• LillaEm

Är det nåt som kan gå snett med ryggmärgsbedövning?

Kanske jag inte borde fråga... Hade det vid min första förlossning för ca 4 år sedan trots att jag bestämt mig för att absolut inte ta det. Lustgasen funkade inte för mig. Blä! Så efter några timmar fick jag helt enkelt nog. Undrar hur det blir denna gång...

• Svar på tråden Är det nåt som kan gå snett med ryggmärgsbedövning?
  • Mälaröbo

Ja, det finns risker som med alla ingrepp och bedövningar.
    Statistiskt sett är det dock en "säker" metod.

Tex så skrevs det ju en massa om p-piller och proppar som gjorde att unga tjejer avstod skydd. Att sen graviditet i sig ger en ännu större risk för proppar var det ingen som berättade...

• Viewsonic

Ja det kan gå snett. På mig punkterade de och jag blev sängliggande i 2 månader.

MEN det är väldigt ovanligt.

Typiskt...

• LillaEm

Punkterade vad? Nerver? Du blev bra i alla fall. Huvudsaken! Mer rädd för nåt som sitter i för alltid... Men så klart det var skitjobbigt med ny bebis, det förstår jag!

• Viewsonic

En hinna in till ryggmärgen blev punkterad. Blir som resultat att vätskebalansen i hjärnan rubbas om man står upp. Man måste ligga ner. Envisas man ändå med att gå upp så tar det längre tid innan det läker + att man får en huvudvärk som får migrän att verka som en liten mindre baksmälla.

• JA77

Man bedövar inte i ryggmärgen, man bedövar i kanalen, nedanför där ryggmärgen slutar.

Det finns givetvis risker, men de är förhållandevis små om läkaren lägger bedövningen korrekt. När det gäller epiduralbedövingar läggs alltid en testdos för att se att bedövningen ligger rätt (och inte i spinalkanalen).

• CharmingGirl
    JA77 skrev 2008-11-22 19:28:05 följande:
    Man bedövar inte i ryggmärgen, man bedövar i kanalen, nedanför där ryggmärgen slutar. Det finns givetvis risker, men de är förhållandevis små om läkaren lägger bedövningen korrekt. När det gäller epiduralbedövingar läggs alltid en testdos för att se att bedövningen ligger rätt (och inte i spinalkanalen).
    Vad menar du med testdos?
    Blir man stucken två gånger eller märker dom det när dom ger bedövningen? Om det hamnat fel menar jag...

Jag blev iofs stucken 5 ggr, läkaren tyckte jag var svårstucken. Men på sista försöket kände jag ju bedövningen med en gång...
  • Black roses

Det räcker med ett felstick för att det ska få konsekvenser.. Min fd hade en kusin, som när hon fick epiduralen, blev felstucken.. Detta ledde till blodproppar, som vandrade upp till huvudet, så hon blev halvsidigt förlamad..

Det konstaterades att orsaken var ett felstick, som triggade "sårläkningssystemet", därav blodpropparna.. Koaglerna följde kanalen upp till hjärnan..

Så ja det finns risker med detta..
    Och NEJ jag har aldrig tagit epidural, av rädsla för att det kan gå fel, väntar nu 4.de barnet..

Mvh M G

• Grönögat

På mig tog inte bedövningen på över mer än halva sidan och ryggen, de fick göra om det tre gånger och till sist så fick de ringa ned överläkaren från narkosen som kom och satte en spinal, DÅ tog det men då var det försent för precis när han hade gått så startade krystvärkarna.

• JA77
    CharmingGirl skrev 2008-11-22 19:44:01 följande:
    Vad menar du med testdos?Blir man stucken två gånger eller märker dom det när dom ger bedövningen? Om det hamnat fel menar jag...Jag blev iofs stucken 5 ggr, läkaren tyckte jag var svårstucken. Men på sista försöket kände jag ju bedövningen med en gång...
    Eftersom epiduralen läggs utanför en av hjärnhinnorna (hjärnhinnorna sträcker sig ned i ryggraden)och inte i direkt i ryggmärgsvätskan (INTE ryggmärgen), krävs en högre koncentration. Ett stick i spinalkanalen ger resultat inom få minuter, patienten känner sig domnad etc. Av den anledningen ges testdosen - om epiduralen ligger fel, märker narkosläkaren det på en gång, eftersom patienten får symptom som kan likna en "överdos" lokalbedövningsmedel.

MG, komplikationer så som du beskriver, hade kunnat förhindras om personalen varit uppmärksam på patientens symtom, t.ex. domnad. Risk finns för epiduralhematom, en liten blödning. Propprisk finns hos de personer som har koagulationsrubbningar, därför får dessa patienter ingen epidural.
  • Black roses
    JA77 skrev 2008-11-22 20:08:26 följande:
    Eftersom epiduralen läggs utanför en av hjärnhinnorna (hjärnhinnorna sträcker sig ned i ryggraden)och inte i direkt i ryggmärgsvätskan (INTE ryggmärgen), krävs en högre koncentration. Ett stick i spinalkanalen ger resultat inom få minuter, patienten känner sig domnad etc. Av den anledningen ges testdosen - om epiduralen ligger fel, märker narkosläkaren det på en gång, eftersom patienten får symptom som kan likna en "överdos" lokalbedövningsmedel. MG, komplikationer så som du beskriver, hade kunnat förhindras om personalen varit uppmärksam på patientens symtom, t.ex. domnad. Risk finns för epiduralhematom, en liten blödning. Propprisk finns hos de personer som har koagulationsrubbningar, därför får dessa patienter ingen epidural.
    Det hade säkert kunnat undvikas, men gjorde tyvärr inte det.. Givetvis har detta satt sina spår hos mig, därav mitt beslut..

Mvh M G
Svar på tråden Är det nåt som kan gå snett med ryggmärgsbedövning?