• Trynträ

Nån som har pool

Jag tänkte höra om det är nån som har en riktig nedgrävd pool i trädgården? Och isåfall hur stor är den och vad kostar den i förbrukning och liknande. Jag har helt snöat in för det här med pool men maken är tveksam och vägrar betala nåt för att det kommer att bli alldeles för dyrt för nåt man inte kommer kunna använda så ofta säger han. Visst, inköpskostnaden med alla grejor kommer säkert att gå på 150 000 men sen vet man inte riktigt vad årsförbrukningen blir för jag vill ha en uppvärmd pool dessutom. Usch vad jag önskar att jag var lite normal och inte vill så prylfixerad.

• Svar på tråden Nån som har pool
  • isano

Min pappa säljer pooler via folkpool. Jag vet att det finns en hel del varianter att välja mellan. Har själv varit ganska sugen på en ovanmarkspool, dvs, man gräver bara ner den litegrann och gör en sexkantig trapp runt - slipper därför en massa jobb. Har för mig den gick på runt 60 000, men då kommer det ju till en massa extrauitrustning. Själva har vi nu köpt ett spabad, otroligt skönt året runt. Kostar ca 60 000 och håller sig varmt även i 40 graders kyla. Dessutom kostar den bara någon hundralapp i uppvärmning/månad.

• Trynträ

Den pool jag har sett ut kostar runt 130 000 inkl. utrustning men jag ska nog avvakta några år innan vi ev. införskaffar den. Det kommer att bli en helt nedsänkt pool med trappa isåfall. Hoppas bara man inte har hela traktens ungar på tomten sen bara för det är väl det jag mest är rädd för. Sen måste man nog kalkylera väldigt noga över vad driftskostnaden kan bli med om den är uppvärmd. Det är lätt att kostnaderna drar iväg om man säger så.

• perfie

Vi har en pool som inte är nergrävd.
    Den är 4,60m i diameter ,sen har vi byggt en stor altan runt poolen.
    Vi bor i ett hus från 70 talet med källare så alla uteplatser är uppbyggda ovan mark, så det passade oss perfekt med en ovanmark pool.

• perfie

nu var jag för snabb
    total kostnad för pool och altan ca 70 000

• Trynträ

Oj, hade glömt bort att jag skrivit inlägg om detta. Nu har jag dock ändrat mig till att vilja ha ett utomhusspa istället som jag kan använda året runt.

• isano

trynträ: Smart tänkt! Vi använder vårat nästan varje dag - året om! Ha det så skönt! :)

• Trynträ

isano: Vad har ni för märke och modell? Det är en djungel ute där. Den får max kosta 100 000 har jag bestämt.

• ladyhawk

Jag har hört att det är dyrt att värma upp större pooler. Köp ett överdrag, så att värmen stannar kvar i poolen, då ni inte använder den. Dessutom så slipper ni en hel del skräp.

• Tin o Trolls mamma

Vi har en "badbalja", typ en sån där spabunke. Det fina med den är att maken byggde den själv, så den gick inte på mer än max 10 000:-.

Fatta så gutt det är att ligga ute under en stjärnhimmel i oktober med andedräkten som små moln runt munnen och njuta av det 39-gradiga vattnet medan man smuttar på nåt läskande.

Ekorren.

• isano

trynträ: Vi har en Nordic hot tub från Folkpool - www.folkpool.se. Jag tror det går på runt 60 000. Det är det minsta badet, men jag tycker det har precis tillräckligt med massage. Sen är det gansa mysigt med ett runt bad, för man kommer lite närmare varandra - blir lite mer socialt.. Mina föräldrar är återförsäljare för deras pooler och spabad, så vi fick den lite billigare :) Enligt dom är Folkpool klart bäst vad gäller driftskostnad och kvalité. Dom har varit återföräljare av ett annat spabad tidigare men bytte. Det är så otroligt skönt att ta sig ett dop, speciellt nu när det börjar bli mörkt och kyligt på kvällarna (och för att lindra diverse foglossningar). Men jag ser fram emot ett riktigt vinterdopp :) Lycka till med ditt köp!

Svar på tråden Nån som har pool