• Mirris

Snälla!! Behöver verkligen hjälp med min vedeldade panna... plötsligt ryker det bara in!!

Blir galen.
    Flyttade hit för ca 5 veckor sen och har eldat i ungefär 3 veckor.
    Det har funkat jättebra och inte varit några problem.... men i förrgår började det ryka in lite när jag öppnade för att slänga in mera ved.. inte så mycket o jag tänkte inte så mycket på det.
    Men så igår, igår rök det in.. det kom till o med rök ut ur dragluckan undertill.. små puffar emellanåt. Och dte "brinner" inte längre.. det bara glöder, och ger nästan som tjära på väggarna i pannan.
    Ävenfast dragluckan är öppen så brinner det inte.
    Det börjar brinna när jag öppnar stora luckan, men då BOLMAR det även in rök.

Va är det som har hänt???? Sotarn var här i slutet på augusti och det har ju funkat hur bra som helst ända tills i förrgår.

Rensat bort all aska varje dag.. o det ryker ur skorstenen iallafall, men det finns inget drag lixom.

HJÄLP!!

*rökskadad*

• Svar på tråden Snälla!! Behöver verkligen hjälp med min vedeldade panna... plötsligt ryker det bara in!!
  • antispantis

har du verkligen spjälarna öppna??? Det kanske har blivit stopp i skorstenen??? Sur ved kanske???

• Mirris

Ja spjälen/spjälet är öppet.. har skjutit o dragit i det som en tok idag
    Stopp i skorstenen? Vad kan det vara som satt sig där då?

Nä ingen sur ved.. knastrande torr o fin.

Jag blir galen.. måste ju elda annars fryser vi ju ihjäl här.

• Daggdroppen

Kolla så du inte har ett fågelbo i skorstenen

♥William och pyret♥
  • Mirris

Haha.. har kollat skorstenen, och det finns inget synligt iallafall.

Vem ringer man om pannan krånglar? rörmokare??
    Får kanske ringa sotarn på måndag o höra om det kan ha sotat igen.. men hur kan det gå till.. har ju bara eldat i några veckor.

• Mirris

Till pannan hör en låååång "flaskborste".. vart ska man dra med den?

Ska den upp/in i nåt rör?

Önskar att jag fått en lite mer ingående instruktion.. inte bara om vilka rattar o tempmätare som var till vad

• Morgana

ni kan inte ringa och fråga de som bodde där före er och få lite instruktioner av dem?
    Jag eldar i vedpanna jag med och fasar för den dagen den lägger av eller något annat blir knas... :-/

Frivilligt enastående Mamma till två Grabbar- okt 03 och mars 07 och BF 19/12- 08
  • Mirris

Jo men jag drar mig för att ringa o fråga sånt. Kanske jag eldat för mycket..

Har ingen tradionell ved just nu utan kör med plankor från ett pallföretag. Torra fina obehandlade plank som varit pallar.. kan det vara det?

• Daggdroppen

Jag kan fråga min make då han kommer hem, han kan det mesta om pannor Tack och lov, för själv kan jag inte så mycket Jag skulle nog ringa sotaren om jag vore du Och ja, jag skulle ringa NU!

♥William och pyret♥
  • Daggdroppen

Jag skulle ringa ändå Då det är nödfall!

Jag är lärare och folk har då ingen respekt för mina arbetstider utan ringer alltid på kvällar och helger!!!

Så jag har börjar tänka att om jag faktiskt behöver ha hjälp så kan väl också jag ringa Men ännu har det inte krisat så...

♥William och pyret♥
  • Mirris

Haha.. stackare!! Du får skaffa 2 telefonnummer.. ett "skolnummer" och ett hemligt privat

Jag ringde men kom till telefonsvarare, så jag antar att det är helg hos sotarna nu!

Daggdroppen skrev 2008-11-22 14:57:42 följande:
    Jag skulle ringa ändå Då det är nödfall!Jag är lärare och folk har då ingen respekt för mina arbetstider utan ringer alltid på kvällar och helger!!!Så jag har börjar tänka att om jag faktiskt behöver ha hjälp så kan väl också jag ringa Men ännu har det inte krisat så...
  • Mirris

NUUUUU kan jag elda igen!! Det var HELT igenkorkat i rökkanalen av sot o kol!
    Fick ut ca 4 liter sot ur den lilla kanalen. Dom förstörde även min lilla dammsugare när dom dammsög upp massa skit ur röret som kommer ut ur pannan.. så där var det en påse sot/kol.

Dom som kom o hjälpte tyckte absolut att jag skulle ringa sotarn på måndag o be dom komma o göra om jobbet gratis... haha som om jag skulle kunna kräva det. Jag är för mesig med sånt.

Men nu är det värsta draget igen och det ryker inte in längre. TACK o lov för snälla människor som kan hjälpa till!

Nu ska jag ta vovven och gå på promenad och ANDAS rökfri luft.. fy sjutton va det stank.
    Sen ska jag hänga upp min tvätt med mina rökskade kläder från igår!

Tack för förslagen!

• Angelven

har du stege upp till skorstenstoppen ?

Klättra upp och kolla att du inte har ett fågelgaller som kläggat igen - hänt mig en gång, precis samma symptom

• storhumlan

Se till att få ordentlig fart i pannan innna du stänger luckor mm.

Vi eldar med ved.
    Vi måste få fart i pannan sen sätta p fläkten.
    Ligger det bara och små pyr så sotar det igen.

använd torr ved.
    Tänd gärna med tjärved.

• Gudde

Tack för tipset om fågelgallret!! Helt igen "kläggat". Nu kan vi basta ordentligt igen

Svar på tråden Snälla!! Behöver verkligen hjälp med min vedeldade panna... plötsligt ryker det bara in!!