• jenn79

mjölbaggar

Japp, 2 två nedersta hyllorna i skafferiet har fått mjölbaggar. Har slängt allt som är öppnat i hela skafferiet.

Vad kan man spara?  Det som är i plastburkar? Det som är i plastförpackningar och oöppnat?

Vi såg det nu på kvällen (för 1h sedan). Så finns ju inte så många ställen att ringa till!

Får man något på hemförsäkringen?

Hjälp mottages tacksamt

Dotter 051211 och Son 080428
  • Svar på tråden mjölbaggar
  • Fru Indosaurie

Allt som är oöppnat kan läggas i frysen i 24 eller 48 kanske det var.. timmar. Dom lägger ägg i springor.
    vi kastade allt och sen kom anticimex och sprutade.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • jenn79
    Fru Indosaurie skrev 2008-11-22 22:36:03 följande:
    Allt som är oöppnat kan läggas i frysen i 24 eller 48 kanske det var.. timmar. Dom lägger ägg i springor.vi kastade allt och sen kom anticimex och sprutade.

ok Plats i frysen göres då!

Det som är i burkar då? Om man torkar av? räcker det?

• Fru Indosaurie

jag vet inte Fundersam troligtvis inte.. där finns det väl också små "gångar" som dom kan krypa i och släppa ägg.
    haha. äckligt! fast ja dom kanske går att spola bort..

• Xay1de

Vi anlitade då inte anticimex när vi fick mjölbaggar. Alla öppnade påsar slängde vi, det som var i plastburkar hade vi kvar. Däremot tömde vi skåpet och rengjorde som galningar flera gånger om dan i några dagar och dom försvann...Efter det har jag alltid allt mjöl o dyl i plastburkar, för då kan dom inte ta sig ut (om dom följde med mjölet från affären) eller ta sig in...

• jenn79
    Xay1de skrev 2008-11-22 22:38:57 följande:
    Vi anlitade då inte anticimex när vi fick mjölbaggar. Alla öppnade påsar slängde vi, det som var i plastburkar hade vi kvar. Däremot tömde vi skåpet och rengjorde som galningar flera gånger om dan i några dagar och dom försvann...Efter det har jag alltid allt mjöl o dyl i plastburkar, för då kan dom inte ta sig ut (om dom följde med mjölet från affären) eller ta sig in...

ok, så man behöver alltså inte ringa anticimex Det trodde jag

Det verkar bara vara på de 2 nedersta hyllorna, men vi har slängt allt som är öppnat ändå!

Vad rengjorde ni med? Fick ni pengar från försäkringsbolaget? Vi har ju en fullstor "garderob" som skafferi. Så det är ju massa vi slängt

• Xay1de
    jenn79 skrev 2008-11-22 22:43:36 följande:
    ok, så man behöver alltså inte ringa anticimex Det trodde jag Det verkar bara vara på de 2 nedersta hyllorna, men vi har slängt allt som är öppnat ändå!Vad rengjorde ni med? Fick ni pengar från försäkringsbolaget? Vi har ju en fullstor "garderob" som skafferi. Så det är ju massa vi slängt
    Vi tänkte inte ens på hemförsäkring, tror inte att det går att få ut pengar därifrån faktiskt då mjölbaggar inte är så allvarligt. Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi använde, sambon jobbade som lokalvårdare då och tog med medel från jobbet, men det spelar nog inte nån större roll vad man använder, bara man ser till att få in det i alla springor och vrår. Vi sprutade in i springorna och lät det vara kvar där, sen torkade vi jätteordentligt överallt annars i skåpet.
  • Fru Indosaurie
    jenn79 skrev 2008-11-22 22:43:36 följande:
    ok, så man behöver alltså inte ringa anticimex Det trodde jag Det verkar bara vara på de 2 nedersta hyllorna, men vi har slängt allt som är öppnat ändå!Vad rengjorde ni med? Fick ni pengar från försäkringsbolaget? Vi har ju en fullstor "garderob" som skafferi. Så det är ju massa vi slängt
    har man inte typ 1500 i självrisk? vad är en halv påse mjöl värd?
    eller ja usch vad vi kastade.. allt som sagt.

vi ringde anticimex för dom skulle ändå ta bort lite fräscha pälsängrar.
  • jenn79
    Xay1de skrev 2008-11-22 22:45:48 följande:
    Vi tänkte inte ens på hemförsäkring, tror inte att det går att få ut pengar därifrån faktiskt då mjölbaggar inte är så allvarligt. Jag kommer inte riktigt ihåg vad vi använde, sambon jobbade som lokalvårdare då och tog med medel från jobbet, men det spelar nog inte nån större roll vad man använder, bara man ser till att få in det i alla springor och vrår. Vi sprutade in i springorna och lät det vara kvar där, sen torkade vi jätteordentligt överallt annars i skåpet.
    Tror inte det heller Men hade ju vart najs ändå Ok, vi torkar med såpa nu, så jag ska ta rikligt och peta in i alla vrår och sen inte torka bort! (imorgon kanske och göra ny vända då
    Fru Indosaurie skrev 2008-11-22 22:45:54 följande:
    har man inte typ 1500 i självrisk? vad är en halv påse mjöl värd? eller ja usch vad vi kastade.. allt som sagt.vi ringde anticimex för dom skulle ändå ta bort lite fräscha pälsängrar.
    typ 5 spänn Men allt annat? Lär juh bli en del... *bläää*
Svar på tråden mjölbaggar