• Anonym (Linda)

Skriva sig som boende på annat ställe för att slippa skulder?

Jag har en sambo som för länge sen drog på sig massa skulder genom att dels gå i borgen för en kompis (vilket såkalrt sket sig) samt att han köpte massa grejer på avbetalning och sen har slarvat.
    Detta har som sagt resulterat i massa skulder. Han tycker inte jag har med hans ekonomi att göra så jag vet inte vad det rör sig om.
    hur som helst så har dom nu börjat dra 3000:- på hans lön varje månad vilket gör att han en vecka innan lön har MINUS på sitt konto och jag är arbetslös och har inte mer än 7000:- i månaden. Detta gör ju att det blir lite tufft ekonomiskt.
    Han säger nu att han funderar på skriva sig nån annanstans för att slippa betala 3000:- i månaden.
    Vet inte riktigt v ad han menar.
    Förut ville han skriva sig hos sin brorsa för att då skulle jag få bostadsbidrag men det får jag ju inte om lägenheten är för stor?
    Jag har dessutom sagt att det måste vara att fuska, men han säger att så gör "alla".
    Någon som vet hur det är? Inte kan man väl göra så?

• Svar på tråden Skriva sig som boende på annat ställe för att slippa skulder?
  • Anonym (ganska van)

Om han skriver sig hos någon annan så beräknar kronofogden hans återbetalningskapacitet enbart på hans lön, men bor ni ihop så ingår även din inkomst, så då kan kronofogden antagligen inte dra lika mycket pengar på hans lön. Jag tycker att du skall kräva att få veta vilka skulder han har om ni bor ihop för hur man än vänder på det så påverkar det dig. Jag har haft två förhållanden där killarna kommit in med betalningsanmärkningar och kronofogden har dragit pengar från deras löner. Självklart ingen optimal situation, men eftersom jag vetat om hur dessa skulder uppkommit och hur mycket det har varit plus att jag fått medgivande att reda ut hur mycket som verkligen funnits och sett till att fixa avbetalningsplaner så har jag kunnat acceptera läget, men att inte få veta skulle jag inte alls acceptera.

• Anonym (m)

Men dom räknar på att han ska ha en viss summa efter hyran är betald och skriver han sig hos sin brorsa kan det kanske bli problem med hyresavin.. Alltså att han ändå inte får ut mer eftersom kostnaderna kanske minskar på pappret.. Hoppas du förstår vad jag menar, det vart lite virrigt

• Anonym (xxx)

Om han skriver sig hos någon annan, så skjuter ni ju bara problemen på framtiden. Det bästa måste ju vara att försöka få till någon bra avbetalningsplan, och kunna bli skuldfri.
    Du måste ta reda på hur stor skulderna är så du vet om det är rimligt att betala bort skulderna.
    Även om ni har delad ekonomi så berör hans situation dig också.

• Anonym

Man ska vara skriven där man oftast övernattar. Så har han tänkt att flytta till sin brorsa så kan han ju skriva sig där men om han ska bo kvar som sambo med dig så är det fusk.

• Anonym

jag tycker du ska kolla närmare på detta,och sedan ändra adressen om det blir bättre.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-23 13:02:48 följande:
    jag tycker du ska kolla närmare på detta,och sedan ändra adressen om det blir bättre.
    Karln har dragit på sig en skuld. Som han nu återbetalar via löneutmätning. Han får då behålla så mycket pengar att det inte går någon nöd på honom och samtidigt får borgenärerna tillbaka sina pengar.

Varför skulle det då vara ok att fuska och skriva sig där man inte bor bara för att komma undan att göra rätt för sig?

Ska han hålla på så hela livet sen? Skulden försvinner inte, tvärtom så blir den större om den inte betalas av, det tillkommer ju ränta på pengarna.

Till sist får man vara vuxen nog att ta ansvar för sina handlingar och därmed betala tillbaka sina skulder.
  • Anonym (ganska van)
    Anonym skrev 2008-11-23 13:08:10 följande:
    Karln har dragit på sig en skuld. Som han nu återbetalar via löneutmätning. Han får då behålla så mycket pengar att det inte går någon nöd på honom och samtidigt får borgenärerna tillbaka sina pengar.Varför skulle det då vara ok att fuska och skriva sig där man inte bor bara för att komma undan att göra rätt för sig?Ska han hålla på så hela livet sen? Skulden försvinner inte, tvärtom så blir den större om den inte betalas av, det tillkommer ju ränta på pengarna.Till sist får man vara vuxen nog att ta ansvar för sina handlingar och därmed betala tillbaka sina skulder.
    Håller med dig helt. Sen att inte vilja tala om för sambon vad man har för skulder tycker jag nästan är det värsta. Varför skall HON då lägga sitt liv på sidan för att han skall betala av sina skulder. Indirekt så innebär ju det att hon är med och betalar hans skulder.
  • Anonym

