• Maria V

Temp i stall

Jag undrar hur många grader ni har i era stall.

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Svar på tråden Temp i stall
  • Barletta

Vi har stallet i en gammal ladugård så där kan det lätt bli några minusgrader under vintern. Hästarna har aldrig haft några problem, det är snarare så att vi aldrig haft problem med hosta eller liknande på våra hästar. Knepigare för oss däremot med vattenhinkar och blandad betfor som fryser

• hejlis

Ganska kallt. Är det 10 minus ute är det nog 3-4 minus inne i stallet på morgonen. Får välja mellan att ha varmare och fuktigt eller så kallt som vi har nu och bra luft.

• Maria V

Det är som hos oss då. Vi har en lagård som inte är klar än. Har bara två boxar änså länge men det ska bli flera. Har just nu 5 grader där inne och då har dom täcken på sig. Vi har ca 7 minus ute nu och vattnet har inte fryst än i allafall. Betfor har jag i värmen så den fryser inte.

• vildaungarnasmamma

vi har nybyggt stall med fri takhöjd med allt vad det innebär.
    och idag när jag kolla tempen ute så vart det 15 - grader och i stallet var det 3- vilket är helt lagom för mina hästar

mamma till - Alfons 20/4-05 & Loke 11/12-07
  • zegra

Jag har läst nån stans att det bör inte vara mer än 12 g skillnad på inne och ute för hästar. Jag kan ha fel...

• Maria V

När jag kollade sist när det va minus 8 grader så hade vi fortfarande 5 grader varmt inne i stallet. Då har vi i en gammal lagård och bara två hästar. Så jag måste säga att det håller värmen bra där inne ändå.

• Pallas

Jag har min på lösdrift för tillfället, men jag har föredragit utestall eller kallstall när jag haft häst uppstallad. Bättre luft = friskare hästar. Det ultimata för mig vore en lösdrift med en uppvärmd sadelkammare och stallgång att göra i ordning hästen i.

• tvål

Maria V skrev 2008-11-22 19:36:59 följande:

Jag undrar hur många grader ni har i era stall.
    ha gärna uteboxar med täcke på hästarna, det mår de bäst av...
  • Maria V

Nä jag kommer inte att köpa sånna eftersom att vi har en hel lagård som vi håller på å bygger om till stall..

• tvål

Maria V skrev 2008-12-02 18:06:38 följande:

Nä jag kommer inte att köpa sånna eftersom att vi har en hel lagård som vi håller på å bygger om till stall..
    det viktigaste är att ha ventilation,blir det rinn och imma på fönstren= dålig ventilation och hästarna får hosta!
  • Maria V

Vi har toppen ventilation. Sen har jag öppet hela dagarna i stallet så att det får vädras ordentligt. Har även fläcktar i taket som man kan sätta på om det skulle vara så..

• tvål

Maria V skrev 2008-12-02 18:19:12 följande:

Vi har toppen ventilation. Sen har jag öppet hela dagarna i stallet så att det får vädras ordentligt. Har även fläcktar i taket som man kan sätta på om det skulle vara så..
    ja fast då kan det bli dragit istället(utav fläktarna...)
  • Maria V
    tvål skrev 2008-12-02 18:23:11 följande:
    Maria V skrev 2008-12-02 18:19:12 följande: ja fast då kan det bli dragit istället(utav fläktarna...)
    Ja men nu har vi ju inte dom på. Dom sitter bara där sen det fanns kos där inne. Men man kan ju ha dom på sommaren för att kyla ner stallet om man vill det eller bara dra ur luft. Det är ju inte så att dom står å går hela dagarna. Har för den delen inte behövt andvända dom.
Svar på tråden Temp i stall