det också... Bör man kontakta vårdcentralen eller nåt sånt då? Vi hra prövat att skölja med vatten men den kommer bara mer tårar...

• Max mamma

Badda med avsvalnat vatten (koka först ,låt svalna),ta en bomullstuss å doppa i vattnet,torkar UTIFRÅN ögat å INNÅT.
    Detta upprepas flera ggr/dag.

• Frontline

Upptäckte det på våran grabb igår så jag ringde vårdcentralen och dom sa bara att jag skulle se till att tvätta det rent med ljummet vatten och tvätta barnets händer samt byta handduken ofta
    Har det inte blivit bättre på 3-4 dagar skulle vi kontakta dom igen...

• Soul

Låter som en ögoninflammation och det ska man alltid ta allvarligt. Troligtvis är det ingen fara alls, men det kan ha kommit in något i ögat och då är det viktigt att man får bort det och behandlar. Dessutom är ögoninflammationer väldigt obehagliga, ofarliga eller inte.

Ring vårdcentralen/sjukvårdsupplysingen skulle jag säga, de vet mer än de flesta här på FL.

• JeLa

hej, tycker också det låter som trång tårkanal. Min dotter har detta också, är snart 5 mån. Har rinnigt öga till och från...Men har ditt barn varit snorigt och kliat sig efter så kanske det blivit infekteratsom . På trång tårkanal så har vi bara som den andra tjejen skrivit använt bommul med vatten på. Hoppas du blir klokare, ananrs fråga bara på BVC!!

• Fredagsmus

Min 4½-månaders har haft så sen han var ett par veckor. Han kliar sig också, tyvärr. Det gör ju inte saken bättre. Jag har frågat alla jag träffat på bvc. Jag frågar varje gång jag är där. De svarar alltid glatt och snällt att det är tårkanalerna som är trånga och det är ingenting farligt.

Råden jag har fått är att torka rent med kokat och avsvalnat vatten, det blev torrt och ännu mer irriterat. Torka rent med någon kallpressad olja, oliv eller raps, det hjälpte inte något märkbart men att Liten blev arg. Massera med lite olja näsroten och "precis under övonvrån mot näsan nerifrån upp mot ögat" (det var svårt att förklara) men jag märker tyvärr ingen skillnad.

De säger att det kan hålla i sig tills Liten blir runt ett år. Det tråkigt att han har ett rött, lite svullet och varigt öga på alla bebisbilder. :/

• MR84

min dotters öga har och runnit och varit irriterat sen hon föddes, trång tårkanal, nu väntar vi på brev från ögonkliniken då dom inte gör nåt åt det förran vid 1års ålder om de inte gått över av sig själv. dotter min är över 1år nu.

Svar på tråden Min bebis öga rinner och är lite rött, någon som vet vad detta kan vara?