• The Johanssons

Stödtecken?

Är det någon som känner till någon bra hemsida med stödtecken ? Eller bok för den delen.

Som jag har förstått det så är det en väldigt enkel form av teckenspråk för att underlätta talet att komma igång?

Ni som har erfarenheter och tips får gärna dela med er !!

• Svar på tråden Stödtecken?
  • Lisen P

Jag vet att det finns ett par bra böcker, men kan inte komma på exakt vad det heter... hm kan vara "börja med tecken" eller "tecken som stöd". Däremot finns det cd skivor t.ex. teckenhatten och teckna med Tusse. Teckenhatten är bra tycker jag!
    Irene Johansson har utarbetat språkmaterial för barn med Downs syndrome som bygger på att lära sig tala genom att teckna först.

Hoppas du hittar något som passar!

• Tulda

Vi har fått låna Teckenhatten (bok + CD) från haben. Jätte bra material tycker jag! Så nu har vi kommit igång lite. Till hösten ska vi gå en kurs också på haben, det ser jag verkligen fram emot. Det lilla som vi har använt ser jag gör intryck på Tuva. När jag pratar med lillasyser och säger "nu ska vi byta blöja", då säger Tuva något liknande med ord och sen tecknar hon samma uttryck, inte helt felfritt, men ändå.

Så hör om det finns något att låna på habiliteringen. Det är ett bra sätt att snabbt komma igång!

Kram Linda

• Tesie

Vi har Teckenhatten på CD rom, super bra. Sonen är riktigt duktig med tecken nu!

Sen på bibblan finns det att låna Cd rom där de läser en saga eller tecknar den (man får välja) och så kan man trycka på saker i bilderna så säger en röst högt o tydligt vad det är!

Fins ju oxå sagor tex Majas Katt (tror dne heter så) där det är tecken i boken under texten (ller om det var över texten)

Lycka till

• Mammy4

På specialpedagogiska institutet kan man också köpa sagoböcker med stödtecken, Typ Totte, Nalle osv. De har också böcker med stöd-tecken som ingör i Irene Johanssons programmet. Äta-boken, Hoppa-boken osv

De har också videon "Kom igång med Teckensång"

• The Johanssons

Tack så mycket för alla tips !!!!!!

Svar på tråden Stödtecken?