..."bor ni ihop så ingår även din inkomst" står det i inlägg nr 1. Man är ALDRIG ansvarig för sin sambos skulder.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-11-23 20:51:00 följande:
    ..."bor ni ihop så ingår även din inkomst" står det i inlägg nr 1. Man är ALDRIG ansvarig för sin sambos skulder.
    Bor dom ihop så får han bara tillgodoräkna sig halva hyran etc när kronkalle räknar ut hur stort förbehållsbelopp han ska ha, dvs hur mycket pengar han ska få behålla av sin lön.

Men om han bor inneboende hos sin bror så lär han ju inte få behålla mer pengar. För nog 17 kommer kronkalle att förutsätta att han även där inte pröjsar hela brorsans hyra. Och om han gör det så lär ju brorsan få ta upp den hyran som inkomst när han deklarerar. Myndigheter lär ju samköra sina register.
  • Anonym (trött)

Citat av Anonym "..."bor ni ihop så ingår även din inkomst" står det i inlägg nr 1. Man är ALDRIG ansvarig för sin sambos skulder." Nä, det var det ingen som sa heller. Men är man sambo så räknas sambons inkomst med i förbehållsbeloppsberäkningen som Kronofogden gör för att beräkna hans löneutmätning. Det är väl inte detsamma som att vara ansvarig för någon annans skulder????

• Anonym

Så enkelt är det inte. För skriver han sig någon annanstans för att få ett större förbehållsbelopp så kräver det att han betalar en högre hyra än den halva som han antas betala hos ts.

Den han skriver sig hos måste då ta upp den hyran som inkomst när dom deklarerar och sen också skatta för det. Är dom beredda att bjuda honom på det?

• Anonym (Linda)

Jag har sagt åt honom att han får skylla sig själv som satt sig i skulder och att det bästa vore väl ändå att betala av det nu. Han har ju trots allt haft typ 15 år på sig om man säger så och de har ju blivit större med tiden.
    Han säger att han har försökt att komma överens med inkassoföretagen som handhåller hans skulder om en betalninssplan men det har varit något av alla inkassoföretag som inte gått med på det och det innebär att det här händer.
    3000:- är mycket pengar att bli av med varje månad och han vägrar tala om för mig hur mycket pengar det rör sig om. Han påstår att han inte ens vet själv.
    Det är så tråkigt att behöva drabbas av det när jag inte har med det att göra för i dagsläget går ju alla mina pengar åt till räkningar och mat och jag har inte möjlighet att spara något själv.

• Anonym
    Anonym (trött) skrev 2008-11-23 22:14:02 följande:
    Citat av Anonym "..."bor ni ihop så ingår även din inkomst" står det i inlägg nr 1. Man är ALDRIG ansvarig för sin sambos skulder." Nä, det var det ingen som sa heller. Men är man sambo så räknas sambons inkomst med i förbehållsbeloppsberäkningen som Kronofogden gör för att beräkna hans löneutmätning. Det är väl inte detsamma som att vara ansvarig för någon annans skulder????
    Men visst blir man ansvarig för någon annans skulder OM inkomsterna räknas ihop??? Den som INTE HAR SKULDER "drabbas" ju faktiskt... och får sämre levnadsstandard och mindre pengar att röra sig med. ELLER?!?
  • Anonym

Jo, men det kan du ju få bara genom att vara ihop med någon som är arbetslös, sjukskriven eller lat. Om man är sambo så är det klart att den andre personens leverne drabbar dig, men du är inte ansvarig för att betala tillbaka. De kommer aldrig att komma till dig och kräva in skulden och de kommer inte att ta dina saker om det blir utmätning.

Anonym skrev 2008-11-24 15:54:06 följande:
    Men visst blir man ansvarig för någon annans skulder OM inkomsterna räknas ihop??? Den som INTE HAR SKULDER "drabbas" ju faktiskt... och får sämre levnadsstandard och mindre pengar att röra sig med. ELLER?!?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-11-24 15:54:06 följande:
    Som sambo blir man inte ansvarig för skulderna men visst påverkas man. På samma sätt som om ens sambo blir arbetslös, sjukskriven, har låg inkomst, arbetar deltid etc. Det är ett val man får göra som sambo.
Svar på tråden Skriva sig som boende på annat ställe för att slippa skulder?