• Anonym

Kan man bo i ett hus men inte få sin post dit?

Kan man bo i ett hus (alltså inte äga det men vara skriven där) men inte få sin post dit? Alltså få posten till ett närliggande postkontor eller liknande o hämta den nån gång i veckan?

• Svar på tråden Kan man bo i ett hus men inte få sin post dit?
  • Anonym

Det finns väl fortfarande postfack på posten

• Anonym

Är inte det att ha en postbox?

• Grannen

Man kan ju beställa eftersändning på sommaren så det borde väl gå.

• Anonym (box)

Bara att skaffa en boxadress. Då går du sedan till postkontoret för att hämta posten.

• Anonym

Heter det postfack? Aha ok. Det är alltså det jag ska ha?

• Anonym

Anonym (box) skrev 2008-11-22 23:04:48 följande:

Bara att skaffa en boxadress. Då går du sedan till postkontoret för att hämta posten.
    Ok, men jag kan vara skriven på huset jag bor i ändå?
  • Anonym (box)
    Anonym skrev 2008-11-22 23:05:46 följande:
    Anonym (box) skrev 2008-11-22 23:04:48 följande: Ok, men jag kan vara skriven på huset jag bor i ändå?
    Jaaaa, jag tror det. För man bor ju inte på postkontoret, så där blir du ju inte skriven... Är inte helt hundra, men ring till posten och fråga, så vet du med säkerhet vad som gäller.
  • Anonym (box)
    Baby M skrev 2008-11-22 23:06:04 följande:
    Ja eller så skaffar du en c/o adress
    Varför c/o????
  • Anonym

Anonym (box) skrev 2008-11-22 23:07:48 följande:

Jaaaa, jag tror det. För man bor ju inte på postkontoret, så där blir du ju inte skriven... Är inte helt hundra, men ring till posten och fråga, så vet du med säkerhet vad som gäller.
    Haha nej där bor man ju inte....
  • Viewsonic

Postbox är dyrt. Du kan beställa lagring på posten istället. Startavgift 125:- och 20:- per vecka. Du kan hämta den när du vill.

• limmelime

jag står skriven "i min postbox" så att säga.... hahaha låter heldumt men så står det i papprena..
    bor i ett litet samhälle, där alla måste köra till närbutiken för att hämta sin post i postboxar. den enda post som levereras hem till brevlådan är dagstidningen (tack o lov).

jag har ju fortfarande en bostadsadress såklart, men är ändå skriven på adressen till postboxen... varför vet jag ej..

• Anonym (box)
    Viewsonic skrev 2008-11-22 23:13:03 följande:
    Postbox är dyrt. Du kan beställa lagring på posten istället. Startavgift 125:- och 20:- per vecka. Du kan hämta den när du vill.
    Jasså, det kostar inte mer än så? Då är ju det smartast, så länge man inte glömmer att förlänga den. Men OBS, posten delas ut på samma dag som lagringen går ut (alltså är lagringen till t ex den 1/12, delas den ut den 1:a, inte den 2:a). Kan vara bra att veta.
  • Anonym

OM det gäller att få all sin post till annan adress så är det nog postfack som gäller.  Men ska du däremot ha en specifik post till annan adress så kan man ju säga till den personen att skicka c/o till någon av dina vänner som du litar på.

När jag förberedde för min skiljsmässa så fick jag bostadsbolaget att skicka all post till mig c/o min mammas adress.

• Baby M
    Anonym (box) skrev 2008-11-22 23:08:28 följande:
    Varför c/o????
    Alltså du kan ju vara folkbokförd på en adress t ex, men be att få posten till en annan adress. En c/o hos någon annan. Om du vill slippa betala pengar menar jag. Typ dina föräldrar eller någon annan som tycker det är okej, där du lätt kan hämta din post.

Postbox är ju enkelt också, men det va mer kostnade jag tänkte på..
    ** BF 090317 **
  • Baby M
    Anonym skrev 2008-11-22 23:21:26 följande:
    OM det gäller att få all sin post till annan adress så är det nog postfack som gäller.  Men ska du däremot ha en specifik post till annan adress så kan man ju säga till den personen att skicka c/o till någon av dina vänner som du litar på. När jag förberedde för min skiljsmässa så fick jag bostadsbolaget att skicka all post till mig c/o min mammas adress.
    Nope.. du kan anämla hos skatteverket att du vill ha all din post c/o till en annan adress än där du är folkbokförd.

Så gör ju många som behöver "gömma" sig t ex.. bor på ett ställe, och har posten på en annan..
    ** BF 090317 **
  • Cc14367

Du kan anmäla särskild postadress till skatteverket, görs enklast genom adressandring.se (du behöver ringa in)
    All din post levereras sedan till din särskilda postadress, folkbokföringsadressen används för att bestämma skattesats på inkomst osv. ej för postgång.

Har du ett närliggande postkontor så kan du skaffa poste restante där, du behöver legitimera dig och uppge din riktiga adress. Sedan kan du uppge denna poste restante som särskild postadress. Du får då åka ner till postkontoret och själv fråga efter din post.

Vill du inte behöva åka och hämta upp posten så skaffar du en postbox hos någon som aviserar och eftersänder.

Rekommenderar www.mailboxesetc.se, aviserar alltid när du har post så du slipper åka och kolla själv, antingen via mail eller så ringer de. Eftersänder helt enligt dina önskemål (scannar och mailar eller skickar med postgång) räcker med att skicka ett mail så ändras eftersändningen när du behöver, om du flyttar runt en del.

• Anonym (Hihi)
    Cc14367 skrev 2014-06-27 15:15:29 följande:
    Du kan anmäla särskild postadress till skatteverket, görs enklast genom adressandring.se (du behöver ringa in)
    All din post levereras sedan till din särskilda postadress, folkbokföringsadressen används för att bestämma skattesats på inkomst osv. ej för postgång.

Har du ett närliggande postkontor så kan du skaffa poste restante där, du behöver legitimera dig och uppge din riktiga adress. Sedan kan du uppge denna poste restante som särskild postadress. Du får då åka ner till postkontoret och själv fråga efter din post.

Vill du inte behöva åka och hämta upp posten så skaffar du en postbox hos någon som aviserar och eftersänder.

Rekommenderar www.mailboxesetc.se, aviserar alltid när du har post så du slipper åka och kolla själv, antingen via mail eller så ringer de. Eftersänder helt enligt dina önskemål (scannar och mailar eller skickar med postgång) räcker med att skicka ett mail så ändras eftersändningen när du behöver, om du flyttar runt en del.
    Haha, jag tror denna person har löst det. Inlägget är 6år gammalt Skrattande
Svar på tråden Kan man bo i ett hus men inte få sin post dit?